Recept: Islatte med kokos och lavendel

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150615_9225
När jag kliver upp på morgonen är det fortfarande svalt nog för att dricka en varm kopp kaffe. Men framåt lunch är det redan så hett ute att alla varma drycker går bort. Nu dricker jag visserligen inte kaffe så himla många gånger om dagen men om jag blir sugen så är islatte definitivt min allra bästa grej.
 
Kan tänka mig att det finns massa regler kring hur man brygger en latte men för mig som inte är en kaffenörd (än) duger receptet nedan hur fint som helst!
 
Untitled-1
Brygg lite kaffe som du häller i isformar och lägger in i frysen (detta är superfiffigt för då slipper latten bli blaskig när isen smälter). Låt resten stå i en kanna i kylen och bli riktigt kallt. Istället för socker valde jag att göra en enkel syrup (1 dl vatten + 1 dl socker) med smak av lavendel. Blanda bara socker, vatten och lavendelblommor och låt det sjuda ihop tills sockret har smält. Låt svalna.
 
Blanda sedan isbitar, 1/3 svart kaffe, syrup efter smak med 2/3 kokosmjölk och sen är den färdig att avnjutas!
 
Untitled-2
Är i vanliga fall inte så förtjust i överdrivet blommiga smaker men just lavendel tycker jag passar till det mesta. Jag har även gjort lavendelbiscotti och kokosglass med lavendelsirap.
1 lovisa :

skriven

du är så fiffig! har testat att frysa in mjölk till isbitar för att ha i kaffet på sommaren, men det blev inte alls bra. låter klokare att frysa in kaffe! måste testa i sommar. puss <3

2 elise:

skriven

sånt jävla geni du är! det här lät så himla gott.

3 Hey Emelie:

skriven

Brukar också göra islatte på sommaren, men det här var något nytt! Låter väldigt spännande och alltså, kaffeisbitar - hur smart?!

4 Evelina - Evelinas Ekologiska:

skriven

Åh! Kaffeisbitar och iskaffe gjorde jag och Fredrik jämt när vi bodde i Stockholm :) Men nu har vi inte gjort det på länge! Tack för påminnelsen :)
Lavendel och kaffe låter spännande! Jag tycker också om lavendel i bakverk och glass. Ger liksom karaktär och en extra smak. Gott!

Ha en skön tisdag <3

/Evelina - Evelinas Ekologiska

5 Netti:

skriven

Mums vilket gott tips :-D

6 Beata:

skriven

åh så gott

7 Alexandra:

skriven

Låter så himla fräscht, måste testa!

8 Jess:

skriven

Te är annars riktigt svalkande när det är varmt, fick det i Turkiet när det var 40 grader och jag trodde jag skulle krevera. Tänkte först de var galna som erbjöd oss det, men det var otippat svalkande faktiskt! Så fina bilder för övrigt, som alltid härinne :)

9 Daniella 🌙:

skriven

Måste testa detta!

10 Ebba Molin:

skriven

Oh, lavendel + kaffe låter himla gott!

11 SOFIAMILK.SE:

skriven

Åh, jag som inte ens gillar kaffe tycker det här ser otroligt gott ut! Jag undrar om man kan skulle kunna göra något liknande fast med te, vore ju sommardrömmen. Tycker precis som du att det kan vara svårt att dricka varma drycker på sommaren.

12 {Rania Maria Photography}:

skriven

Jag gör alltid lite starkare kaffe om somrarna och fryser in för att göra kalla kaffedrinkar :D Ska lätt testa smaksätta/söta med lite av min maskros och/eller granskottsirap... sen är ju lite kahlua i alltid en hit ;)

Kommentera här: