DIY: Liten kaninväv till påsk

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
 
 För att vara en person som försöker ta varje liten högtid och speciell dag som en möjlighet att sätta lite extra guldkant på vardagen så har jag varit extremt dålig på att anamma påsken i mitt hem. Vi har visserligen fixat ett ris som vi tänkte klä imorgon men inte mer än så. Traditionella påskfärger i för stor utsträckning är som sagt inte riktigt min grej MEN jag behöver inte enbart ha beiga och vita toner för det. Så jag bestämde mig för att fixa något med lite färg.
 
Som jag skrev i det förra inlägget så kröp jag ner i sängen framför en film igår och den stunden visade sig vara ett ypperligt tillfälle att väva en liten skapelse på.
 
Just vävning är faktiskt en grej jag skulle vilja vara grym på. ÄLSKAR att se alla fantastiska kreationer man kan köpa på etsy och som brukar fladdra förbi på instagram. Men saken är att jag inte är så duktig på det utan jag tycker faktiskt att det är rätt svårt. Men det enda man kan göra för att förbättra sina skills är ju att öva, öva, öva och därför har jag inte gett upp än. 
 
De ram jag väver på här är en barnram som finns att hitta i många leksaksbutiker som har någon slags hobby-avdelning. Liknande ramar går att hitta billigt på loppis och vill du bygga en helt egen går det att göra med en tavelram och spik eller genom att använda en kartong. Det senste alternativet visar jag upp här där man också kan se mina första alster. I det här inlägget finns ytterligare två vävkreationer.
 
När den var färdig trädde jag den på en bit drivved. Lite, lite för lång men med en bågfil är det lätt ordnat.
 
 
Jag färgade väven enligt vanlig dip dye-teknik och lät den sedan hänga och suga åt sig färgen en stund innan jag sköljde ur den för en lite ljusare nyans.
 
Sen googlade jag på orden "bunny silhouette", klippte ut formen ur ett turkost papper och tovade en liten ullboll till svans.
 
Sen upp med den på väggen, skratta lite åt att den är så pass ful att den ger mig lite ångest för att den finns med här på bloggen. Äntligen lite påskfeeling i alla fall! Tillsammans med de gula påskliljorna och det kommande riset tror jag minsann att vi kan fira in den här långhelgen :)
1 johanna:

skriven

åh vad påskfint! och att väva är ju så himla kul!!

2 Maria Ekblad:

skriven

Beige och vitt? Jag tänker att påsken är värsta färgglad. :) Jag önskar att jag vore bättre på att påskpynta, men jag har inte riktigt ork för att släpa fram och tillbaka pynt mer än till jul. Om/när jag får barn ska jag ändra på det tänker jag :D

Svar: Haha men det var ju det jag menade. Att påsken är väldigt färgglad och jag älskar kanske inte de där gula och galet rosa fjädrarna MEN det betyder inte att jag vill att allt ska vara vitt. Förstår du? :p
Sandra Lundin

3 Vajb:

skriven

Så söt! :)

4 Anonym:

skriven

haha nää så söt och så enkelt

5 Emma:

skriven

Det var jag som kommenterade ovan :)

6 Linnéa Alpsten:

skriven

Men åh så sött! Vad kreativt av dig. Ha en trevlig påsk! :)

7 Rebecka:

skriven

Jag är galet förtjust i kaniner! Vävde alltid på en liten väv när jag gick på fritids i skolan. En jätte rolig idé! Kram

8 Linn Strömberg:

skriven

Åh vilken kul idé!

9 Hey Emelie:

skriven

Gullig! Minns att man vävde mycket på de där små vävarna på lekis! Hm, undrar om jag har mina lilla väv kvar någon stans...
Nåja. Glad påsk på dig!

10 Alicia:

skriven

Alltså jag måste verkligen verkligen verkligen fixa en vävram. Vävde som en tokig på fritids men har inte provat sen dess. Det KRYPER i mig varje gång jag ser någon annan som tar steget och nu är det banne mig dags. För att tycka det är svårt tycker jag att du fick den väldigt jämn och fin (jag antar att det är det svåraste - att inte dra ihop för hårt på mitten)!

11 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

skriven

Du är så kreativ, så fint!

12 Lilly:

skriven

Så fin!

13 Jess:

skriven

Haha men åh, jag tycker den blev söt! Inte alls ful på något vis. Gillar särskilt färgövergångarna, så jämna och fina :)

14 fröken josefine:

skriven

Åh! Kommer ihåg att man vävde så på lekis ju! Hade jag verkligen glömt bort :) men så söt den blev!

15 Liie:

skriven

Haha åh men den var söt ju, är väldigt svag för just kaniner. Jag har också påskpyntat med en kanin och lite fjädrar i färger som passar mig, det räcker gott och väl :)

16 Ida - foto & häst:

skriven

men så vackert!! himla fint :D

17 JUNITJEJ:

skriven

Vilken fin väv!

18 Greta J:

skriven

Underbart med alla fina tips! Tackar! :-)

Kommentera här: