Odling: Att göra i mars

Årets tredje månad har just inletts och med den kan man verkligen känna hur längtan efter våren spirar hos oss alla. Även växterna är på gång att väckas ur sin vinterdvala och här kommer därför ett litet inlägg om vad du kan göra i mars. Det finns såklart ytterligare tusen tips (har du till exempel äppel- eller päronträd som du glömt beskära så är det hög tid att göra det nu) men eftersom jag inte är något proffs får ni helt enkelt följa med på det jag sysslar med just nu.
 
Om man är observant och undrar varför den här videon hamnade på ett annat konto än den med klänningen så beror det på att jag visst hade två olika. Ska fixa det så fort jag kommer hem igen! Lär mig förresten mer och mer om videos varje gång och tycker att det är så roligt! Gillar ni det? Bör jag köra endast text&bild-inlägg eller blandat med videoinlägg som jag gjort nu?
 
Plantera om
Ni kanske minns att jag sådde alla mina små fröer i ett självbevattnande tråg med tillhörande plastlock som fungerar som ett miniväxthus? Det jag hade glömt från föregående år är att det där jäkla locket är Leeloos allra bästa sovplats. Hon gick och puttade av det varje dag så därför fick jag plantera om allt så fort fröerna hade grott.
 
Det är lite trixigt att hantera så små plantor och man måste verkligen vara varsam. Alla proffs säger att man ska hantera dem genom att ta i bladen eftersom både rötter och stam är väldigt ömtåliga. Men detta tycker jag funkar bäst på riktigt stadiga plantor så jag lyfter dem faktiskt i stammen - men ytterst varsamt.
 
Man märker ofta när det är dags att ge sin planta mer utrymme och har ni precis sått är det antaglien inte dags än. Just nu får man bara betrakta växtligheten och njuta av den dagliga förändringen på fönsterbrädan - och det är ju inte fy skam det heller! 
 
Gödsla
Många växter mår bra av lite gödsel såhär års. Man kan köpa färdigblandad i trädgårsaffärer och när sommaren är här kan man göra eget nässelvatten. Men om man vill använda det mest praktiska och billigaste medel som finns så är det faktiskt ens egna urin. Det heter guldvatten och funkar utmärkt! Tänk bara på att blanda ut en del urin och med tio delar vatten för att det inte ska bli för starkt. Det är även bra att försöka vattna i jorden istället för direkt på plantan och att inte gödsla med guldvatten direkt innan man ska skörda.
 
Inomhusväxter som bara ska vara gröna växer så det knakar av gödsel men det gör ju även det som ska bära frukt. Ofta är det dock just bladen som växer och inte frukten, så man behöver inte överdriva. Kryddor som gödslas kan tappa något i smak i takt med att de växer sig större av näringen men farligare än så är det inte. Om ni planterat om era pelargoner eller andra krukväxter bör ni vänta ungefär två veckor innan ni tillsätter näring eftersom den nya jorden fortfarande innehåller allt plantan behöver under den första tiden.
 
Ta bort skadade blad
Ifall ett blad av någon anledning blir skadat är det bättre att försiktigt lirka bort det (man brukar kunna "knäcka" bladet genom att försiktigt dra det neråt mot stammen) än att låta det vara kvar. Ja, visst är det sorgligt om det bara finns två små blad och en katt tar en tugga av det ena (japp, det har hänt här igen även om bilden ovan är från förra året) men det är så onödigt att den ska behöva lägga kraft på att reparera skadan.
 
Vitmögel
Det finns ju alltid en risk att ens plantor drabbas av skadedjur och sjukdomar. Det vanligaste såhär i början är att det dyker upp vitmögel i krukorna. Det är inget farligt utan går lätt att ta bort eftersom det bara lägger sig på jordytan (ligger det däremot kvar länge kan sporerna leta sig ner i krukan och då bör all jord bytas). Möglet beror helt enkelt på att det är för fuktigt och tätt inne hos plantorna så låt jorden torka upp lite emellanåt och lufta då och då så slipper du detta snart.
 
Här kan du läsa mer om:
Förberedande inlägg om olika fröer och böcker
Ett inlägg och frösådden
1 Jessan:

skriven

Jag blir så glad varje gång jag kikar in här och ser ett nytt odlingsinlägg! I helgen ska jag ta tag i min odling och alla plantor som behöver kärlek :)

2 Anna:

skriven

KUL!
Vi ska ta tag i våra små odlingar till helgen var det tänkt. Har bara odlat paprika, chili och lite örter själv innan men tänkte ge oss på tomater i år.

3 Carolina:

skriven

Perfekt! Bra med inspiration inför mina omplanteringar jag ska göra i dag eller i morgon :) Har inte riktigt bestämt mig, hehe!

4 Emma:

skriven

ODLINGSPEPPEN!!!

5 Nian:

skriven

Har inte tänkt på att röra vid mina små bebiplantor. Smart!

6 Ljuvliga Drömmar:

skriven

Visst är det härligt att äntligen få sätta ned fingrarna i lite jord och bara njuta av att det är vååår och snart sommar! :) Härligt video-inlägg!

7 Anonym:

skriven

Förlåt men jag säger nog nej till mer videos ='(

8 Anonym:

skriven

Förlåt men jag säger nog nej till mer videos ='(

Svar: Ameeh! :P
Sandra Lundin

9 Mikaela:

skriven

JA till videos! Tycker också de blir bättre och bättre för varje gång! Gillar både prat- och textvideos. Vilket program redigerar du dom i?

Svar: Oj, glömde svara på din fråga men det är så simpelt som windows movie maker pga har ingen mac ;)
Sandra Lundin

10 ellen:

skriven

<33333 blir så sugen på att själv filma mer. jag gjorde det för ett tag sedan, typ en liten film på när jag använde vår nya råsaftcentrifug. sen helt plötsligt så dog det visst ut. skärpning på mig!

11 Lotta:

skriven

ååh vill också odla! Ska försöka mig på det!

12 Lina:

skriven

Älskar dina videos! Vill också passa på att säga att jag tycker att du är så himla duktig på allt du gör med bloggen, podden och dina fotografier. Sjukt imponerande och inspirerande! Keep up the AWSOME work!

Svar: Så fint av dig, TACK! Gör mig superglad :D
Sandra Lundin

13 Emilie:

skriven

Är det mars som gäller för omplantering, oavsett var i landet man bor?:)

Svar: Menar du med pelargoner och inomhusväxter? Nja, vet faktiskt inte men man ska helst göra det innan de börjar sätta knoppar och liknande. Man kan säkert göra det i april också och kanske ännu senare, mina trädgårdsböcker talar i alla fall om för mig att det är dags nu :)
Sandra Lundin

14 Eva:

skriven

Himla gullig bild på din vita kisse i lådan =) Mkt trevlig blogg också.

Kommentera här: