Saker vi inte pratar om: alkohol

 Okej, så vi har kommit fram till ett ämne där allt snack lätt blir moraliserande men det är inte det jag vill åt. Det är nämligen så att jag har ett rätt komplext förhållande till just alkohol och jag känner att jag vill dela med mig av mina tankar och känslor i ämnet. Ni får mer än gärna använda kommentarsfältet för att berätta hur er syn/era erfarenheter ser ut.
 
Tanken på ett glas rött vin som står på bänkskivan i köket under tiden vi rör i kastruller med mustiga grytor låter så härlig. Att ta med sig ett gäng kalla öl och sitta på en brygga i strålande sol låter ljuvlig. Att sitta i en mörk hotellbar med ett glas whiskey framför sig samtidigt som man drar med fingret runt glaskanten låter nästan ännu bättre. I min hjärna. För om jag ska vara ärlig så är den här romantiska bilden av alkoholen enbart en del av min hjärna. Jag kan spela upp scener för mitt inre och drömma mig bort och faktiskt på riktigt längta efter en stark drink en sen natt. Jag kan kika på bilder från event och fester och tänka att ett sånt där härligt och ibland även glammigt liv vill jag också leva. Och så försöker jag slå liv i fantasierna och nästan omedelbart ringer alla mina varningsklockor som gemensamt skriker sluuta drick!!
 
Anledningen till den här reaktionen är flera. Det är som sagt inte helt lätt det här, men jag ska försöka att berätta det för er. Jag har fram tills för något år sedan alltid haft väldigt dålig självkänsla och för att på något sätt balansera upp det har mitt självförtroende fått ta allt större plats. Under tonåren (och även den första perioden som student), när fest två - tre gånger i veckan var mer regel än undantag, blåstes detta självförtroende upp till helt onormala proportioner. Jag vaknade jämt upp med ångest dagen efter jag hade druckit och fick i flera dagar flashbacks om allt pinsamt jag gjort. Det brukade inte vara så farliga saker men bara att ta så mycket plats, att prata högljutt med allt och alla, flirta hejvilt och att bete sig sådär "packat" gjorde att jag skämdes för mig själv.
 
Innan jag fyllde tjugo levde jag ihop med någon som hade en helt annan kärleksrelation med alkohol. Någon som behövde dricka flera öl efter varje jobbpass bara för att kunna somna och som inte hanterade fyllan speciellt bra. Detta innebar att jag blev utkastad ur hemmet varannan helg samtidigt som jag bedrogs de andra gångerna. Den här upplevelsen sabbade mitt förtroende så mycket och även om jag idag är säker på min och Viktors relation så spökar detta så fort jag dricker. Jag inbillar mig saker och blir så himla svartsjuk att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Allt sunt förnuft flyger liksom ut genom fönstret i takt med att promillehalten stiger och till slut går det inte riktigt att skilja på vad som faktiskt sker och vad som är hjärnspöken.
 
Under den där ettåriga perioden då jag åt starka mediciner var det strängt förbjudet att dricka alkohol. När det sedan var fritt fram att smaka igen insåg jag att det inte finns så mycket som faller mig i smaken. Allt vin går bort, öl kan jag visserligen dricka men precis som med kaffe försöker jag ta stora klunkar för att slippa så mycket av smaken, cider funkar i viss mån men blir lätt för sött och drinkar går fint så länge de inte smakar alkohol, alls. Vilken besvikelse det är när man målar upp en bild i huvudet av hur man njuter av en god dricka när man i själva verket nästan måste tvinga i sig den.
 
Det största problemet nu är egentligen att jag känner mig pirrig i benen redan efter en halv enhet och med alla jobbiga erfarenheter i bagaget är jag livrädd för att tappa kontrollen. Så fort jag känner begynnelsen till det där välbekanta ruset får jag panik. Det är då mina varningssignaler börjar tjuta och min inre röst skriker ta dig ut ur det här! Jag är livrädd att tappa kontrollen, för just nu är jag en person jag verkligen tycker om och jag är så rädd att det ska glida mig ur händerna.
 
Ja, men sluta drick då - man kan ha kul ändå, tänker ni kanske. Och JA, det kan jag - i viss mån. För jag följer helst inte med till fester jag vet ska vara till fem på morgonen för det blir så dryyygt att vara nykter helt ensam (avskyr de där döda, skelande, stela ögonen folk får när de är riktigt fulla). Men saken är ju att jag vill vara en del av vi-går-ut-och-tar-en-drink-kulturen. Jag tycker att det låter härligt att kunna njuta av en drink, ett glas osv men det funkar liksom inte, vägen dit är alldeles för lång och priset jag betalar är så läskigt. Jag har helt enkelt inte kommit till ro med att jag inte gillar varken smaken eller fyllan, och det känns så sjukt. Att jag önskar att jag tyckte det var lika kul och kände mig lika fri och vild som många andra gör. Men det är en jäkla fotboja som jag bara önskar ska släppa.
 
Så här sitter jag, utan en längtan efter att få sätta flaskhalsen mot munnen men med en romantisk bild av klirrande flaskor en sommarkväll när det luktar grillat från varenda kvarter.
1 lovisa:

skriven

väldigt starkt inlägg sandra! jag kan i viss mån relatera till vissa saker, särskilt det här med ens campustid. herregud vilka mänger som försiggick vissa år. nästan skrämmande om man tänker sig att man ser allt framför sig i äkta "du är vad du äter"-sophögar av ölburkar. jag kan absolut inte säga att jag förstår hur din situation varit, för den kan jag inte sätta mig in i. men man har ju sett det runt omkring sig, folk som förändras helt och de som alltid dricker för mycket.

för egen del ligger tryggheten i att jag vet att sålänge jag mår bra psykiskt/så länge jag trivs med livet etc så får jag kul när jag dricker. så är det 98% av tiden och jag har inga problem med att kontrollera det alls. däremot har det funnits stunder då jag blivit en sådan där som drack lite väl mycket, som tog de där sista ölen som var helt onödiga, bara för att jag egentligen var ledsen på insidan. så där är min varningssignal, mår jag inte bra då dricker jag inte alkohol.

ps. jag gillar verkligen den här "serien" med inlägg. öppnar upp klimatet, och vidgar bilden av vad en blogg "är". massa upptummar och kramar för det och till dig!! <3

Svar: Det kanske är så det ligger till, det där med det psykiska välmåendet. Är nog så att jag mått dåligt och druckit och därför fått så dåliga erfarenheter och även om jag mår bra idag så vågar jag inte släppa tyglarna eftersom jag ju bara har de där jobbiga erfarenhetrna att gå på. Tack och puss för dina fina ord!
Sandra Lundin

2 lovisa:

skriven

väldigt starkt inlägg sandra! jag kan i viss mån relatera till vissa saker, särskilt det här med ens campustid. herregud vilka mänger som försiggick vissa år. nästan skrämmande om man tänker sig att man ser allt framför sig i äkta "du är vad du äter"-sophögar av ölburkar. jag kan absolut inte säga att jag förstår hur din situation varit, för den kan jag inte sätta mig in i. men man har ju sett det runt omkring sig, folk som förändras helt och de som alltid dricker för mycket.

för egen del ligger tryggheten i att jag vet att sålänge jag mår bra psykiskt/så länge jag trivs med livet etc så får jag kul när jag dricker. så är det 98% av tiden och jag har inga problem med att kontrollera det alls. däremot har det funnits stunder då jag blivit en sådan där som drack lite väl mycket, som tog de där sista ölen som var helt onödiga, bara för att jag egentligen var ledsen på insidan. så där är min varningssignal, mår jag inte bra då dricker jag inte alkohol.

ps. jag gillar verkligen den här "serien" med inlägg. öppnar upp klimatet, och vidgar bilden av vad en blogg "är". massa upptummar och kramar för det och till dig!! <3

3 Matilda:

skriven

Det kunde varit jag själv som skrivit detta. Jag har egentligen inget att tillägga, du satte ord på det mest som flyger genom mitt huvud när jag hör ordet alkohol.

Svar: :**
Sandra Lundin

4 Alicia:

skriven

Jag känner igen mig själv i mycket av det här. Jag tycker om att vara salongsberusad och jag tycker om sakerna hos många alkoholhaltiga drycker men jag tycker som du väldigt illa om de där slappa ögonen hos folk som druckit för länge. Jag dricker inte alkohol just nu - jag brukar pausa lite om vintrarna men den här gången känns det mer långlivat, vi får se - och jag kan följa med ut och dricka en ginger ale när andra tar en drink men festerna skrämmer mig och jag tackar hellre nej. Jag är bekväm med att säga nej, men det är samtidigt väldigt bra att du skriver om det här för det är fortfarande så många som provoceras av det. Man vill liksom inte vara full med någon som är nykter och kanske framför allt inte ifrågasätta varför man vill bli full. Jag tycker att typ alla borde göra det, med tanke på hur många som ändrar sin personlighet, hur mycket pengar det kostar och den obehagliga kultur som ofta råder i barer och på klubbar. Jag drömmer också om några flasköl på bryggan, ett rödvinsglas vid den långkokande grytan och att fira med en flaska bubbel på en balkong, och kanske är jag där igen i sommar. Men just nu känns det verkligen som att jag har 'festat' färdigt.

5 Sara - litetarkiv.blogg.se:

skriven

Önskar också jag kunde ha ett mer avslappnat förhållande till alkohol. Jag får panikångest om jag dricker för mycket så jag blir alldeles för skraj när jag känner att det börjar snurra. Har alldeles för dåliga erfarenheter av hur folk kan bli när de dricker så jag har svårt att riktigt njuta av ett glas vin. Jag försöker emellanåt ändå. Och försöker också att inte låta mitt andra personlighetsdrag ta över när jag väl lyckas njuta: den som inte vill sluta konsumera det som känns bra trots att den VET att den mår uruselt ifall det blir för mycket. Är en sån som inte kan sluta äta chips och godis tills det tar slut ifall det finns hemma. Typiskt missbrukarbeteende, så det gäller att vara på sin vakt.

6 Julia:

skriven

Jag har växt upp i en familj med föräldrar som aldrig dricker alkohol. Inte det att de går runt och säger att de är nykterister, skrämde mig att inte dricka eller så. Nej det bara var så. Sedan hängde det kvar. Jag kände aldrig någon lockning till att testa, rädd för att tappa kontrollen. Och hade tillräckligt med självförtroende för att inte låta mig övertalas. Så nu som 20-åring så tillhör jag dem (få?) som aldrig varit full, inte ens så det snurrat eller pirrat. Jag har druckit både en och två cider och smakat både det ena och det andra men sen går gränsen. Många gånger undrar jag vad jag missar, för uppenbarligen är det ju något som får alla människor att göra det. Men min känsla att avstå är ändå starkare. Och nu umgås jag med människor som accepterar att jag inte dricker och har insett att det inte är en parallell till "jag är tråkig" utan att jag ändå dansar, går ut ibland, hänger med på studentfesterna osv. Men jag håller med dig Sandra, det där om romantiserandet av alkohol, hur härligt, fint det kan vara och det får mig då och då att ställa frågan; Vad har jag missat?

Svar: Du har inte missat någonting. Tycker att det är superfint att ha den tryggheten i sig att man inte behöver testa trots att det romantiseras på det sättet. Det som är konstigt är ju att jag vet att det inte är sådär härligt (i alla fall inte för mig) som et målas upp att vara och ändå så önskar jag att det var det. Som om man behövde dricka alkholm, som om det var en betydande del av människors liv. Så är det ju inte och jag antar att du är lika hel och glad som vilken alkoholdrickare som helst. Blev så glad att du delade med dig av detta :)
Sandra Lundin

7 hanna, förbanna:

skriven

jag har heller aldrig varit full, aldrig blivit mer än lite yr i huvudet och då har jag övergått till att dricka läsk istället. Vill inte tappa kontrollen och jag tror det är därför jag inte druckit så mycket. Dessutom smakar det mesta inte gott. Sen när vissa alkoholhaltiga drycker smakar gott så smakar de mest som läsk och då kan jag ju lika gärna dricka läsk. Äh, jag vet inte. Sådan är jag.

8 Jossie:

skriven

Så bra inlägg!! Riktigt spännande att läsa

9 Jossie:

skriven

Så bra inlägg!! Riktigt spännande att läsa

10 Jossie:

skriven

Så bra inlägg!! Riktigt spännande att läsa

11 Mikaela:

skriven

Jag har också ett komplicerat förhållande till alkohol. Från att jag började dricka vid ca 16 års ålder tills jag var... ja, 22 kanske? Så var jag nästan alltid den som blev fullast. Jag fick minnesluckor, har gjort fruktansvärt pinsamma saker (alltså betyyyydligt värre än att bara ta plats och vara allmänt högljudd). När jag började plugga på universitet så var det 3-4 gånger i veckan, och det är helt sjukt egentligen. Men absolut inget ovanligt i studentvärlden. Jag hade allvarliga funderingar på om jag faktiskt var alkoholist. Idag händer det betydligt mer sällan, men det händer fortfarande att jag tappar kontrollen och blir jättefull. Men ibland när jag når en viss nivå i fyllan så vill jag bara ha mer att dricka, för jag vill bibehålla den känslan jag har i kroppen just då. Problemet är ju att det inte blir så att man bibehåller känslan utan att man går ett steg upp i fyllan. Jag har i alla fall lärt mig känna igen den känslan när jag vill ha mer bara för att men inte borde, så det är lättare att undvika. Men jag har satt upp lite regler för mig själv för att göra det enklare som jag blivit betydligt bättre på att följa de senaste åren (även om det blir undantag ibland) och det är att aldrig shotta, inte dricka mer än en vinflaska (jag inbillar mig när jag har druckit den att jag inte full, men jo där når jag den nivån jag absolut inte vill gå över) och att vara extremt försiktig med sprit.

Men det allra allra värsta är att jag tror att jag faktiskt fått lite bestående hjärnskador pga att jag drack så oerhört mycket en period. Jag får numera minnesluckor JÄTTELÄTT, alltså jag behöver inte ens ha varit särskilt full för att få luckor. Och mitt minne överlag (nykter också) tror jag har blivit sämre. Det är så jäkla skrämmande. Så jag försöker att inte bli mer än lite salongsberusad när jag väl dricker numera, men ibland blir det så ändå.

Svar: Vad glad jag är att du delade med dig om detta. Kan verkligen känna igen mig från de där riktigt krökaråren. Har också gjort betydligt mer pinsamma saker (som att spy ner en hel buss så att busschauffören stannade hela bussen och tvingade mig att städa upp allt innan han körde vidare) men det är ju en annan historia ;) Ibland kan man ju verkligen dricka hur mycket som helst men det låter ändå bra att du verkar har koll på var "problemet" ligger. Om man oroar sig för sin egen alkoholkonsumtion tror jag den typen av regler är superbra att sätta. Usch, minnesluckor är verkligen förfärliga :/
Sandra Lundin

12 Jess:

skriven

Tycker verkligen om den här serien med inlägg, sätter definitivt snurr på tankarna. Festdrickande är jag inte mycket för, avskyr att tappa kontrollen och hejdar mig innan det går så långt. Tycker däremot om att ta ett glas vin eller två till maten en fredag- eller lördagkväll, eller vid något enstaka tillfälle blanda en god drink.

Svar: Tycker att det låter som en väldigt sund inställning och jag önskar att jag även hade kunnat njuta av ett glas vin då och då för det låter ju som sagt väldigt härligt ;)
Sandra Lundin

13 Anonym:

skriven

Älskar de här inläggen Sandra! Så verklighetsförankrat och äkta. Jag tycker om att ta ett glas vin på fredagen efter jobbet när jag står och lagar mat, tycker att det är fantastiskt gott. Men mer än ett glas blir det sällan. Dock tycker jag att det är mer komplicerat när det handlar om fest. Jag fullkomligt avskyr den hets det är kring att få andra att dricka. Pga graviditet och nu en liten ettåring här hemma har det inte blivit något festande på länge. Kan absolut sukta efter hög musik, vimmel och lite snurr i skallen. För det kan vara så förbaskat kul just i stundens hetta. Men dagen efter känns det ofta i hjärtat att "det där är inte riktigt jag" och en känsla av "oäkthet" sprider sig i hela kroppen.

Svar: Tack snälla :) Usch ja, tänk att det ska vara en så komplicerad grej ändå. Att man har en längtan och en vilja som inte alls stämmer överens med det man sen upplever.
Sandra Lundin

14 Maja:

skriven

Så starka och bra tankar. Jag kan själv inte relatera till det då jag aldrig haft en period då jag druckit mycket eller ens haft en fylla men jag tycker det är viktigt det du tar upp! Jag har väl istället "skämts" för att jag har varit den där tjejen som inte dricker/inte dricker så mycket och tänkt att andra tycker jag är töntig, vilket ju egentligen är helt befängt. Som sagt, jättestarkt av dig och jätteviktigt att prata om.

Svar: Tycker att det låter jättefint att du inte dricker på det där destruktiva sättet och jag tycker absolut inte det är något att skämmas för. Jag dricker ju inte heller mycket eller ofta men har istället en längtan att kunna/vilja göra det vilket känns så dumt. Hade varit mycket lättare att bara få vara den där som inte dricker/inte dricker mycket för att det är så jag vill ha det :)
Sandra Lundin

15 Ellen:

skriven

Hej! Jag förstår verkligen vad du menar med romatiserandet och är också så himla delad inför alkohol, eller festande snarare. Alltså att gå ut och dansa - så kul, men jag vet ju också att jag inte gillar klubbkulturen där man är allmänt fritt byte sekunden man sätter klackarna på dansgolvet. Jag gillar flirtandet till en viss gräns men, just det, en viss gräns. Jag har ju också en pojkvän som jag inte skulle byta ut mot världens alla hångelkvällar på krogen. Och så till alkoholen. Har ärligt talat lite svårt att släppa på dansmovesen utan alkohol, samtidigt som jag vet att jag blir jätteflirtig, och har ganska mycket svårare att säga nej när jag druckit. Samtidigt som jag ju gillar det, jag är så himla rolig när jag är lite full! Hatkärlek till utgång med dans alltså.

Sedan så är jag inte heller så taggad på alkoholens tråkiga effekter som trötthet, bakis, "förstör" träningen och allt möjligt skit.

Mina knep för nykter utgång och fest är:
*Välj en taktik för att slippa tjat: antingen tvärnejtaktiken, fungerar bäst tillsammans med en ursäkt också, t ex "ska träna imorgon". Den andra är att smyga, köp saker i baren ändå, men alkoholfritt. Finns ju både öl, vin, drink, läsk och vatten.
*Vid hemmafest eller brygghäng osv kan man alltid peppa virgindrinkar. Internet är fullt med grymma recept! Om man är fler som inte dricker så kan man göra till alla och de som då dricker alkohol blir bergis avis om din drink är snäppet festligare än vad de själva dricker (och om det är öl så räcker det ju med skiva citron eller lime samt sugrör för att det ska vara festligare)
*Mammas tips: det blir aldrig roligare efter kl ett. Och ärligt talat, har inte varit med om att det har blivit ballare för att man stannar till kl tre, vare sig på klubb eller hemmafest. Vare sig man är nykter eller inte. Plus att man känner sig jääävligt duktig också när man går hem bland de första och jääävligt nöjd när man inte är helt förstörd dagen efter.

Okej hoppas att det hjälper. Och alkoholfria drinkar är fan grejen! Undvik för söta, då blir de mer som läsk istället för drink. Kram

Svar: Tack Ellen för alla dina tips :) Det enda som är tråkigt med detta är att min sambo är en person som inte bara tänker alla de här romantiska sakerna vad gäller alkohol utan även känner dem. Han/vi går inte ut så ofta men när det händer brukar han alltid stanna ute till fem med sina kompisar. Han kommer aldrig hem superfull och dräggig utan har bara haft det roligt de timmar de varit ute. Och jag kan absolut INTE tycka att det är kul. Även om jag druckit några cider så att jag känner mig lite sådär salongsberusad så att jag ändå har kontroll så klingar det ju av efter ett tag. Då är jag redo att gå hem och det är så trist att alltid vara den som bryter upp mitt i och drar. Känns som att man upplevs som tråkigare då än om man inte följer med ut från första början. Äh, jag vet inte. Är väl inte så svårt egentligen. Antar att jag kanske skulle ha roligare om jag gick ut med någon som inte ville stanna till klockan fem ;)
Sandra Lundin

16 Lotta:

skriven

Fint att du delar med dig, bra skrivet! Och snygg på bilder!

17 Wilda:

skriven

Jag har sedan 14 års ålder inte druckit alkohol och också arbetat ideellt för att alkoholkonsumtionen ska minska. Det är en fråga jag egentligen är så trött och besviken på att jag vill börja gråta när jag läser ditt inlägg. Det finns så många myter, lögner, manipulationer och galenskap bakom alkoholkulturen. Och så mycket lidande. 300 000 barn som växer upp med föräldrar som väljer alkohol före dem. I Sverige. En miljon alkoholister. Och de började precis så, med en salongsberusning. I myten om att alkohol får en att slappna av och våga mer socialt, bli roligare. Det enda alkohol gör är att ta bort empatin och försämra balansen. Resten skapar vi själva av stämningen och förväntningar.

Jag har festat ganska mycket nykter, hängt med ut och dansat och nu finns det ju så himla mycket alkoholfria drycker som ser ut precis som alkohol också. Det är lättare nu än för 10 år sedan, men det är fortfarande svårt. Eftersom myterna och lögnerna frodas. Glorifieringen fortsätter.

Nu är jag ju väldigt stark i mitt ställningstagande och kanske ses jag som moraliserande, men varför är det fel att stå för sin moral? Det är också en kvinnofälla tänker jag, att vara rädd för att bli moraliserande. Om folk säger att jag är det så är det ju något som provocerar dem i det jag säger, något som handlar om dem. Jag drivs av mitt hjärta och vetskapen om allt lidande alkoholkonsumtionen skapar. Vad drivs den som lovordar alkohol av? Rädsla?

Ett tips: http://fakefree.se

Svar: Tycker inte alls att det är fel att moralisera om man har en ståndpunkt och åsikt som man tror på. Nu är jag ju som sagt väldigt kluven och menade att mitt inlägg inte var till för att peka åt ett eller annat håll. Men jag förstår precis vad du menar.
Tack för att du delade med dig av dina tankar och din kunskap. Ska absolut gå in på den sidan du tipsade om och känna att det är okej att tycka såhär :)
Sandra Lundin

18 Emelie :

skriven

Var ("ofrivilligt") helnykter i fem år. Fick sjuk ångest av minsta smak av alkohol, och typ började rent fysiskt darra, må illa, kallsvettas osv. Kände som du, tror jag, att det var skitsvårt att identifiera sig med grejen att inte ens kunna ta ett glas då och då. Kanske för att jag hela tiden behövde förklara mig och folk satte nån typ av moraliserande nykthetsstämpel på mig (vilket säger mer om deras skeva alkoholsyn än om mig...).

Det senaste året kan jag dricka 1-2 glas vin/cider och njuta av det. Ser till att människorna alltid är bra och vinet är gott (typ sommelierfånar mig och försöker hitta toner och dofter och grejs i det). Har dock blivit väldigt trygg med mig själv att inte vilja bli för full eller umgås med människor som påminner om gamla ångestfyllda situationer. Det tror jag underlättar för att att se det där glaset som nåt positivt. Men det tog tiiiid. Å skulle jag aldrig kunnat dricka igen, skulle det varit okej det med!

Lång kommentar men så väldig hög igenkänningsfaktor på det här inlägget. Kram!


Svar: Underbar kommentar eftersom jag kan relatera så plus få lite extra pepp till att man faktiskt kan ha allt det där. Tack snälla :*
Sandra Lundin

19 Beatrice:

skriven

Jag har varit full 2 gånger. Jag kan räkna dem, för att jag vet att de andra fåtalet gångerna jag druckit så har jag inte varit full alls. Den första gången fick jag världens snefylla för att jag inte ville att min dåvarande pojkvän skulle bli full av allt han fick av sin "bästa kompis", så jag drack hans och mitt, och han blev fullare än mig ändå och jag blev arg och ledsen innan jag nyktrade till och vi gick hem. Den andra gången var på studentveckan för två år sen, och det var inte alls samma sak. Då halsade jag typ en liter vin på en och en halv timme, blev illamående, tryckte i mig en kebabpizza och mycket vatten och sen var jag det närmsta bakis jag kommit redan på kvällen.
Men precis som Julia här uppe, så växte jag upp med föräldrar som inte dricker. Fram tills jag var kanske 13-14 så drack de kanske 3 gånger som jag minns, när jag var med. Sen var det bara vid middagar med andra som drack, och då mest bara vin. Jag tror att jag sett mina föräldrar berusade en gång, och jag minns hur jobbigt jag tyckte att det var bara den gången, och jag var en månad från 18. Jag har dessutom aldrig velat tappa kontrollen, och smaken av alkohol har jag aldrig gillat - men ÄNDÅ dricker jag ibland, smakar på någons vin, blir pressad av alla åsikter och tankar och måsten kring alkoholen, och det är så himla svårt att stå emot. Min pojkväns föräldrar uppskattar smaken av vin, framförallt till mat, och har släkt i Frankrike = ännu mer vinkultur = mer press när det är fin middag. Tack och lov dricker varken jag eller min pojkvän förutom när det är just den där pressen utifrån = när man är ute med kompisar. Så vi båda tackar nej, förutom om jag smakar för att komma fram till att vinet är äckligt.

Det här är så himla svårt, för som numera "vuxen" så blir pressen nästan ännu högre än den var för mig som tonåring. Innan man fyllde 18 kunde man alltid skylla på sina föräldrar. När man fyllde 18 kunde man skylla på att man inte fick köpa något själv. Nu då? Nu är jag 21, och jag har inget kvar att skylla på, inte ens ett körkort har jag. Och pressen bara ökar, allt eftersom att alla mina nyktra kompisar lever studentlivet eller småstadslivet, där alkoholen är så himla central. Och det är så deppigt, för jag har nästan stängt av mig från alla andra, för att slippa det där. Jag blir så otroligt ensam i det liksom.

20 Mimmi:

skriven

Jag är också nykterist så kanske är det något jag inte fattar nu, men om det är gå ut och ta en drink-kulturen du vill ta en del av, inte bli full-kulturen, så borde det väl gå att ta en alkoholfri drink/öl/glas vin? Jag tycker det låter jätteledsamt när du beskriver din fotboja, för den där vilda, fria känslan du säger att andra har, den är placebo. Som Wilda skrev, fakefree.se. Det är inte dig det är fel på!

Svar: Tack för den här fina kommentaren! Du har helt rätt, självklart kan man gå ut och ta en drink som är alkoholfri :)
Sandra Lundin

21 elise:

skriven

mycket starkt inlägg! heja dig för att du vågar ta upp sådana här viktiga ämnen i din blogg. jag kan också till viss del relatera. särskilt till det här med alkohol i samband med psykisk ohälsa och vilka konsekvenser det kan få. jag har mått dåligt, well, en tredjedel av mitt liv snart 30 åriga liv, och under de värsta perioderna intog jag alkohol enbart i ångestdämpande syfte. men eftersom jag mådde så dåligt under ytan kom detta alltid fram, i högre volym, när jag väl druckit. t. ex kunde kvällen sluta med att jag satt någonstans och storbölade för mig själv. det var ju så jag kände inombords, alkohol förstärke och tog bort hämningarna, vilket var fruktansvärt. än idag känner jag mig velande till alkoholen i stora sociala sammanhang. jag dricker gärna i situationer då jag är trygg. men med andra tänker jag alltid på mängderna, känner efter hur jag mår inombords innan jag beställer ett glas till.

22 Simone:

skriven

Jag var den enda i min klass som inte drack alkohol på festerna innan studenten. Fick alltid frågor om varför jag inte drack, vilket jag verkligen tycker är tråkigt. Det är liksom inte jätteaccepterat att inte dricka utan någon särskild anledning (graviditet, religiösa skäl, alkoholism i släkten). Jag har varit berusad men det är inte ett tillstånd jag drivs med. Ofta går det långa perioder mellan ett glas vin och jag beställer allra helst alkoholfritt. Numera när någon frågor varför jag inte drick (särskilt mycket) berättar jag att jag tar avstånd från alkoholkulturen där man pressas till att dricka och jag tycker att det tråkigt att det är "svårt" för folk att umgås utan alkoholen (OBS, det gäller verkligen inte alla situationer), men såklart tycker jag att alla har rätt till sitt eget beslut och att det ska respekteras, liksom mitt eget.

Svar: Alltså fina du, vad klok du är! Tack för att du delar med dig. Känns så skönt att veta att man inte är ensam :)
Sandra Lundin

23 Rebecca // vad (m)ens?:

skriven

Jag känner igen mig i detta. Dricker numera, även om jag i stort sett aldrig gjorde det för något år sedan och har med tiden lärt mig tycka att till exempel vin är gott, vilket kanske har mer med att göra art jag tycker om de situationer jag har druckit vin i, snarare än att mina smaklökar har ändrat uppfattning. Tycker det är lite svårt, för cill ju egentligen ha hela delen med att dricks, för det är roligt och socialt, men samtidigt problematiskt på så många sätt.

Svar: Eller hur! Tack snälla för att du valde att dela med dig. Det känns lite lättare för mig att veta att jag inte är ensam.
Sandra Lundin

24 sandra:

skriven

Alltså TACK för att skriver om det här! Känner nästan precis som du, vill också kunna njuta av ett glas vin till en finare middag eller köpa en flaska champagne till en kvällspicknick. Men - jag gillar ju inte alkohol. Har hittills hittat ett vin jag ändå kan dricka och tycka att det är helt okej och köpte en flaska, grejen är att den har stått oöppnad i snart ett år. Det blir aldrig av, jag tänker alltid att cola är godare ungefär.

Sedan stör jag mig på många som nu t.ex. sa innan vår thailandsresa att "då ska du väl ta dig en öl/drink på Arlanda" och "det blev väl många drinkar i thailand". Eh, det blev en cola och Arlanda och jag drack en (!) drink i Thailand (och mest bara för att man fick den i en ananas). Jag vill så gärna säga att jag inte tycker om alkohol så nej, jag ska faktiskt inte ta den där drinken på Arlanda! Men det gör jag inte, för då verkar jag konstig. Det är onormalt att inte vilja hälla i sig gift liksom.

Sedan har flera nära en dålig relation till alkohol vilket gör mig ännu mer anti. Jag vill inte bli den som man måste ta hand om pga att jag är för full. Det finns inte mycket mer som gör mig så äcklad än sådant.

Jag vill inte heller stämpla mig som nykterist, då blir det som en väldig grej av det och då "kan" jag inte dricka alls, inte ens då jag kanske blir sugen (för en gångs skull).

Vad gör man åt det här egentligen Sandra?

Svar: Jag vet verkligen inte vad man ska göra åt det :/ Men mitt hopp stiger ju i alla fall när jag läser alla smarta, fina och vettiga kommentarer här om alla som känner lika dant och kasnke till och med tar ställning mot det. Tack för att du delade med dig om dina erfarenheter, det gör det lite lättare för mig emd att veta att jag inte är ensam.
Och du, du behöver absolut inte be om ursäkt för att du inte har kommenterat men jag funderade faktiskt en stund på vart du hade tagit vägen ;) Vad jag vet är du den äldsta läsaren jag har och jag tycker att det är så fint. Tack!
Sandra Lundin

25 Anonym:

skriven

Hejsan till den som läser det här och kanske har något råd till mig.
Jag kommer till nästa vecka börja äta mediciner mot depression och läkaren säger att jag absolut inte får dricka alkohol i kombination. det här tycker jag är jättesvårt då jag i princip bara träffar andra människor just på helgkvällar där alkohol ingår. jag har alltid druckit alkohol och är ingen som tackar nej till det. om jag nu följer läkarens råd att inte dricka alkohol, hur gör jag då? jag vill absolut inte berätta att jag äter mediciner till någon och jag undviker helst att någon märker att jag inte dricker alkohol.. och visst borde vänner acceptera om jag öppnar mig för sådana saker men det vill jag inte just nu. finns det alkoholfri öl på pubar? vad gör man när man ser på andra.. rynkar på näsan åt en?
Även så börjar jag högskolan efter sommaren. hur gör man då t.ex. på skolpubar som bara har alkohol osv och på kollningarna och alla sittningar osv? är ingen som vill stå ut. och.. jag vet inte.. känner bara att allt blir jobbigt, men behöver ändå äta medicinen. jag tycker inte att alkohol borde vara ett måste, men tyvärr vet jag att det är så i mångas ögon och det känns lite jobbigt...

Svar: Tar med det här i nästa frågor & svar-inlägg så kanske någon har bra svar på detta! Ska klura lite jag med. Kram!
Sandra Lundin

26 sandra:

skriven

Haha, vilken ära liksom (att vara den äldsta läsaren) :D Tänkte ett tag att du kanske inte svarar på kommentarer såhär direkt i bloggen men såg nu att du faktiskt gör det. Jag får nämligen inga mail om det längre (fick det förut, att du hade svarat på en kommentar). Vet inte om det är för att jag har skaffat blogg.se-konto igen för att kunna signera mina kommentarer...

Svar: Jag tror att det är såhär att eftersom du har ett konto nu så syns alla mina svar inne på ditt konto under fliken kommentarer och sedan "svar till mig". Du får kika och se om du hittar allt där :)
Sandra Lundin

Kommentera här: