Frågor & svar

Här kommer de senaste veckornas skörd av frågor från kommentarsfältet & mailboxen. Undrar du något annat är det alltid fritt fram att ställa en fråga, privat eller publikt :)
 
Och alltså, hur GÖR du - möte med Apple?! Du är ju grym!
Förstår att detta kanske är en retorisk fråga men jag vill ändå besvara den. Allt roligt som har hänt mig genom mitt instagramkonto (att jag fick sköta VisitSweden i tre månader, apple-föreläsning och några andra kommande projekt) har skett genom kontakter. Alltså inte så att mina föräldrar känner någon vars... blablabla utan  jag har helt enkelt lärt "känna" en hel del andra grymma svenska instagrammare som har liknande konto som mitt. När då Wisslaren, som ju är superstor, får frågan av ett företag om han har någon annan att rekomendera för ett liknande jobb har han (bland annat) nämnt mig. Det är en sån jäkla lyx men jag har skapat den helt själv.
 
Jag tror att man ser igenom när det är folk som bara vill driva trafik till sina egna konton och bloggar, och därför spammar alla möjliga människor, men när det är äkta brukar det löna sig att vara aktiv och faktiskt visa uppskattning gentemot andra. Så om det finns något tips jag kan ge så är det att försöka komma nära några andra personer som liksom rör sig inom samma sorts cirklar som du gör, eller verkar gilla samma sorters saker. Då är ju chansen stor att de kommer gilla det du gör och helt plötsligt är ni ett litet  gäng som kan stötta varandra :)
 
Vad heter du på Instagram? Har ej hittat dig där! Puss
Myatilio :) Puss!
 
Btw, har precis börjat följa din blogg (ca 1 månad sedan) o älskar både innehåll samt utseende. Har du gjort designen själv eller en template? :)
Det är en design av blogg.se som heter Artless som jag har ändrat om ytterst amatörmässigt :)
 
Färgen på väggen alltså! Vad heter den?
Den heter Racing och är från Alcro. Älskar att ni frågar detta så ofta för då känns det som att jag verkligen valde rätt färg!
 
Varifrån kommer lampan?
Från Ikea men är spraymålad med mässingsspray.
 
Såå fin flaska. Var haru köpt den??
Den är av märket sodastream så jag antar att den kommer från en sån maskin på typ 80-talet kanske? Hittade den på loppis.
 
Haha tänker genast tanken "Luktar inte krukorna efter ett tag?" :) Antar inte eftersom du gör't men måste ändå fråga.
Jag har gjort såhär i flera år och har aldrig gått förbi en kruka och känt att den luktar surt. Fast nu när du skriver det så skulle jag nog inte vilja sätta näsan tätt mot krukan och dra ett djupt andetag, man vet ju aldrig ;)
 
Låter sjukt spännande med barnbok och även faktabok (är den om odling? Hoppas!) även om jag blir lite avis också ;)
Haha nej det är inte en odlingsbok men nu fick jag ju tusen nya idéer ;) Känner att jag har alldeles för mycket kvar att lära på den punkten!
 
Jag förstår inte vad du egentligen vill med att berätta i din blogg att du aldrig känt dig älskad, att du hade en jobbig uppväxt , att du stal, att du blivit slagen o utslängd mm. Vad ska vi göra? Du borde nog bearbeta detta med hjälp av proffs.
Ja du. Mitt korta svar på den här frågan är att jag ju redan har fått hjälp av ett proffs. Jag har bearbetat allt detta och det är därför jag har "råd" att dela med mig av det. Självklart finns det saker i mitt liv som fortfarande gör ont, privata saker som jag inte vill dela med mig av, så jag skriver verkligen inte ut allt på bloggen. Men det jag redan gått igenom och som har präglat mig till den jag är idag tänker jag att någon annan kanske har nytta av att få läsa. Alltså att det kanske är skönt att få se att alla inte är perfekta utan att de flesta människor går igenom jobbiga perioder som kan handla om vad som helst och komma när som helst i livet.
 
Den texten skrev jag ju efter att ha sett filmen Wild som bygger på en självbiografisk bok om en tjej som förstör hela sitt äktenskap genom att ligga runt med massa killar och missbruka heroin. Snacka om starkt att kunna dela med sig av en sån skam men eftersom boken blev film och filmen sen blev oscarsnominerad är jag säker på att den har hjälpt määängder av människor där ute att få tillbaka hoppet. Sen läser du in lite för mycket för jag har inte skrivit att jag aldrig känt mig älskad, att jag haft en jobbig uppväxt eller att jag blivit utslängd. Men tack för omtanken!
 
Men alltså SÅÅ coolt att bygga egna möbler! Och snyggt blev det! Och du får det att se så enkelt ut, men vet inte om jag skulle klara av det alltså :P
Inte en fråga men en otrolig vanlig kommentar när jag har lagt upp något jag har byggt. Förstår att det ser svårt ut om man aldrig har testat men det är verkligen inte det. Ska visa er med en video på söndag så ska ni få se hur enkelt det egentligen är!
 
Älskar dina texter och dina bilder! Vad använder du för kamera?
Jag fotar med en nikon d7000, alltså ej fullformat. Kram!
 
Var har du köpt skelettröjan?
Fick den i födelsedagspresent för fem år sedan men den är från H&M´s barnavdelning.
 
 Men gud är detta er lägenhet?? SÅ fint!! :)
JA :D Tack!
 
Har du typ någon top fem lista på hur en kan inreda med färg hemma utan att det känns rörigt?
Blev så glad att du skrev att det var färgglatt för fram tills för några månader sedan var det helt vitt och sterilt. Jag gjorde så att jag helt enkelt inredde lägenheten väldigt sakta och hade rätt få möbler till en början. Efter hand adderade jag massa växter (grönt = superskön färg i ett hem) och började hänga upp rätt många tavlor (enkelt sätt att få in lite färg). När jag kommit så långt började jag måla om möbler som jag var rejält trött på. Tog färger jag vanligtvis kanske inte hade valt (min sideboard i mitt rum är tillexempel i en otroligt söt rosa nyans trots att jag inte är så förtjust i rosa) och tänkte att om jag ångrade mig var det bara att måla den vit istället. Därefter började jag måla om lite väggar (vet att alla inte kan det) och istället för att välja vitt valde jag ljust grönt för att få en annan härlig känsla och även det hjälpte ju till med färklickarna. Slutligen hade jag jobbat fram mig till stadiet då jag bytte ut vår vita soffa till en gul sådan och det gjorde så mycket för vår inredning! Vill man inte ta steget så långt går det ju lätt att byta ut kuddar och eventuellt gardiner mot mer färgglada sådana.
 
Kan inte så mycket tips men jag tycker ändå att det är smidigt att ta det steg för steg för då blir det oftast inte plottrigt. Byt ut en sak som du tror att du kommer bli nöjd och fundera lite utifrån den hur du kan ta det vidare på andra fronter i hemmet.
 
Muggen! Visst är det motivet av en sametrumma på?! Var är den ifrån? Love it!
Det har jag aldrig ens tänkt på *döööh trög* men det måste det såklart vara! Tyvärr är det ett loppisfynd.
 
Åh kul att se förändringen då/nu! Både bloggen och håret :) har du funderat något på varför och hur detta inlägg gjorde att din blogg växte? Vore kul att höra!
Kanske uttryckte mig klumpigt för det var inte på grund av detta inlägg som den växte utan det var första gången jag kände att jag fick riktigt många engagerade kommentarer (typ 14 stycken - kändes som en miljard på den tiden!). Min blogg har växt för att jag har haft turen att bli länkad av större bloggare. När Sandra Beijer tipsade om min blogg fick jag 200 nya följare på bloglovin på bara någon dag, det var helt sjukt!
 
Kan inte Viktor vara med i podden någon gång? Tror han har massa spännande saker att berätta iom hans jobb och sådär.
Nja, det är ingen önskan han har i dagsläget. Förstår om ni är lite nyfikna på honom men han tycker inte om att prata lika mycket som jag gör ;) Han heter i alla fall Viktor, är 28 år och det mellersta barnet i en skara på fem syskon. Han kommer från Göteborg, där de flesta i hans familj fortfarande bor (förutom en syster som bor i Stockholm med sin lilla familj) och det var hans jobb som militär som gjorde att vi flyttade till Karlsborg. Har ni fler funderingar kan ni ställa dem i kommentarsfältet så får han besvara dem åt er!
 
Blir lite förvirrad av vad du jobbar med? Du skriver ofta om ett bibliotek men i podcasten låter det alltid som att du har eget företag?
Förstår att detta kan bli lite klurigt men i vintras sa jag upp mig från jobbet som förskollärare eftersom jag inte längre trivdes med att gå dit. Jag hade fått en fråga från biblioteket om jag ville hoppa på ett vikariat i vår när en av deras anställda skulle opereras och sedan var sjukskriven. Ingen visste dock när det skulle bli så under ungefär tre månader hade jag inget jobb att gå till och därför började jag satsa på min egen verksamhet. Jag tjänar idag inga pengar på bloggen men har gjort lite samarbeten, föreläsningar och så drog jag in pengar på fotograferingar och skrivjobb till tidningen. Jag gör idag fortfarande samma saker fast att jag går till biblioteket ibland och drar in en extra slant med pengar. Har dock lite nytt på gång men jag ska skriva mer om det en annan dag för det är än så länge lite pirrigt i magen. Har inget med bloggen att göra men är så roligt ändå!

Vill också ha en chemex när jag fyller åååår! Fast var det inte du som inte gillar kaffe? :P
Haha alltså jag gillar det samtidigt som jag inte gillar det. Svårt att förklara men jag tycker om at dricka kaffe men sitter inte gärna och smuttar och njuter utan dricker en kopp och sen är det bra. Det går ju en aning lättare när jag har en sån snygg bryggare med ju så kan jag njuta av hela processen istället ;)
 
Var köper man den?
Här köpte Viktor min.
 
Ååååh, kul med en till som ser Better call Saul! Vad tycker du om den?
Tycker att den är så bra! Älskar att det inte händer så mycket jobbiga saker som i Breaking Bad och att man liksom hela tiden håller på Jimmy/Saul som ju verkligen verkar vara en fin person. Sen tycker jag att de filmar på ett härligt sätt och att miljöerna känns väldigt äkta på något sätt. Är mest bara glad att Kettlemans är ute ur bilden för de var ju för jobbiga att se på! Men ett tips till den som letar ny serie, helt klart!
 
 
Vart har du köpt nätet förresten? Kollar runt på internet men hittar inget som har kvadratiska hål.
På min lokala byggvaruaffär så jag tror att det ska finnas i de flesta affärer av den typen. Hoppas det i alla fall!

Åh, snälla hjälp!
Jag ska snart flytta och behöver så mycket hjälp med förvaring. Hatar plotter och vill helst inte se anteckningsblock varken i hyllan eller på skrivbordet men inte heller dumpa dem i tråkig låda. Har du några bra förslag? Jag skapar gärna själv men har 100 gradig idétorka.
Ska själv försöka komma på någon bra förvaring så jag postar det här så fort en idé trillat ner i skallen på mig ;) Men annars är jag ju svag för den här och här kan man hitta allt möjlig inspiration.
 
Hejsan till den som läser det här och kanske har något råd till mig.
Jag kommer till nästa vecka börja äta mediciner mot depression och läkaren säger att jag absolut inte får dricka alkohol i kombination. det här tycker jag är jättesvårt då jag i princip bara träffar andra människor just på helgkvällar där alkohol ingår. jag har alltid druckit alkohol och är ingen som tackar nej till det. om jag nu följer läkarens råd att inte dricka alkohol, hur gör jag då? jag vill absolut inte berätta att jag äter mediciner till någon och jag undviker helst att någon märker att jag inte dricker alkohol.. och visst borde vänner acceptera om jag öppnar mig för sådana saker men det vill jag inte just nu. finns det alkoholfri öl på pubar? vad gör man när man ser på andra.. rynkar på näsan åt en?
Även så börjar jag högskolan efter sommaren. hur gör man då t.ex. på skolpubar som bara har alkohol osv och på kollningarna och alla sittningar osv? är ingen som vill stå ut. och.. jag vet inte.. känner bara att allt blir jobbigt, men behöver ändå äta medicinen. jag tycker inte att alkohol borde vara ett måste, men tyvärr vet jag att det är så i mångas ögon och det känns lite jobbigt...
Jag har jobbat som bartender både på en studentpub och på en vanlig nattklubb och det finns alltid alkoholfria alternativ. Antingen köper du en öl utan alkohol eller så ber du om en god drink utan alkohol. Jag vet inte hur andra gör på sittningar och liknande men på vår skola fick man gå och hämta sina enheter själv i baren och då var det många som valde alkoholfria alternativ. Det är faktiskt fler än man tror som inte dricker och även om just universitetslivet ofta är präglat av mycket fest så känns det som att de flesta är så upptagna av sitt eget att man inte ens reflekterar över ifall andra dricker eller inte. Att du äter mediciner tycker jag aldrig att du behöver nämna om du känner dig obekväm med det.
 
Ni var så många med kloka svar och åsikter i det här inlägget så det vore så fint om någon ville ge tips och råd till det här.
 
• Förresten, ni vet väl att det är fritt fram att bli medlem i Better Bloggers som är sveriges största bloggnätverk? Finaste Linda (som ju varit gäst i Källan) försöker kartlägga våra bloggläsarvanor och vore så tacksam om ni ville klicka i formuläret lite snabbt. Tack!
 
1 ISA:

skriven

Blir så arg på kommentaren om "sök hjälp istället för att blotta dig här" att jag vill så människan. När du varit modig och skrivt om detta svåra. Jävla hater alltså. Om man varit med om något tufft OCH bearbetat det professionellt får man då aldrig någonsin prata om det i andra forum och sammanhang eller what!? Gah, människor!

2 Beatrice:

skriven

Du svarar så bra på alla frågor, knäppa som fina som frågande. Och håller med ISA, alltså? Så himla konstig fråga, och ännu konstigare att skriva att du kanske borde söka hjälp professionellt i stället? Man skriver inte så, herregud. Blir superpeppad av att läsa att jag inte är den enda som har problem! (Det där låter konstigt, men alltså, det är ju skönt att läsa att man inte är den enda - framförallt när problemen liknar ens egna)

3 Emelie - Lever drömmen i Paris!:

skriven

åh, Better Call Saul är ju en världsbra serie. Jag, som resten av världen, blev ju hänförd av Breaking Bad och detta känns som en snällare lillabror till serien (eheh, för att välja ut en enstaka del av inlägget och fokusera helhjärtat på).

Ps. Måtte säga att jag är så oerhört imponerad av er kreativitet i Monthly Makers också. Go you!

4 Maja:

skriven

Blir så himla inspirerad av dig Sandra! Hur du bara tar för och och skapar möjligheter ur allt och ingenting. Får mig att vilja ta mina egna intressen på större allvar och faktiskt göra någonting med dem!

5 Carolina:

skriven

Hej Sandra!

Tack för din kommentar och att du uppskattade mitt inlägg om en dag på mitt jobb! :)

Vill passa på att säga tack för en vettig och bra blogg. Har bara läst den ungefär 1-2 månader (hittade faktiskt hit via Sandra Beijer) och sedan var jag fast. Tycker mycket om ditt ärliga sätt att skriva på och hur du delar med dig av din insida på ett ärligt sätt utan att det blir alltför privat. Inspireras även av dina projektidéer och hur påhittig du verkar vara! Du har kommit att bli en av mina favoriter i bloggosfären! :)

Ha en fin torsdag!/Carolina

6 Carolina:

skriven

Hej Sandra!

Tack för din kommentar och att du uppskattade mitt inlägg om en dag på mitt jobb! :)

Vill passa på att säga tack för en vettig och bra blogg. Har bara läst den ungefär 1-2 månader (hittade faktiskt hit via Sandra Beijer) och sedan var jag fast. Tycker mycket om ditt ärliga sätt att skriva på och hur du delar med dig av din insida på ett ärligt sätt utan att det blir alltför privat. Inspireras även av dina projektidéer och hur påhittig du verkar vara! Du har kommit att bli en av mina favoriter i bloggosfären! :)

Ha en fin torsdag!/Carolina


7 Johanna:

skriven

Vilka fina bilder du tar! :)

8 elise:

skriven

herregud vad jag blev provocerad av den där frågan om varför du delar med dig av det som varit jobbigt. så DUM fråga, förlåt men gud vad arg jag blev. anledningen ATT jag följer din blogg är för att du upplevs så himla genuin. visst är det en rosenskimrande blogg på ett sätt, men eftersom du samtidigt delar med dig av ditt inre, på riktigt, så känns allt det rosenskimrande helt förklarligt :)
fortsätt precis som du är!!

9 Frida:

skriven

Himlans insubstantial kommentar efter sånt långt och fint och innehållsrikt inlägg, men vi har samma kamera :) Nu blev jag genast superpeppad att fota mer, bara för att du ju får till såna himlans fina bilder! Vad använder du för objektiv? :)

10 Mikaela:

skriven

Åh, kollar också på Better Call Saul, men har tagit en paus nu när min sambo är bortrest så har inte sett senaste veckorna!

Och svar till hen som undrar över alkohol och högskolor och så: Alltså det beror säkert på var och vad man läser till viss del, men jag pluggar i Uppsala som nog är en av de festligaste universiteten med ett otroligt stort utbud av olika studentaktiviteter på nationer osv. Har läst både lite statsvetenskap och nu biologi. Och ja, det är mycket fest och alkohol, men jag upplever det också som att det är heeeeelt okej om man inte dricker. Särskilt bland biologerna jag pluggar med, har aldrig varit med om en så accepterande stämning. Alla får vara sig själva och det är helt okej, det är flera stycken som inte dricker överhuvudtaget (och ändå går på sittningar osv) och det är ingen som ifrågasätter det. Sen kanske det inte är lika accepterade stämningar på alla universitet och alla typer av klasser men jag tror det kommer gå bra! Som Sandra säger så har folk oftast så fullt upp med sitt eget också, så ingen kommer bry sig om vad du har i glaset :)

11 Anonym:

skriven

Vill bara kika in och säga att jag får väldigt mycket styrka i att du tillåter dig vara öppen och mänsklig i bloggen bredvid allt det pyssliga och peppiga. Att fråga varför du gör det tycker jag visar på att man missat poängen och snälla fortsätt vara precis som du är här på bloggen, älskar't. Tack!

Svar: Åh, tack snälla <3
Sandra Lundin

12 Maria Ekblad:

skriven

Kollar också på Better Call Saul! Och jag tycker om att du är så himla härlig och öppen i din blogg. Jag tror det är viktigt att våga lyfta svåra saker för att få ett öppnare klimat i samhället och jag tror det kan hjälpa skitmånga som kan vara i samma sits och få höra att livet kan ändra sig. Jag önskar jag kunde vara lika öppen i min blogg, men som sagt, går ju inte på grund av mitt jobb osv. Plus tycker du bemötte det väldigt proffsigt. KRAM och skit i dumma kommentarer!

13 Tokyoyo:

skriven

Alltid kul att läsa svar på frågor i ett samlat inlägg. Smarta tips också, yey

14 Charlotte - Stories by me:

skriven

Vilken superfin bild på fyren :) Ibland kan det kännas trist att inte bo utanför stan då man kan ta så mkt vackrare bilder i naturen. Men jag skulle aldrig kunna lämna stan o söder :( Får passa på om man åker iväg helt enkelt ;) Ha en fin kväll!

Kommentera här: