Lilla odlarskolan

 Okej, jag erkänner! Det här med odling har verkligen blivit ett beroende. Men nu har jag ju gått och längtat i ett halvår efter att få sätta igång så det är väl inte mer än rätt. Här kommer en liten odlingsskola för er som också blir sugna på att odla eget!                                                                                  
                               
Först måste du göra en plan över vad du vill odla. Det är så mycket roligare om man väljer något man verkligen gillar och kommer ha nytta av. Jag är inte så förtjust i blommor (än) utan lägger mest krut på ätbara saker. Kryddväxter är så tacksamt eftersom de är lättodlade, tar ingen större plats och dessutom kan man använda dem till nästan allt. Här är tre tips på sorter som jag satsade på förra året och som gav mig otroligt stor skörd.Var dock noga med att läsa på vad de olika sorterna kräver i form av plats, näring och vattning. Många växter behöver vattnas dagligen under sommaren.

Läs på baksidan av varje fröpåse hur du bör så dem. Vissa ska frösås inne, en del kan man välja själv hur man vill göra med och några måste man så direkt på friland. Om de ska frösås är det hög tid att börja redan nu (absolut med chilin som behöver mycket tid på sig) och en liten guide för det hittar du här. Att så fler än ett frö i samma kruka kan vara en bra idé i början eftersom man aldrig vet vilka som gror. Men så fort de börjar komma upp bör du gallra eller separera dem och bara spara på en i varje. Detta gäller i alla fall stora sorter som tomat och chili med flera. Persilja, oregano och smultron kan gärna samsas många i en kruka.
Nu återstår bara väntan innan det knögglar ur sig en liten goding ur jorden. Det kan gå på några dagar men kan också ta flera veckor, tappa inte hoppet - de visar sig nog så småningom! Ovan är två bilder på samma chiliplantor men med en veckas mellanrum.
Mycket värme och ljus är bra i början när plantorna växer till sig. Då är det smidigt om man har ett litet miniväxthus, som jag har här. De första bladen som plantorna utvecklar heter hjärtblad och på dessa kan man i princip inte se vad det är för växt man odlar - utan detta visar sig först när de så kallade karaktärsbladen kommer. Därför är det också viktigt att märka upp sina små plantor så man inte glömmer vad man har sått.
När två par karaktärsblad (alltså sammanlagt sex blad på hela plantan) har uppenbarat sig är det dags att plantera om dem till en lite större kruka. Knacka försiktigt lös jorden och ta sedan ur plantan genom att hålla i blad/stam (akta rötterna!). Sedan gör jag alltid såhär att jag nyper av hjärtbladen och sätter ner plantan så pass djupt i den nya jorden att platsen där dessa blad satt blir begravda i jorden. På så sätt får man så småningom en stadigare planta. Men det är viktigt att aldrig begrava blad i jorden.

När man har planterat om tycker jag alltid att växterna ser riktigt ledsna ut men oroa er inte, de repar sig snabbt! Jag vattnar dock aldrig det första dygnet efter en omplantering för jag vill att plantan ska rota sig själv. Som ni kanske också ser så har jag haft en liten katt som nallat en bit av bladet. Självklart försöker jag undvika att bladen skadas i ett så här tidigt stadie, men händer det tar jag bort det skadade bladet så att inte onödig kraft ska gå åt till att reparera det.

Basilika genovese före och efter toppning och en kruka med blandad basilika kanel och lemon efter toppning.
Dagen efter ser de superfina ut igen och när det gäller basilika och chili tycker jag det kan vara dags att börja toppa dem. Jag vet inte om ni vet det, men när det gäller att skörda basilika så ska man alltså klippa av en bit av toppen för att låta den växa vidare. På så sätt förgrenar sig plantan åt två håll istället för att växa rakt upp hela tiden. Om man låter plantan ha två par karaktärsblad och sedan toppar den blir det ju visserligen en obefintlig skörd MEN den kommer växa åt två olika håll och om man fortsätter toppa den på detta sättet efter hand så har du snart en fin liten buske. Därför räcker det att plantera två-fyra plantor per kruka. Basilika är egentligen ettårig men jag har haft mina kvar ända tills i veckan då de fick lämna plats för de nya. Det blir en galen skörd och du kan njuta av dem länge!

Ifall plantorna inte får tillräckligt med ljus sträcker de på sig och blir otroligt rangliga. Ni kanske ser skillnad på bilderna? I detta fallet beror det på att en tomatsort ska bli två meter hög och den andra är en kompakt busktomat, men man vill alltså hellre att de ska se ut som på högersidan än på vänstersidan. Ifall plantorna blir rangliga tycker jag det är extra bra att begrava stammen en bit när man planterar om dem. Dessutom så går jag och snurrar på krukorna varje dag så att de hela tiden ska få jobba för att sträcka sig mot solen.
 
Lycka till, kompisar!
1 Ellen:

skriven

Kul! Jag längtar!

2 Josefine:

skriven

Så bra med en liten skola när jag precis ska börja lära mig om sånt här. Vill odla lite inne men har även en stor tom trädgård som jag planerar att göra någonting åt! Vad glad jag blev nu :)
http://josefinelaul.wordpress.com

Kommentera här: