Patinerade krukor + plantera om sticklingarna

  
Det finns en del saker som vi alltid har brist på här hemma. Mjölken i kylskåpet tar alltid slut ofantligt fort, vit målarfärg försvinner fortare än kvickt och innerkrukorna passar aldrig riktigt bra med de snygga ytterkrukorna. Och så jord då förstås, den har jag brist på jämt.
 
 
Just det där med plastiga innerkrukor som sticker upp ur snygga keramikkrukor tycker jag är så trist och ett av mina bästa tips mot det är att använda sig av terakottakrukor eller lerkrukor. De funkar lika bra att ställa inuti en annan kruka som att ha dem precis som de är. Jag brukar köpa mina på loppis för några krona styck men såg även att min lokala coop-affär säljer den typen av krukor just nu.
 
Det som är tråkigt med det tycker jag är att de ser för nya ut, jag gillar när de har patina och när årstiderna nästan syns i krukans skiftningar. När alla vattenränder bildat ett snyggt mönster som ger ännu mer karaktär. Men för den som inte orkar vänta finns det en rad olika genvägar och min favorit är filmjölk! Måla helt enkelt något varv med filmjölk, låt det torka in och en dag senare har du snyggt slitna krukor som ser allt annat än sprillans nya ut!
 
 
I mitt lilla växthus sträcker sig plantorna längre och längre upp för var dag som går. Men nu har det gått så pass lång tid sedan de petades ner i jorden att näringen börjat försvinna. Det märktes tydligt på den här stackars lilla gurkplantan som dystert hängde över kanten på krukan. Den visade klart och tydligt att det var hög tid för den första riktiga omplanteringen så det var bara att lyda.
 
Även tomat- och chiliplantorna börjar bli långa och lite rangliga nu. Det skulle aldrig funka att låta dem växa på i den här takten för de skulle inte orka bära någon frukt på en så svajig stam. Just tomater vill gärna bli omplanterade flera gånger eftersom de kräver en stor slutgiltig kruka men inte gillar att få för mycket plats direkt. Mitt tips är därför att nu passa på att göra första omplanteringen i riktig såjord istället för den kaktusjord som de fick första gången.
 
När jag gör detta tar jag alltid bort hjärtbladen som är de första små bladen som tittar upp på plantan. De behöver inte dessa men jag vet att det kan ta emot lite att knäcka av dem första gången man gör det :)
 
 
Sen lirkar jag försiktigt upp plantan och dess ömtåliga små rötter. Ni ser ju hur lååång stammen är och för att den ska bli mer stabil gräver jag ett djupt hål (nästan ända ner till botten) i den nya krukan som jag sedan sticker ner plantan i. Se gärna till att "såren" efter hjärtbladen kommer ner i jorden, då bildas det rötter utifrån dem och du har snart en tomatplanta som står stabilt mot väder och vind!
 
Gör såhär varje gång du planterar om, att du tar bort de understa bladen och sänker ner plantan ännu lite djupare. Det tar ofta några bladpar innan du får blommor (som i sin tur blir frukten) så du skadar inte det slutgiltiga resultatet genom att göra såhär. Tänk bara på att vara försiktig!
 
Bli inte oroliga ifall era små plantbebisar hänger och är helt lealösa efter er omplantering, de repar sig oftast inom ett dygn och då är de gladare än någonsin!
1 Maria Ekblad:

skriven

Åh fint! Jag har några som det känns som de borde få flytta till större snart. :)

2 Alicia - Alicia And Stuff :

skriven

Åh vad mysigt bilder!

3 elise:

skriven

åh ogillar också nya krukor hemskt mycket!

4 Mikaela:

skriven

Smart tips med filmjölken! Jag måste plantera om mina red pear tomater omgång två nu, de är redan nästan 30 cm höga! Och de andra sorterna är inte mer än att de precis är redo för första omplantering typ. Konstigt hur olika det kan vara :P

5 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Smart tips! Jag har hört att man kan gräva ner dem ett år, haha, men så länge orkar man nu inte vänta så filmjölken var mycket bättre :)

6 Elumynour:

skriven

Tack för jättefina tips (och en likaledes jättefin blogg)!

7 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Har inte börjat ännu men det kommer. Vi har ju fortfarande renovering på G här hemma. De gröna gardinerna är från IKEA, 99 kr paret

8 Ebba Molin:

skriven

Jag längtar ihjäl mig efter att få plantera och stoppa fingertopparna i solvarm jord ute i trädgårdslandet..

9 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Ska nog testa det där med filmjölk! Har länge velat ha sådana krukor men tyckt färgen varit alldeles för skrikig, men lite ljusare med patina skulle nog kunna passa :)

10 Rania:

skriven

svar: Ja, det har varit riktigt riktigt jobbigt men nu märks det verkligen på henne att hon är på bättringsvägen - så himla skönt! Jaa alltså nog hade man ju älskat sin katt oavsett, och man vet ju aldrig hur en katts personlighet kommer vara innan den bott hos en ett tag men vi känner oss otroligt lyckligt lottade - hon är så underbar och vi trivs verkligen med henne! :) <3

11 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Fint patina-tips! Jag har också brist på krukor och behöver köpa ett helt gäng i terrakotta, så ska definitivt prova filmjölkstipset :D

12 Denise :

skriven

Tack för tipset på tomatplantan!

13 Carolina:

skriven

Bra tips! Tomatplantor luktar så himla gott! Minns när jag var liten och farmor hade en hel flock tomatplantor på uppdrivning. Om du bott närmre skulle du ha fått ett gäng patinerade krukor av mig - har ett helt gäng nere i källaren. Det är så snyggt tillsammans med alla fina, gröna växter :) Ha en fin tisdag!

14 Charlotte - Stories by me:

skriven

Haha tänker genast tanken "Luktar inte krukorna efter ett tag?" :) Antar inte eftersom du gör't men måste ändå fråga. Ha en fin dag!

15 Jessica:

skriven

Alltså blir så himla lugn i hela hjärtat av allt sånt här, både mamma och mormor har alltid hållt på och odlat och haft ett stort trädgårdsintresse, och jag har spenderat många påsklov med att så allt möjligt i mormors växthus. Sån himla trygghetsgrej!

16 Ida Nilsson:

skriven

Jag beundrar verkligen er som "orkar" syssla med sådant här. Det är så roligt att plantera och att sen få frukt/grönsaker osv, men allt jobb mellan det.. Det tycker jag är desto tråkigare!

17 anneli:

skriven

Åh jag är så fett sugen på att pyssla när jag ser det där :)

18 Tokyoyo:

skriven

Men bra tips! Visste inte att man "fick" stoppa ner sticklingarna så djupt, det låter ju superbra för annars blir de ju lätt så rangliga. Ska testas!

19 A:

skriven

Vet du om den här proceduren med att ta bort hjärtbladen och plantera så att "såren" hamnar under jord gäller alla växter eller bara just tomater? Min småbladiga basilika börjar växa till sig, och har även planterat solrosor som börjar bli riktigt rangliga, funkar det att ta bort de första bladen på dessa växter också?

Svar: Jag gör det på alla mina plantor så jag tror att det ska funka bra, i alla fall på basilikan. Har inte solroser så vet inte riktigt hur de klarar det. Hoppas det går vägen för det gör dem verkligen mer stabila :)
Sandra Lundin

20 Jessan:

skriven

Är hjärtebladen alltid underst på plantan eller hur vet man vilka som är hjärtebladen?:)

Svar: Ja, det är de allra första som kommer upp och är två blad som sitter längst ner och är olika alla de andra som kommer senare :)
Sandra Lundin

21 Jessan:

skriven

Tack, då vet jag vilka blad det är! <3

22 Josefine:

skriven

älskar dina odlingsinlägg! jag ligger lite efter med mina tomatplantor, och det börjar bli dags att plantera om dem nu men jag har en fråga: jag sådde 3 st frön per tomatplanta, men jag vet att när de blir stora kommer jag bara ha plats med en av varje. ska jag alltså slänga två av sticklingarna, eller brukar du driva upp flera för att sen se vilken som verkar starkast? just nu är mina ungefär lika stora :)

23 Josefine:

skriven

älskar dina odlingsinlägg! jag ligger lite efter med mina tomatplantor, och det börjar bli dags att plantera om dem nu men jag har en fråga: jag sådde 3 st frön per tomatplanta, men jag vet att när de blir stora kommer jag bara ha plats med en av varje. ska jag alltså slänga två av sticklingarna, eller brukar du driva upp flera för att sen se vilken som verkar starkast? just nu är mina ungefär lika stora :)

Svar: Åh, tycker så synd om dig för det där läget är så himla trist :P Jag gjorde också sådär det första året men har lärt mig nu att det inte är så sorligt som jag trodde :P Du har helt rätt i att tomatplantorna bara kommer få plats en och en så du behöver gallra bort resten. Jag sår två frön i varje kruka bara för att vara säker på att något tar sig och så fort båda tittar upp sparar jag den som ser finast ut och tar bort den andra. Har dina hunnit växa till sig lite kanske du kan ge bort dem till någon som inte hunnit så egna? :)
Sandra Lundin

Kommentera här: