Starta kreativa projekt

20150510_3711
I veckan var jag alltså nere i Borås för en konferens som hette Kreativt Bränsle, två dagar som gjorde mig fullproppad med information och inspiration. När jag nu såhär i efterhand kokat ner allt som fastnat i min hjärna så återstod den här fantastiska insikten: GÖR DET TILLSAMMANS!
 
För visst är det så att just kreativa projekt har en tendens att ske bakom stängda dörrar? Hur introvert man än är, hur trist det än är att vara i ett telefonsamtal eller att svara på mail så tror jag att man gynnas av att starta vissa saker ihop med andra, att utbyta erfarenheter, tankar och engagemang kan aldrig vara dumt.
 
Vad man har för mål med sitt projekt tycker jag spelar mindre roll. Du kanske är en fotograf som vill försöka sälja in ett reportage till en tidning och därför teamar du kanske ihop dig med en stylist/bakare eller någon annan som är grym på det den gör? Du kanske är en bloggare/student eller något annat som bara behöver byta tankar tillsammans med någon annan, well samla ihop ett gäng och bilda en stöttande grupp på facebook där ni alltid försöker hjälpa varandra framåt. Kanske vill du bara starta en peppande utmaning som kan få andra att utveckla sitt skapande ännu mer? Att skriva böcker har ju länge varit en konstform där man enbart arbetar själv med sin text (till skillnad från musiken där man alltid haft omfattande samarbeten) men den senaste trenden är ju att skriva en bok ihop med någon annan, de har alltså fattat grejen! Fundera på vad du har för idé och utveckla den ihop med andra. Här är lite tips på vägen:

Gräv där du står
Att få en affärsidé och direkt höra av sig till Blondinbella kanske inte är ett så lyckat drag. Försök istället att fundera vilka i din omgivning som kan tänkas vara intresserade av ett projekt av det här slaget. Att få ett nej är inte hela världen men för att ro det hela iland behövs verkligen eldsjälar så tänkt inte på siffror eller statistik utan på vem du verkligen skulle vilja göra det med. Har du en blogg kanske de som återvänder ofta och som syns i ditt kommentarsfält är några att haffa, de gillar ju uppenbarligen redan det du gör!
 
Gemensam Vision
Börja hela projektet med att ställa några enkla frågor. Vad gör du i det här projektet? Vad är det för mål du har? Större förståelse ger en djupare samverkan och drömmen & visionen är det som skapar drivkraften. När vi startade Monthly Makers hade vi oändligt långa konversationer på facebook innan vi kunde enas om allting, men idag tror jag att vi alla är klara med vad vi vill att just MM ska innebära och det ger oss alla större kreativ frihet.
 
Mentorskap & Rådgivning
Finns det någon utomstående som kan komma in och ge lite tips, råd och input om det skulle behövas? Jag har nämligen lärt mig att det är vad som gäller för att komma framåt. Om det finns någon som kan hjälpa till att bygga nätverk och se det hela från ett annat perspektiv är det värt guld. Det kanske finns någon slags coach i en organisation där du bor som ni kan få bolla lite med? Eller så finns det någon inom samma segment som gärna hjälper några eldsjälar som er framåt.
 
Delegera arbetet
Jag har lärt mig att man ska försöka delegera bort så mycket arbete man bara kan. Inte för att man själv är lat eller ska slippa jobba utan för att det antagligen finns de som är så otroligt mycket bättre på vissa saker än vad du är. Ställ dig frågan "för vem finns jag till?" när det gäller projektet. Troligtvis kommer du inse att det inte gör något att du släpper på vissa punkter och låter andra göra en del av jobbet för målet ni har är ändå gemensamt. Finns det någon med expertkunskap på ett ämne, utnyttja den personens knowledge istället för att kämpa på själv.
 
Hitta struktur
För att ett projekt ska lyckas behöver man hitta en balans och en bra födelning mellan tiden man lägger ner. Vilka mönster märker ni att ni redan har? Är det hållbart? Försök hitta en balans mellan skapande, administrativt arbete/datorjobb och nätverkande/sociala medier. Om finansiering är något som behövs i erat projekt är det även bra att försöka lösa den biten så fort som möjligt.
 
Var inte rädd
Linda frågade mig för ett tag sedan vad jag hade för koppling/ingång till en av mina gäster jag haft i Källan och jag svarade: ingen. Alltså jag känner ingen av de som varit med som gäster och hade i princip inte träffat någon av dem innan vi talades vid på skype. Jag skickade helt enkelt ett mail till var och en och bara frågade om de ville vara med. Så enkelt var det! Idag hjälper Sandra mig med projektet genom att klippa avsnitt och sköta sociala medier. Men de som hjälper mig allra mest är ju såklart gästerna och jag känner verkligen att det här är ett projekt jag gör med andra.
 
Utveckla
Hur går projektet egentligen efter ett tag? Det är helt okej att lägga ner ifall det inte funkar, hoppas att ni alltid vet det. Vill ni fortsätta? Bra! Utgå då från den bild av platsen som redan finns och utveckla sedan det. Då behåller ni allt som är ert kännetecken men slopar sånt som kan ses som onödigt. Fokusera på er verksamhet och försök inte efterapa andra framgångshistorier men öppna gärna ögonen och se lite runt omkring er. Visst ser det ut som att de flesta faktiskt gör grejer ihop? Gör det du också!
 
Monthly Makers är ett av de bästa initiativ jag varit med och skapat och just precis idag är faktiskt ett nytt tema ute hos Jessica. Vi är tolv stycken (Agnes, Alicia, Anna Marìa, Annica, Beata, Beatrice, Elsa, Emelie, Jess, Jessica, Mikaela och jag) som håller i utmaningen men ALLA är välkomna att delta. Så om ni inte vill starta ett eget kreativt projekt får ni alltid haka på vårt för det är verkligen mycket roligare att göra saker tillsammans.
1 Mikaela:

skriven

Suveränt inlägg och den där konferensen låter ju fantastisk! Så himla glad att vi startade Monthly Makers ihop alltså!

2 Klara Amanda:

skriven

Toppeninlägg!! Konferensen måste ha varit grym. Tycker verkligen om MM, det är fint att kunna inspireras av varandras arbeten på det sättet, och att få se allas tolkningar av temat. Måste se till att bidra jag också snart, har varit lite för långsam i själva görandet hittills. :(

3 Kreater Malin:

skriven

Peppigt och bra inlägg! Heja!

4 MALIN:

skriven

Riktigt riktigt riktigt bra inlägg!

5 Beatrice:

skriven

Grymt Sandra! Är så så glad för MM, fattar knappt att jag är med och håller i det, trots att det gått snart ett halvår! Ska bli extra spännande att se vad alla gör den här månaden.

6 Anna:

skriven

Inspirerande och bra inlägg!!

7 Jessica:

skriven

Åh vad jag blev sugen på att starta fler kreativa projekt nu. VILL HA ALLA PROJEKT I HELA VÄRLDEN HELA TIDEN GUD VAD ROLIGT ok ska lugna mig. MEN måste säga att jag är så MEGAGLAD för MM <333 PUSS

8 Matilda:

skriven

Vilka bra idéer och tips du har! Så roligt och inspirerande att läsa din blogg verkligen! Fortsätt som du gör :D

Kommentera här: