Frågor och svar + vinnare

Har sett att många bloggare har börjat svara på frågor på samma sätt som Sandra gör och jag älskar det! Ibland är de mina absoluta favoritinlägg för man får veta så mycket bra grejer dels om personen i fråga men också tips och trix i övrigt. Jag får inte så överdrivet mycket frågor men de senaste dagarna har de trillat in några stycken så jag tänkte ändå att jag tar dem i ett samlat inlägg.

Vad är det du jobbar med?
Förstår att det är lite oklart för er för det är det även för mig. Just nu arbetar jag med att fota porträtt, blogga, podda och skriva. Man kan också säga att jag inte har något jobb och därmed försöker satsa på ovanstående saker. Men någon gång måste man ju ta steget så det passade bra just nu när jag ville sluta gå till jobbet på förskolan. Förövrigt så är det inte svårt att fylla dagarna med jobb från ovanstående saker, allt tar förvånansvärt mycket tid!

Haru en marmorskiva som musmatta? Fan va fett! :D
Haha ja. Tycker inte att musmattor är så himla snyggt egentligen och försökte med en kakelplatta istället, vilket inte funkade så bra. Men en marmorskiva visade sig vara en helt grym lösning!

Vad betyder egentligen atilio?
Det betyder inget utan är ett namn som är rätt vanligt i spansktalande länder (tror jag i alla fall). När jag var yngre hade vi ett fadderbarn vars farbror hette Atilio och jag älskade namnet så fort jag hörde det. Just då hade jag läst Vingklippt ängel och som den lättpåverkade och väldigt ledsna tonåringen jag var (med författardrömmar och en vilja om att vara lite mer "svår") började jag skriva texter dedikerade till en fantasiperson som jag kallade för atilio (med litet a - viktigt). Texterna är både fina och lite störda (som sagt ville gäärna känna lite samhörighet med Berny i boken jag tidigare nämnde) och på något sätt fann jag nog lite tröts i min påhittade atilio. När jag skulle starta den här bloggen så kändes det så självklart på något sätt för om ingen annan skulle vilja läsa så skulle jag ju i alla fall kunna skriva för atilio.

Har du gjort kvinnosymbolen själv?
Nepp, det har Mikaela gjort och finns att köpa här. Älskar det!
 
Var det så att du skulle bli bibliotikarie? Vore kul om du ville berätta lite om det i ett inlägg - varför du vill bli det, dina erfarenheter om utbildningen, om du har jobba7praktiserat något inom yrket osv.
Ja, sedan ett år tillbaka läser jag till bibliotekarie på distans. Det är inte så många skolor som har just den utbildningen så om jag ville bo kvar här var det distans som gällde. Tyvärr får man bara läsa den på 50% vilket gör att det tar hela sex år att bli färdig bibliotekarie. Jag har alltid, alltid älskat att läsa böcker och haft en fascination för det skrivna språket. När jag säger detta till redan utbildade bibliotekarier verkar de fnysa lite som om de tänker "du, det där är inte det enda jobbet går ut på" och det förstår jag väl! Jag läste till lärare för många år sedan och har även jobbat som det. Jag älskar att arbeta med människor på ett utbildande och utvecklande sätt men känner alldeles för mycket krav och press på mig i skolans värld och därför tänker jag att detta är någon slags medelväg. Att jobba på ett skolbibliotek hade till exempel varit drömmen!
 
Förra året hade vi endast praktik i fem dagar så det gav kanske inte supermycket. Men jag var smart och la praktiken på det lilla biblioteket som finns här i Karlsborg och det gav mig en fot in vilket gör att jag nu är vikarie där ifall någon skulle bli sjuk eller ta ledigt.
 
Jag klurar just nu på om jag ska försöka fixa studierna samtidigt som jag försöker kicka igång mitt eget företag eller om jag ska ta ett studieuppehåll under tiden. Att plugga på distans är rätt så speciellt så om ni vill att jag ska skriva ett eget inlägg om det med lite tips och tankar kan jag såklart få till det.
 
Blir nyfiken, är det samma växt till vänster på tå-bilden som det är på bilden med alla växterna? Den där kaktus-liknande (är det en kaktus?) med längre smala grenar (?) och små, små taggar? För jag ska få en stickling på en liknande kaktusväxt, men den jag ska få har inte lika mycket taggar! Tänkte liksom att den på första bilden ser lite större ut och att det kanske är två olika, men det kanske bara är vinkeln?
Det är två olika kaktusar och den ena står till vänster och den andra är den med lappen på sig. Är sämst på att fråga i affären vad de heter utan köper bara sånt som jag tycker är fint. Säg till om den du får liknar någon av mina och vad den heter i så fall!

Förresten kan du inte publicera några krönikor på bloggen? Det vore så kul att läsa!
Många brukar klaga på att jag har för långa texter så därför har jag inte haft en tanke på det, men självklart kan jag försöka publicera några här. Är både nervöst och pinsamt men kanske bra träning ändå!

Hur gjorde du för att odla egna? Blev de starka?
Angående det här inlägget. Jag har faktiskt skrivit en liten guide som heter Lilla odlarskolan som ni kan kika på ifall ni vill börja odla lite eget det här året. Det låter kanske knasigt men just chili (även tomat och paprika) ska man så frön av redan i februari för att man ska hinna få fin skörd. Så det är alltså snart dags att börja! Den här sorten heter hot pepper lemon och blev riktigt stark. Har ont i hela kroppen efter att jag hanterat deras kärnor :/

Svinbra mål ju. vart vill ni resa?
Angående målen för i år. Vart som helst ungefär. Gärna kortare resor till ställen som Amsterdam och Prag. Mitt hjärta bankar och längtar så mycket till Island och även att få uppleva fantastisk natur i Norge. Men mest av allt vill vi göra en grym och lång roadtrip i USA. Fast då måste vi såklart fixa körkort först annars blir det ju lite svårt. Tänker att det vore en fin bröllopsresa för oss så det dröjer nog något/några år.

Tänkte även att det är på tiden att jag avslöjar vinnarna i tävlingarna som jag haft.
Det blev Hanna som får åka med oss till eremitaget Urnatur och Sarah som vann printet med texten "hustle". Hurra och grattis!

1 Ninni - Vimsiga mamman:

skriven

Underbart jobb ju :))

2 Rebecka:

skriven

Älskar långa texter både att läsa och skriva själv. Lovar att läsa dina! Och böcker. Finns det något bättre. En annan värld som bara är en sida bort. Det kan handa så mycket i bara några få ord. Så otroligt lite men betydelsefullt på flera sidor. Att läsa är underbart och fler borde få förstå tjusningen i detta.

3 Sara Ekman:

skriven

Åh road trip i USA är så fett!!!! Hoppas ni kommer iväg på det någon gång! :) Amsterdam och Prag skulle jag också vilja åka till, typ en weekend i sommar :)

4 Sandra:

skriven

Åh, ta med mig till Island! Min sambo vill inte åka dit men jag kämpar för att hitta någon annan :D

Svar: Ska bara börja tjäna lite stålar igen så åker vi :D
Sandra Lundin

5 hanna, förbanna:

skriven

alltså, Island är ju mitt drömresmål också - och Skottland!

förstår för övrigt inte varför man skulle klaga på långa texter? Är det en bra text, som dina är, spelar det väl ingen roll om den är lång? Gillar en inte det får en väl skumma och skrolla förbi, liksom? För mig får du gärna lägga upp långa texter, I will read!

6 Ellen:

skriven

Kul, jag gillar också svar-inlägg :) det blir så blandat och väldigt personligt. Plus: peppen på att börja odla snart! :DDD

7 Beata:

skriven

galet fin kvinnosymbol tavla!

8 Julia Müller-Sandvik:

skriven

Guud vad kul för Hanna, alltså på allvar, hur coolt som helst ju :D :D

9 Marie:

skriven

Jag blir alltid så sugen på att skaffa fler växter och plantera när jag läser din blogg :) Hur går du tillväga med att starta eget? Tänkte också göra det. Har skrivit till Drivhuset här i Göteborg för att ha ett möte, men det har inte hänt så mycket mer...

Svar: Vet inte vad jag ska svara på den här frågan för jag vet inte riktigt på vilket plan du menar. Hur jag utvecklar min verksamhet eller med papper hos skatteverket och liknande?
Sandra Lundin

10 Beatrice:

skriven

Såg nu att jag missat ett inlägg om ditt kontor där det var bättre bilder på den ena kaktusen! Och jag tror det är en sån jag ska få? Men vi har alltid haft vår, och så har den nästan dött nu, men hade 2-3 skott kvar som vi hoppas att vi har räddat nu.... Så ska jag få med ett hem i Februari! Vet dock inte namnet, men där har vi the perks of en natur/växt/nördighets-kunnig familj/släkt! Så ska bara fråga käre fadern min så har han nog svaret!

11 Beatrice:

skriven

Här är en bildlänk: http://4.bp.blogspot.com/-R0bYFKnL3jM/VEdmHdOyH3I/AAAAAAAAVhU/UPb6gx-4lJ4/s1600/'kaktus'%2Bhigh%2Bchaparral.jpg

Den heter trekantseuforbia eller High Chaparall, om det är samma. Men vår har inte fått såna där bladliknande på rätt länge... Vi får se, annars är det säkert samma släkte du har! Euforbia. Tydligen jättegiftiga, hehe. Få inte den vita saften på fingrarna om du skulle ta skott av den helt enkelt!

12 Maria Ekblad:

skriven

Åh jag älskar sånna här frågor- och svarinlägg. Som en liten frågestund fast ändå inte! Och vad spännande med eget med podd, blogg, krönikor och foto! Heja dig! Tycker det är bra när man tar vara på sitt liv och typ... gör det man vill. :) Om man har ekonomiska förutsättningar!

13 Jessy:

skriven

SV; Ja hihi, tack! :D

14 Hanna:

skriven

Jättekul med ett sådant här frågeinlägg! Och tack än en gång för att just jag får följa med er till Urnatur, jag är så himla glad över den här vinsten!

15 Boel:

skriven

Himla intressant inlägg :D
Fortsätt som du gör, du äger!

Sv: Ja himla kul :D

16 ISA:

skriven

Kanske är tjatig nu (ursäkta på förhand) men jag tycker det är så.himla.bra att du vågar jobba med sådant som inte är "klassiskt jobb", om du förstår vad jag menar!? att du satsar på det du älskar och som är kul!! way to go!

17 F R I D A ▴:

skriven

så fint inlägg! blev helförtjust i marmorplattan, det är ju så sjukt snyggt!

ang Interstellar, gör det! den var verkligen riktigt riktigt bra

18 Mikaela:

skriven

Jag gillar såna här inlägg! Och jag vill läsa längre texter! De som klagar får väl skrolla förbi :) De enda gångerna jag inte orkar läsa en lång text är om den inte är tillräckligt bra (vilket jag inte tror är en risk med dina texter!), eller om det är om en jättelång politisk analys, det måste jag vara lite på humör för för att orka läsa. Fast de brukar jag ändå spara i ett bokmärke och gå tillbaka och läsa sen när jag har lust!
Plus tack för länk :D Och grattis till vinnarna!

19 christin:

skriven

Tycker också om sandras fråge-format som spridit sig. kul! :)
Jag kan VERKLIGEN rekommendera Norge. Vi hyrde en stuga i Stryn och det var så jäkla vackert. Lätt en av våra top 5 resor!!!

20 Sarah:

skriven

Åh va roligt att få vinna! :) Tusen tack för det och för en himla fin blogg!

21 Elvira:

skriven

Ett inlägg om din distansutbildning vore jättefint!!

Svar: Då kommer det senare :)
Sandra Lundin

22 Sara Woodrow:

skriven

Vad kul att läsa bakgrunden till ditt nick :) Jättefin berättelse.

23 K- S:

skriven

Jag tycker du gör ett jättefint jobb! Och det var roligt att få höra historian bakom namnet.

24 Marie:

skriven

Apropå min fråga om att starta eget. Tänkte mest på om du läst på hur det funkar eller fått hjälp utifrån med att starta osv. Det kanske är mest jag som tycker det verkar krångligt och mycket att lära sig. Jag är nästan lite rädd för att göra fel. :/

Svar: Det är verkligen superkrångligt :/ Jag fyllde bara i papprena på skatteverkets hemsida lite slarvigt för jag förstod inget och då visste jag att de skulle ringa upp mig för komplettering. När de gjorde det pratade vi jättelänge om allt så jag kände att jag fick bra koll på det här med företagsbiten. Sen ringde jag banken för att skaffa bankgiro och där förklarade de allt för mig kring hur mina konton fungerar och hur jag ställer fakturor. Men jag är sååå rädd för att göra fel med skatt, moms och bokföring så jag kommer gå en kurs i nyföretagande så småningom för att lära mig detta. Det finns mång böcker som man kan plugga sig till kunskap genom annars kan man såklart anlita en revisor för att veta att man gör allt på rätt sätt. Men det bästa är nog verkligen att göra som du gjort, ta hjälp av andra som kan saken och be om hjälp och information.
Lycka till :)
Sandra Lundin

25 Johanna :

skriven

Hej! Som ny läsare och skolbibliotekarie måste jag berätta att det är världens bästa jobb! Går varje dag till jobbet med ett leende på läpparna, och det handlar faktiskt mycket mer om böcker än vad man blir intalad på utbildningen etc. I alla fall på det integrerade högstadium/folkbibliotek som jag jobbar på. Lycka till! /Johanna

Svar: Men åh, fantastiskt! Tack för att du tog dig tiden att skriva detta :) Låter som en dröm att få jobba med både skoldelen och folkbiblioteket. Kram
Sandra Lundin

Kommentera här: