En jobbdag

Hej! Jag tänkte att ni skulle få hänga med en dag på mitt jobb. Gör så himla mycket olika saker varje dag så det är inte ett foto i timmen-inlägg utan lite samlade bilder som knyter ihop en jobbdag rätt så bra.
 
Klockan ringer någon gång vid sex och jag brukar börja dagen med yoga. Fick en så fin bok i julklapp där man kan skräddarsy ett helt program efter sitt födelsedominanta element + om man har någon sjukdom/besvär osv. Så bra!
 
Därefter blir det kaffe/te ihop med Viktor eller framför datorn där jag svarar på mail, kommentarer och fixar klart med dagens första blogginlägg.
 
När jag har fått de jobbiga sakerna ur världen bäddar jag och fixar i ordning allt här hemma. Jag brukar bara sminka mig två eller tre gånger i veckan (om jag ska fotas eller på något viktigt möte) annars tycker jag det är rätt skönt att inte bry mig om det där. Däremot tar jag alltid på mig kläder som jag känner mig fin i, jobbar inte lika bra annars.
 
Vid åtta-nio brukar jag börja med dagens första jobbsyssla. Det kan vara en mängd olika saker men just nu brukar den här tiden vara reserverad åt krönikor, att förbereda pyssel och att skriva på något som ska bli ett bokmanus. Det blir mycket research till det senare projektet vill jag lova!
 
Som ni kanske förstod så är det en barnbok som har växt i mig de senaste åren och när jag hittade det här gamla pappret i en mapp insåg jag att jag klurat på den i fem år. Dags att få ner på papper alltså, men det är så himla svårt! Vill vara tydlig med att säga att jag på inget sätt fått något kontrakt utan jag skriver enbart med förhoppningen om att något förlag nappar. Vi får se hur det går!
 
Strax innan tio är det dags att få lite frukost i magen min. Bli inte förskräckta om det ser knapert ut, äter gärna mer än det här om kylen tillåter men ibland är vi lite sega på att handla hem just frukostgrejer.
 
Sen vid tio-elva har jag nästan alltid en podinspelning (som jag spelar in i Viktors rum - fast med en annan mikrofon än det headsetet på bilden = konstruerad bild) eller en fotografering med en familj inbokad.
 
Fotograferingarna sker nästan alltid hos familjen eller utomhus (jag har alltså ingen studio). I fredags fick jag chansen att fotografera den här lilla donnan som bara var två veckor gammal. Hon ville absolut inte sova men det blev några härliga bilder ändå!
 
Det tar sin lilla tid och vid tolv har jag hunnit packa in och ihop allt igen. Då är det dags för mellanmål. Är just nu superförtjust i riskakor med äpple och kanel annars funkar olika typer av frukter allra bäst <3 Skulle ta en fin bild men kameran trillade ur stativet och slog ett stort hål i bordet (kameran klarade sig som tur var!) och jag blev så less - därav den trista bilden.
 
Sen är det dags att ta tag i dagens privata fotograferingar. Ungefär två timmars ljus finns att tillgå och vill jag lägga upp ett recept lagar jag det redan nu så att jag hinner fota det. Låter kanske som att vi alltid äter kall mat men ofta blir det soppa eller någon annan gryta som ändå tåls att värmas på igen senare på kvällen. Vill du öva dig på att fota mat är mina tips att 1. läsa den här guiden och 2. öva dig på soppa som du kan värma upp dagen efter och fota när du inte är hungrig (den maten ser ju nästan alltid god ut även om den är någon dag gammal) eller att fota en dryck eller kakor.
 
Jag fotar antingen mat i mitt kök eller så ställer jag upp ett litet sidorbord i sovrummet eller utomhus. Jag vet nämligen att ljuset är bäst på de här ställena.
 
Eller så fotograferar jag pysslet som jag förberedde på morgonen. Här är en bild från hur kuddmönstret kom till (ska svara på era frågor kring det snart med!) och från ett mastodontprojekt som jag fortfarande håller på med.
 
Därefter sätter jag mig för att fixa dagens andra inlägg som ska upp på bloggen. Såhär ser förresten mitt lilla kontor ut ifall du missade rundvandringen.
 
Detta tar oftast inte så lång tid och om jag suttit inne hela dagen och möts av den här synen utanför fönstret. Ja, då måste jag ju ta mig ut!
 
Då sätter jag jobbdagen på paus och njuter av de sista ljusa timmarna av dagen genom att gå en promenad och fixa lite ärenden på byn.
 
När det blir mörkt parkerar jag mig vid datorn igen och redigerar bilder, skriver svar på intervjuer och artiklar, redigerar podavsnitt osv.
 
När Viktor kommer hem lagar vi mat, ser på någon serie/film/spelar spel. I helgen såg vi en film som heter What we do in the shadows. Viktor sa att det var en vampyrkomedi vilket lät som ungefär världens sämsta genre men som visade sig vara jätterolig. Blev lite, lite kär i Viago.
 
Försöker läsa några rader i sängen eller i badet och sen är dagen liksom slut!
1 Carro:

skriven

Låter som härliga dagar :)

2 kaneli:

skriven

Åh vilka varierande och produktiva dagar!

3 Anna:

skriven

Längtar tills när mina dagar kan se ut såhär. Finns så mycket jag vill hinna göra som inte finns tid för.

4 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Vad härliga dina dagar verkar! Tycker det är så mysigt att få en inblick i andra människors vardagsrutiner, roligt att du delar med dig :)

5 Nana:

skriven

Låter som härliga dagar! Tack för inspirationen även om jag inte kan leva så helt så en påminnelse om att finnas i nuet .

6 Sabina:

skriven

Härliga bilder :)

7 Carolina:

skriven

Vilka härligt inspirerande dagar du har! Skönt att börja dagen med yoga också - det är något jag borde göra oftare. Och: spännande med barnboken, håller tummarna för dig! Ha en fin tisdag.

8 hanna, förbanna:

skriven

oj, vad du får mycket gjort på en dag! Och så mycket roliga saker! (Synd på bordet, hoppas det är fixable)

9 onormaltnormal.blogg.se:

skriven

Det är så roligt att följa dina dagar! Och jätteintressant att se hur du gör och vilken tid du lägger på fotograferingen. Foto är nog inte min grej men det är spännande att se hur du gör ändå!

10 Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Så himla spännande att följa dig en dag:) Du gör så himla mycket!

11 snie.blogg.se:

skriven

Vilket roligt inlägg =) Superfint foto vid havet/sjön, med all snö!

12 Maria:

skriven

Åh det ser supermysigt ut!

13 Krister Nilsson:

skriven

Gud vad skoj och följa med dig en stund. Du gör de riktigt bra.

14 Krister Nilsson:

skriven

Jag har lagt dig bland mina favoriter

15 Sara Ekman:

skriven

Kul :)

16 Beatrice:

skriven

Jösses! Om man ändå hade sån självdisciplin. Har svårt nog att bara sätta mig med den relativt enkla tyskaläxan eller ens redigera bilder jag. Men så är du ju egenföretagare och jag är student, och du är dessutom 5 år äldre. Man kanske får jobba på självdisciplinen lite va?

Svar: Jag har INGEN självdisciplin när jag pluggar och skiter gärna i det i all evighet. Även det där med att redigera bilder har jag svårt för att tycka är riktigt roligt. Men allt det andra är ju saker som jag älskar så det går liksom av bara farten. Dessutom så tjänar jag ju minimalt med pengar på det jag gör och därför måste jag hela tiden ligga i och skriva saker och fota, för att få in en inkomst. Tror det gör att man blir lite mer sporrad också. Så det kan eventuellt se lättare och glammigare ut än vad det är. Men jag ska inte ljuga, jag har aldrig ångest över att "gå till jobbet" och det är en underbar känsla!
Sandra Lundin

17 Jessan:

skriven

Vad härligt att få följa med på en dag i ditt liv, tack för det! :)
En liten fråga, har du lagt bibliotekarestudierna på paus eller läser du fortfarande? Kram!

18 Boel:

skriven

Härligt inlägg :D

19 Wilda:

skriven

Vilket mysigt inlägg! Och jättefint att följa. Jag börjar också dagen med yoga och den där boken måste jag ju införskaffa ögonaböj! :) Tack!

20 Charlotte:

skriven

Kul att läsa om din dag :) Jag blev lite extra nyfiken på det där med bokskrivandet. Jag tar och skickar ett mail till dig senare ang. det ämnet. Har en fråga till dig.

Ja nu mår jag bättre och ska till jobbet i morgon. Hoppas verkligen jag slipper det fler ggr. Blä!

Ja, men det är samma för mig. Vindruvorna och osten gör sig så bra ihop. Tack för dina goda tips! :)

Ha en bra dag!

21 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Jagvillockså. Det låter som en härlig jobbdag. Jag har också en bok i huvudet, den snurrar där i bakgrunden hela tiden och ibland ploppar det upp meningar, stycken eller händelser som borde vara med. Det här med att få ned det på papper och att våga tro på idén, det är en HELT annan grej. Men någon gång kanske, jo, någon gång.

22 Thea:

skriven

Alltså åh. Vilka mysiga dagar du verkar ha! Dock så himla himla jobbigt med ljuset under vinterhalvåret, jag håller på att bli TOKIG av begränsningen av dagsljus haha. Hatar nämligen lampor, vi har bara jordglober i princip och det är visserligen fint, men ingen bra ljuskälla för foto.

Har dock funderar på ett sånthär timme-för-timme-inlägg ett tag nu och nu blev jag lite mer inspirerad, så det får jag kanske ta tag i någon dag framöver. Kram!



sv; Men åh, tack! Haha ja, den är helt fantastisk! Så synd att det är en snittblomma och inte något som kommer vara förevigt dock, ska hålla ögonen öppna efter en mer permanent ananasväxt i mitt liv <3

23 Mikaela:

skriven

Kul att se hur dina dagar ser ut! Men hjäääälp vad mycket du hinner med, känner mig sjukt oproduktiv nu :P Liksom min dag idag: vaknar vid åtta, äter frukost, åker till skolan. Har föreläsningar, seminarier och så satt jag kvar och läste lite artiklar, kom hem vid fem. Gjorde i ordning lite mackor för jag var dödshungrig och sen har jag suttit vid datorn och läst ikapp bloggar, pinterest, facebook och annat. Och jag är redan jättetrött. Tvivlar på att jag kommer producera något vettigt nu på kvällen, jag vill bara ligga i soffan och kolla på tv-serier tills jag somnar :P

Svar: Men hallååå jag har ju skrivit att jag antingen gjorde ena saken eller den andra, gör ju inte allt det där på samma dag ;) sen är ju din skolgång din jobbdag ju! Vi har nog lika hög aktivitetsnivå när klockan är sex :p förutom på tisdagkvällar då när jag sitter och panikredigerar podavsnitt i flera timmar ;)
Sandra Lundin

24 LisaMarie:

skriven

Vad fint att du delar med dig så mycket och så ärligt om din vardag tycker jag. Nu låter det kanske som att jag tycker att du delar med dig av sånt som är väldigt personligt, på ett dåligt sätt. Så menar jag inte! Bara det att du känns opretentiös på det allra bästa sätt :)

25 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Åh så härligt att börja dagen med yoga :)

26 Anna [foto]:

skriven

Låter fantastiskt härligt :)

27 AgnesBlixa:

skriven

Wow vilka fina bilder. vad Vad spänande det låter med din barnbok hoppas den blir publicerad! :)

Svar: Tack :) Det hoppas jag med kan jag lova !
Sandra Lundin

28 Jenny:

skriven

Wow vilken fin blogg du har! :) Jag måste lägga till dig i min bloglovin på en gång. Såg att du hade kommenterat hos mig, tack :) Tycker absolut du ska läsa Arianna Huffingtons Thrive. Jag gillade den massor. Har flera andra tips på sådana böcker. Hör av dig om du vill ha fler tips.

29 Vicky:

skriven

GU vad du är strukturerad. grym!! och så himla härligt med ljus när man fotar, har ju precis flyttat till en ny lägenhet och ljuset är FAB. så lycklig att ha fått byta från lysrörsljus ..

Svar: Åh, härligt att du slipper lysrörsljuset :DD
Sandra Lundin

30 Celine:

skriven

Så underbara bilder!

31 Josephine - Living in London:

skriven

Roligt inlägg med härliga bilder! :D

32 Ellen Lindberg:

skriven

Men åh, så himla härlig jobbdag! Verkligen intressant med all den variationen och friheten. Lika inspirerande som vanligt! (Psst! Ser verkligen fram emot inlägget om mönstret du gjort!)

33 Ina:

skriven

Låter så härligt med poden, hur mycket investering krävs det för att kunna sätta igång? Är verkligen nyfiken på detta :)Måste lyssna på din också, vilket jag pinsamt nog inte gjort även om jag kikar in här ofta!

Svar: Hoppas att du såg mitt svar i inlägget med frågor och svar från igår. Det är inte alls speciellt krångligt att starta en podd :)
Sandra Lundin

34 Fredrikapåvinden:

skriven

Vad kul att få läsa lite om din jobbdag. Spännande att få blicka in i andras vardag. Låter som du har bra rutiner på det hela men låter lite jobbigt att gå upp klockan sex... När brukar du lägga dig för att komma upp i tid? Undrar för att jag själv är en riktig nattuggla som gärna är uppe på nätterna och har svårt att få upp mig själv innan 08:00... Eller nu ljög jag lite. Jag kan tvinga upp mig själv vid 08 men det är nog svårt att komma upp ur sängen innan 10...

35 Emilia:

skriven

Ahh vad härligt!! Synd på bordet dock, tur att kameran klarade sig! Längtar efter att ha tid till att göra det man vill. Tyckte det var så skönt att arbeta heltid och ha alla kvällar och helger fria. Nu när jag pluggar till lärare så är ju plugget alltid där. Alltid. Tentan är på datorn och böckerna på bordet. När man sitter och stickar eller något annat kul så har man jämt dåligt samvete "för man hade ju kunnat plugga". Fy tusan vad jag saknar att bara vara. Riktigt tjusiga vardagsbilder också :)

36 La Linda / Better Bloggers:

skriven

Så inspirerande att få läsa om din jobbdag! Jag jobbar också mycket hemma så det är kul att se hur du lägger upp din dag. Du är aaaaningen mer strukturerad än jag. ;)

Kommentera här: