DIY: Skålar i sisalgarn

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150520_5283
Kommer ni ihåg det allra första projektet jag gjorde till Monthly Makers på temat papper? Jag valde att sy glasunderlägg, ett fat och en skål med hjälp av vanligt presentpapper och de inläggen hittar ni här och här. Den senaste tiden har jag återvänt till just det projektet och tänkt att jag skulle utveckla det lite.
 
Jag vet inte om det märks men jag har verkligen snöat in på naturmaterial den senaste tiden. Jag vill ha stråhattar, möbler i obehandlat trä och läderdetaljer överallt. Sisalgarn är ett naturgarn som passar perfekt att använda som material ifall man, som jag, är sugen på att plocka in det elementet.
 
20150520_5447
Så jag satte igång att göra på samma sätt som jag gjorde med pappersfaten. Jag snurrade en tråd runt sig själv tills den såg ut som en kanelbulle/en snigels hus och satte sedan denna lilla bulle i symaskinen. Därefter är det bara att sy varv efter varv runt med sicksacksöm.
 
20150520_5454
Om man vill sy ett fat eller ett underlägg (tror det skulle vara jättesnyggt som stort tallriksunderlägg eller varför inte en matta?) kan man köra på så tills man är färdig.
 
20150520_5465
Annars tiltar man hela projektet åt sidan och fortsätter sy på det här viset.
Sluta när du känner dig färdig och klippt sedan bort alla trådar.
 
Untitled-1
Jag gjorde en stor kruka och en ännu större skål när jag ändå var igång och den största åtgången var sytråden. Jag använde en rulle på 500 meter till både spole och övertråd.
 
20150520_5425
Krukan ska jag visa i ett annat inlägg för nu måste jag kila iväg till jobbet.
1 Mikaela:

skriven

Ååh vill se krukan, kan tänka mig att den är helt fantastisk! Skålen var ju så himla fin och tänk det materialet som kruka! Så kul att du vidareutvecklar något du gjort tidigare :)

2 Josefine:

skriven

men oj vad fin! vill genast göra en likadan!

3 Linnea:

skriven

Så smart och tjusigt! Det är så vackert med naturmaterial, ger en sådan stillsam känsla :)

4 Matilda:

skriven

åh, vill med testa! det ser både så himla fint ut och himla roligt att göra!

5 onormaltnormal.blogg.se:

skriven

Vad fin den blev! Tyckte om de sakerna du gjorde i papper och det var kul att se en nu version av det. Sisalgarn har jag haft mycket att göra med som gammal scout men jag har aldrig tänkt på att man kan använda det på det viset. Känns lite snopet men det brukar ju vara ett tecken på att det är en bra idé! Det är jättekul att se alla saker du bygger och skapar!

6 Rania {Rania Maria Photography}:

skriven

Men hur fint?! Jättefina bilder också! Jag är ju sämst på att sy/hantera min symaskin men detta vill jag ju testa!

Svar: Ja alltså det är ett smått fantastiskt plagg. Så skönt att ha på morgonen eller efter dusch/bad. Den här är ju lite finare så kommer även ha den öppen till typ t-shirt och jeans och så. I love it och vill ha fler!

7 Amanda Jonsson:

skriven

Waaah!!! Så snyggt! Och såg lätt ut. Eller? Vill testa!! PS svinfina bilder du tar ju visst bra bilder hörrudu <333

8 Karin:

skriven

Shit vad fint!

9 Hedvig:

skriven

Men wow vad fin!! vad duktig du är!

10 Matilda:

skriven

Wow, det blev superfint! Det är så roligt att göra saker som inte tar allt för lång tid, då känner man sig ju så produktiv!

11 Kajsa:

skriven

Skit snygg! Och nyckelringen <3 vill testa direkt och göra något i sånt garn, men har ingen symaskin :(

Svar: Åh vad tråkigt att du inte har en symaskin :( Kanske finns någon du kan låna av? :)
Sandra Lundin

12 MALIN:

skriven

Vad fint och smart! Bra gjort :)

13 Charlotta Sofia springer o trimmar:

skriven

Sjukt fint! Blir väldigt sugen på att göra en egen :) Konstigt egentligen, jag har alltid varit lite kitsch och färg men börjar också bli mer sugen på det där lugna, naturliga (med en och annan turkos detalj..haha)

14 Sofi:

skriven

Vilken fin! Får man fråga vilken tjocklek du använde på garnet? Har precis som du snöat in på det här med naturmaterial, speciellt obehandlat trä. Vill ha det i ca hela lägenheten :')

Svar: Hittar inget mått på min förpackning men det står att det är tvåtrådigt och jag skulle uppskatta det till ungefär 4 mm brett typ :)
Sandra Lundin

15 Sofi:

skriven

Tack så mycket för svaret! :) Det får kanske bli en beställning och ett pyssel för sommarlovet det här :)

Kommentera här: