Odling: valentinsådden & fröbyte

Nu mina vänner är odlingsäsongen inte långt bort, den väntar faktiskt redan runt knuten. Det finns nämligen en del små grönsaker som tar lång, lång tid på sig att gro och därför behöver de sås redan så tidigt som i februari. Detta kallas för valentinsådden och sker oftast, som man ju hör på namnet, i samband med alla hjärtans dag. Min mormor berättade att hennes far (trädgårdsmästare som han var - hoho det rimmade) alltid sa att tomaterna, de ska man så i vecka åtta. Så det tänker jag göra! Och med en vecka kvar tills vi är där så blir det här inlägget bara ett litet föreberedande ett. Det riktiga såinlägget kommer alltså först då.
 
Vet ni om att man kan så nästan allting i kruka? Man behöver alltså inte en stor trädgård och en massa land för att kunna odla. Mina svärföräldrar har både rabarber och röda vinbär på sin balkong i centrala Göteborg. Dessutom kan man odla mycket även inne på fönsterbrädan om läget är tillräckligt bra. Jag själv bor i hyreslägenhet utan egen trädgård och frågade helt sonika min hyresvärd om jag inte fick utnyttja den gräsplätt bakom garaget som bara stod och gapade tom. Han svarade med orden "självklart, det är bara roligt med hyresgäster som engagerar sig". Så bara för att man hyr/inte har balkong behöver det inte vara kört!
 
Såhär i februari börjar jag att så paprika, chili, tomat, gurka och basilika. De fyra första för att de som sagt behöver den tiden på sig och basilikan för att den växer relativt snabbt och det känns så fint med färska örter i köket.
 
Här ser ni de sorterna jag kommer så i år. Både paprika och gurka är något nytt och inget som vi har odlat tidigare, vilket ska bli spännande! Chilin är samma sorter som vi hade förra året och tomatsorterna är alla nya. Om ni behöver tips på vilka tomatsorter ni ska köpa så har jag skrivit och utvärderat de fyra jag hade förra året här
 
Om man inte har några frön sedan tidigare så kan det bli väldigt dyrt att köpa hem allt man vill  ha (man kan ofta köpa en frukt i affären och plantera dess frön men det är inte alltid det funkar). Därför börjar jag med dessa tidiga sorter och så köper jag det andra tills det är dags att så dem framåt april. Det utlystes en förfrågan om att byta fröer och därför tänker jag att ni ska kunna använda det här inlägget för det ändamålet. Vad har du att byta bort/vad söker du? Skriv det i en kommentar och glöm inte att skriva din mailadress i själva kommentaren. Hur ni byter gör ni upp själva via mailkontakt. Jag har oändligt många fröer av de båda chilisorterna ovan, så skriv även en kommentar med er mailadress om ni är intresserad av att få hem någon av dem!
 
Det är alltid skönt att fräscha upp minnet inför varje odlingssäsong och till min hjälp har jag tre favoritböcker. Jag ska snabbt presentera var och en av dem för er men jag vill också påpeka att biblioteket är ett perfekt ställe att söka kunskap på, kosntadsfritt och bra - och likaså är ju nätet. Men nu ligger även bokrean framför oss så passa på att införskaffa en bra hjälpande bok då ifall du som jag gillar att ha något fysiskt att bläddra i.
 
Den här boken köpte jag för någon vecka sedan och jag älskar den redan! Det är en trädgårdsalmenacka för flera år och den ser ut såhär, en sida för varje vecka och så fyller man helt enkelt i vilket år det är man gör vad.
 
Varje månaden innehåller dessutom punkter för vad man bör fixa just då samt lite recept som är aktuella.
 
Man kan även föra listor över alla olika växter man har i trädgården plus massa annan bra fakta.
 
Här är en till bok av anteckningsvariant och man får en checklista för varje månad över vad som behövs göras. Här får vi även ta del av Tyras favoritfröer, vilka grönsaker och kryddor som går att plantera ihop, hur man ska tänka för en ekologisk trädgård osv. Bäst är alla DIY-tips och recept tycker jag.
 
Den tredje och sista boken handlar först och främst om alla grödorna man kan ha i sin trädgård. Eller i alla fall de som är vanligast i grönsakslandet. Man kan läsa fakta om dem men också om olika problem som kan dyka upp (skadejur, mögel, missväxt osv) och hur man kan lösa dessa problem.
 
Som sagt, biblioteket är bra till mycket. Jag hittade ett års tidningar för 20 kronor och även om de är från 2013 så kan man hitta många bra tips i dem.
 
Så för att avsluta och summera lite: att odla är lätt och roligt och kan göras nästan varsomhelst och av vem som helst. Är du sugen på att ge dig på att odla paprika, chili, tomat och vissa sorters gurka så är det hög tid att börja leta frön nu. Kanske finns det någon i kommentarerna här under som har prick det du söker efter. Håll utkik!
1 Madde Schwedaan:

skriven

Chili tycker jag är bästa och lättaste att odla. Bara att köpa en chili i affären och plantera i kruka i fönstret! Älskar glädjen som infinner sig varje gång en märker att "oj, en till chilifrukt!" ^,.,^

2 Sus:

skriven

Jag måste bara säga att jag älskar din blogg, du har alltid så ljusa, fina och trevliga bilder. Hoppas du får en underbar kväll! :D

3 Christin:

skriven

Kul!! Jag har också precis fått hem min beställning och det kliar i fingrarna att sätta dom i jord. Hej vår-halvåret <3

4 Maria:

skriven

åh vad taggad jag blir på att så av detta :) går det verkligen att så i mitten av Göteborg? Blir det inte bara en mssa avgaser i det man odlar?

Svar: De bor i ett område utan några egentliga bilvägar och med balkongen mot ett jättestort bostadsområde med innergård där det absolut inte finns några bilar, så jag tror faktiskt inte att det är något problem :)
Sandra Lundin

5 Anette Starby:

skriven

Jag längtar också till odlingssäsongen :-).

6 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Åh så härligt! Jag ska flytta hemifrån i vår, från vår stora trädgård på lugnet till pojkvännens lägenhet. Utan balkong. Ska försöka lära mig odla grejer i fönstret, hoppas få till något.

7 Mikaela:

skriven

Jaa! Hurra vad kul! Jag har lite extra av tomatsorten Red Pear (som verkar gro väldigt bra, redan börjat sådden lite!) och så en sorts minipaprika tror den hette sweet mini pepper! Kan slänga med några stycken okända frön också, det ser ut att vara blommor snarare än grönsaker men jag har ingen aning faktiskt! Jag tar gärna emot chili av olika slag! Kanske den där gula du fick så otroligt många frukter av Sandra? Eller om någon annan har nåt kul och vill byta så maila på [email protected]

8 Ellen Lindberg:

skriven

Åh, detta inlägg kom verkligen mitt i prick! Jag har nämligen klurat länge på att eventuellt börja så och odla lite själv, men inte riktigt vetat vad jag ska börja med. Men nu så, tomat och basilika får bli de första två iallafall! Så himla bra, tusen tack för tipsen! Kommer du hålla oss uppdaterade med vad du sår nästa gång? Kram!

(PS, senare i veckan har jag tänkt posta en inlägg med mina favoriter på nätet, och jag tänkte att du har en solklar plats där. Får jag möjligtvis använda någon bild från bloggen/instagram till det?)

Svar: Men sluuta, klart du får ta hur många bilder du vill! Blir ju bara superglad att du tycker om min blogg så mycket. Tack snälla :)

Och ja, kommer hålla er uppdaterade och "guida" er genom helt odlingsåret :)
Sandra Lundin

9 LisaMarie:

skriven

Åh vilket bra och inspirerande inlägg! I vår gamla lägenhet var solläget inte så bra, så där lyckades jag inte med annat än köpta kryddväxter (som dock höll sig fina bra länge) och slingerkrasse. I vår nya lägenhet har vi världens solläge på balkongen men tyvärr är den hemskt stökig ännu. Nåväl, snart är det väl dags för att ta itu och röja där ute, så jag ska nog ta och köpa mig lite tomatfrö och försöka mig på det ^^ Ska spana in ditt inlägg om tomatsorterna du testat.

10 Maria:

skriven

Vänta med gurkan. Den brukar vara supersnabb.

Svar: Inte den här tror jag för det står att den ska sås i februari :/
Sandra Lundin

11 Sofia:

skriven

Wow vilket odlingsproffs du är. Jag har varken balkong eller gräsplätt att odla på. Har funderat på att odla lite på fönsterbrädan men är osäker på om det funkar, solen ligger på där konstant och mina blommor överlever knappt. Men i framtiden tänker jag bannemej ha någon typ av odling. ;)

12 frameit.webblogg.se:

skriven

Så roligt med odling och allt! Mamma brukar så diverse grejer så vi har krukor med paprika, basilika, oregano och annat i hela huset och landen fulla med grönkål och grejer. Kanske skulle delta i sånt i år, blev så inspirerad av dethär inlägget :D

13 Vardagsmagi:

skriven

Inspirerande! Blev ju riktigt odlingssugen. Blir nog en del basilika i kruka i år. Var så gott att göra kikärtssoppa av den. :)

14 Malin:

skriven

Alltså du är ju så inspirerande och duktig. Vill också odla något nu <3 (något enkelt)

15 Nathalie Mark:

skriven

Hej! Jag har precis börjat odla här hemma och blivit helt frälst! Om det finns någon möjlighet att få några av de där chilifröerna så vore det ju underbart och spännande att testa på :)

Svar: Absolut! Kan maila dig angående det senare idag :)
Sandra Lundin

16 Lillaviol:

skriven

Oh vad härligt, vårkänslor!

17 C by Caroline ❤️ Mamma & gravid:

skriven

Så kul att plantera allting från grunden och se det växa upp. Här brukar vi plantera tomater, chili och en massa kryddväxter. :)

18 ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

skriven

Åh så kul. :)

19 johanna:

skriven

åh vad fint att odla själv. och det känns så himla vårigt att tänka på!

20 Johana Andersson, fotograf:

skriven

Åh! Nu håller jag tummarna stenhårt för att jag inom en månad flyttar till nytt. DÅ ska jag ta tag i odlande. Åtminstone sånt som inte behöver börja odlas i februari. Det är så mysigt att gå o plocka sina egna kryddor och tomater mm!

21 Madeleine Parkenberg:

skriven

Åh vill också börja odla själv när jag ser detta :D

22 Hey Emelie:

skriven

Så himla bra med en trädgårdskalender ju och vad roligt att hyresvärden var så positiv till lite odling - härligt! :)

23 Isabella Huynh:

skriven

Vilka härliga bilder :)

24 josefine:

skriven

vilken fantastiskt inlägg men många härliga bilder!

25 Ellen:

skriven

Men åh! Jag som var superpepp alldes nyss har helt kommit av mig! Måste beställa fröer ju!

Angående att kunna odla mitt i stan: Ja! Jag är med på en tillsammansodling i Göteborg och det fungerar fint! Också bra för att vi alla delar på arbetet och kan ha mycket större odling än vad alla skulle orkat själva.
Kram

26 Rebecka:

skriven

Jag har tänkt att odla på min balkong nu när jag äntligen har en. Är lite ny på området och är nästan lite nervös för att det ska gå fel. Alltså jag vet inte riktigt hur jag ska börja och så. Smart det där med att låna på biblioteket och tack för tipset om att så tomaterna i vecka 8 :)

Svar: Jag tänkte lägga upp ett nytt inlägg i början av nästa vecka med grunderna i odling. Det kanske kan ge dig lite mer info :)
Sandra Lundin

27 Emelie Ekman Lindqvist:

skriven

Tack för fina tips :D

28 Karin :

skriven

Jag har tyvärr ingen balkong men däremot ett ganska stort och soligt fönster där jag tror det kan växa bra. Det kryper i fingrarna och jag vill så gärna prova odla något enkelt. Har du tips på vad en noobie kan börja med? :)

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska göra, känslan att få odla något alldeles eget är helt fantastiskt! Först och främst behöver du ha något som inte kräver polinering av bin för att bilda frukt. Jag tycker att olika typer av kryddor är väldigt bra att börja med för de brukar trivas inne på fönsterbrädan. Men jag skulle även säga chili om du gillar det. Hojta till om du vill ha några frön av mina gula. De blir inte så stora men många :)
Sandra Lundin

29 Janna:

skriven

Vilket underbart blogginlägg!
Jag är helt ny på dethär med odling. Har lyckats fånga mig en lott och startar min första säsong nu :)
Har även startat en blogg (vilket jag drömt om i flera år) och ligger här bland mina trädgårdsböcker och känner mig allmänt som moder jord.
Tack!

30 Marika:

skriven

Åh, jag har tänkt att jag vill odla någonting. Känner liksom att det passar in i min personlighet att göra det (haha). Har dock tänkt att det inte går pga bor i en vindslägenhet (ej så glamoröst som det låter), men nu skall jag testa! Har ju trots allt en liten balkong.

31 Emma:

skriven

Åh denna pepp! Jag är alltid sen med mina plantor, det som ska sås nu brukar ske runt påsk, men i år är det framförhållning som gäller :-) Jag har växthus så det blir alltid tomater, gurka och paprika ändå men något senare. Förra året åt vi de sista paprikorna i november!

32 Jessan:

skriven

Det här inlägget har jag längtat efter! Tack för påminnelsen, ska genast lägga en beställning hos Runåbergs (de har de absolut finaste påsarna)! :)

33 Malin:

skriven

Hej!

Du har säkert skrivit om det någon gång, men vad är det för chilisort du har?

Jag hade en chiliplanta förra året, men frukterna hade noll hetta, smakade som en pepprig paprika ungefär.
Så, är den sorten du har stark? Och hade du många plantor? Eftersom du fick en sån jätteskörd förra året... vill också :)

/Malin

Svar: De finns på bild på inlägget men annars har jag svarat på det i frågor & svar-inlägget från igår :)
Sandra Lundin

34 Li:

skriven

Tack för tipset om odlingsdagboken! Har letat efter en bra sådan.

Det var någon som undrade över om det går att odla i stan angående avgaser och så. Avgaser är inget problem om du har din balkong på en trafikerad gata, det är bara att skölja grönsakerna ordentligt. Däremot så rekommenderas det inte att odla direkt i markhöjd invid en hårt trafikerad väg då det finns ett mjukgörande ämne i bildäck som enligt forskning kan vara cancerframkallande. Det är därför heller ingen bra idé att använda gamla bildäck som krukor. Om någon vill läsa mer om just hur det är att odla i stan kan jag tipsa om Ulrika Flodin Furås bok Gatsmart odling. (Sorry för lång kommentar.)

35 Nika:

skriven

Men kära söta vilken fin blogg! Love it!

36 susslan:

skriven

Hej! Fin blogg! Om man ska välja bara en av de två första böckerna du skriver om, vilken rekommenderar du då? Tack!

Svar: Tack snälla :)Hm, svårt val men jag skulle nog ändå säga kalendern. Tror det är lättare att lära av sina misstag och göra om samma bra grejer ifall man skriver ner dem!
Sandra Lundin

37 C:

skriven

Nu förstår jag varför mina chiliplantor bara blev en pinne med några blad och några frukter på - glömde toppa. Får göra ett nytt försökt i år! Tack så himla mycket för dina guider, så himla bra och peppande! Får man tigga till sig några fröer från din gula chili, om du har några kvar förstås?

Svar: Klart! Kan du inte maila din adress till [email protected] så kommer det lite frön senare i veckan :)
Sandra Lundin

Kommentera här: