100 små chilisar

I mitten av september såg det ut såhär hemma hos oss. Jag skördade all chili från mina två plantor och hade minst sagt händerna fulla av den härliga frukten. Det blev över 100 små chilikroppar som den dagen fick flytta in till oss och jag grubblade så på vad jag kunde göra med dem. En del åkte såklart direkt ner i maträtter men de andra träddes på tråd och hängdes upp för att torka i vårt kök.
 
Där hängde de kvar, skrumpna och färdigtorkade och inte förrän i veckan kände jag att det var dags att faktiskt göra något med dem. Så jag letade fram det här receptet och började stoppa flaskor fulla med chili.
 
Sen skar jag små snitt längs med hela chilin så att kärnorna blottades. Därefter tryckte jag ner det antalet som kändes rimligt i varje flaska.
 
Fyllde på med olivolja och tadaaa...
 
Färdigt! Tipsa gärna ifall ni har fler chilitips för vi har så att det räcker så att säga.
1 Sara - litetarkiv.blogg.se:

skriven

Å, yum! Perfekt att ta till när man vill hotta upp sin vardagsmat.

2 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Stiligt! Vilken bra DIY-julklapp förresten :)
Du skulle kanske kunna lägga in ett gäng vitlökar också ihop med chilin? Bra för att förebygga vårens förkylningar, och när de varit inlagda ett tag mjuknar den kraftiga smaken.

3 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Vad fint det blir! Du kan ju göra fler oljor där du kombinerar chilin med andra smaker, eller typ baka saker (choklad + chili), eller torka och hacka/mala till liksom pulver eller vad jag ska säga, att ha i mat/dressingar/såser. :)

Svar: Så smart! Gjorde det efter ditt tips och gav bort några under julen, blev mycket uppskattat :)
Sandra Lundin

4 A L I C E L A R S D O T T E R:

skriven

Underbara bilder!

5 Emelie:

skriven

ALLTSÅ bilden då du häller oljan!!!! Så sjukt snyggt!
Du är fantastiskt duktig Sandra :) Jag ska nog göra något liknande med några av mina chilis! (från typ 10 plantor, hehehehe *_*)

6 johanna:

skriven

åh såna flaskor är så himla fina att bara titta på. säkert väldigt gott också!

7 Kimmey ~ Kung varje dag:

skriven

Fint! :)

8 Nastasja:

skriven

Haha, kul att du uppskattade älgkortet som är en så himla fixig person själv! :)

Men detsamma, Sandra! Så himla bra att se sin situation som den är och göra något åt den. Kram påre!

Och så himla perfekt grej att göra själv, såndär olja! Längtar tills jag har en egen liten trädgård att kunna odla saker i. Åh, då ska jag ta till mig alla dina tips!

9 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Grymt bra tips! Och som vanligt helt fantastiska bilder :)

10 Amanda Niclasson:

skriven

Bra tips! Superfina bilder :)

11 linah:

skriven

du har såå fina bilder i din blogg:)<3

12 Kattis:

skriven

Fasen vad roligt med egen odlad chili!:)

Ville även passa på att visa upp resultatet av din julkortslek: http://stellaefoto.blogg.se/2014/december/julkortsleken.html
Det var jättekul att få detta kort i brevlådan, så jättebra idé!:) (Glömde tyvärr helt bort att fota kortet jag skickade iväg men det kanske tjejen gör som fick det istället!

13 Mikaela:

skriven

Åh vad bra idé! Och som någon skrev ovan bra att ge bort i julklapp! Jag kollade precis på våra torkade chilisar (dock ca 4-5 och inte 100 stycken) och funderade på vad vi ska göra av dom. Tack för detta :D

14 Thea:

skriven

Väldigt kreativt! Hur gjorde du för att odla egna? Blev de starka? :)

15 Isabelle Olsson:

skriven

Smart och väldigt fint!! :-D

Önskar dig en bra dag! Kram!

16 Liborius:

skriven

Men åh! Jag dör så fint!!

17 Hanna Karlsson:

skriven

Vilket bra tips!

18 Sassa:

skriven

Vilken fin blogg du har!

Kommentera här: