Recept: Syltkakor

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Det är kallt och ruggigt ute, temperaturen är nere på fem grader och jag går med raggsockor på mig inomhus. Fick plötsligt ett så akut sug på att baka något gott. Man kan tänka sig att någon form av paj, bullar eller någon mjuk kaka skulle passa bra att mumsa på i höstmörkret men istället hade jag siktet inställt på småkakor. Närmare bestämt syltkakor med den hemmagjorda hallonsylten från i somras.
 
Just småkakor känns för mig egentligen som en så onödig grej. Om jag skulle gått på kakbuffé är det nog de där kakorna jag skulle lämna kvar på faten, jag menar får man istället välja ett wienerbröd tar jag gärna det. Men ändå är det något jag tycker är så mysigt med de där små, gulliga och traditionella kakorna. Kanske är det ett romantiserat minne av min gammelmormor och morfars frysbox som var full av olika sorters kakor eller så har jag blivit påverkad av alla Alfons-böcker vi läser på jobbet. Jag vet inte, men syltkakor var det enda min mage gapade efter och därför fick det bli precis det! Receptet är busenkelt men kommer ändå här nedan ifall ni också börjar tänka på drömmiga kakor ur Alfons Åberg.
 
 
Syltkakor
 
200 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
 
Arbeta ihop ingredienserna och platta sedan till degen och låt den ligga och vila i en plastpåse i kylen under 30 minuter. Sätt sedan ugnen på 175 grader och rulla 50 små bollar som du lägger på pappersklädd plåt.
Receptet är likadant för om du vill göra brysselkex eller finskapinnar (eller annan valfri småkaka antar jag) och det enda som skiljer sig är formen och garneringen. Men om du vill göra syltkakor så gör du bara en liten grop i bollen.
 
Fyll den sedan med sylt. Jag tycker att hemmagjord hallonsylt är det som är absolut godast men är såklart medveten om att långt ifrån alla har det hemma. Kanske är lemon curd den nya grejen att ha på? Jag vet inte, men man kan gott improvisera lite om man känner för det!
 
Blev så sugen på att ha ett riktigt kafferep. Mest för att det ordet är gulligt men också för att jag skulle vilja fylla ett helt bord fullt med godsaker (inte bara småkakor dock!) och sen bjuda in en massa fina människor att sitta och fika och prata med i flera timmar. Sugen på att komma till Karlsborg på kafferep? ;)
1 Jessica:

skriven

Åh vad gott, måste bakas i helgen! :)

2 Beatrice:

skriven

Älskar småkakor! Bästa grejen, bakar det kanske lite för ofta (mest kolakakor, men ändå).

Om du bakar samma kaka igen, så kan jag tipsa om nutella i! Även jordgubbssylt (helst hemgjord) är supergott! Och lemoncurd tänkte jag faktiskt testa nästa gång! Älskar lemoncurd, älskar småkakor och älskar idén, så det kan ju inte slå fel!?

Synd att Karlsborg ligger så långt bort, annars låter kafferep fantastiskt ju....

3 zeb:

skriven

så gulliga! småkakor är ju helt fantastiska

4 Sanna Preifelt:

skriven

Åh men mums, älskar sådana där små kakor :D

5 hanna, förbanna:

skriven

småkakor = kärlek!

6 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Åhh så goda dom ser ut :)

Svar: Jag kan inte kommentera på din blogg :/
Sandra Lundin

7 Sara:

skriven

Åh så goda de ser ut och underbara bilder :)
Själv älskar jag småkakor, perfekt att frysa in och ta fram när vänner / familj kommer över :)

8 Josephine - Living in London:

skriven

Åh, så gott!!

Sv, Tack så mycket! :D

9 Sanna:

skriven

Eller så är det där såna där kakor man skulle kunna äta tio utav, men att det forfarande inte är bra.

Svar: Mycket möjligt. Jag pratar såklart utifrån mig själv när jag skriver och jag blir "mätt" på två småkakor men skull kunna äta tolv kanelbullar ;)
Sandra Lundin

10 Sanna :

skriven

Mm... Kanelbullar <3 förlåt för syrlig kommentar, har bara umgåtts med för mycket folk som ska ha åsikter om mängden mat man ska äta den sista tiden :(

11 Sanna :

skriven

Mm... Kanelbullar <3 förlåt för syrlig kommentar, har bara umgåtts med för mycket folk som ska ha åsikter om mängden mat man ska äta den sista tiden :(

Svar: Nej du har rätt, det var en onödig mening av mig att skriva eftersom jag inte bryr mig speciellt mycket om jag äter fem eller sju. Vill inte att någon annan ska känna så som du skrev så jag tog helt enkelt bort den. Hoppas att människorna du umgås med får sundare tankar och slutar göra dig less. Kram!
Sandra Lundin

12 Smäm:

skriven

Ja, jag vill komma på kafferep :)) Min mormor bakade alltid syltkakor. Såå goda! OBS! INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN IDAG!!!!!

13 Mikaela:

skriven

Jaaa, bjud in flera bloggare så har vi bloggkafferep, vore fantastiskt ju! Jag har faktiskt aldrig bakat småkakor av något slag. Måste ju prova det här, låter inte allt för komplicerat! Måste bara få lite mera tid :( Kom liksom hem från skolan ja, ungefär kl.23 ikväll....

14 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Mums! Min bästa kompis pratade häromdagen om att hon ville baka kakor som dessa, perfekt med recept ju! Ha en fin dag.

15 Anna:

skriven

Låter hemskt läskigt, spännande och trevligt med kafferep :)

Svar: Haha vadå läskigt? ;P
Sandra Lundin

16 Anna:

skriven

Alltså läskigt att träffa massa okända, men därför skulle man ju vilja utmana sig och vara med :) förstår du hur jag menar?

Svar: Aha, jag förstår! Ja, men som tur var så är det ju bara läskigt en liten ministund :)
Sandra Lundin

17 JUNITJEJ:

skriven

Tack för receptet!

Kommentera här: