DIY: soffbord av en stubbe

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
I somras gjorde jag ett litet sidobord av en stubbe som jag tyckte blev så fint. När vi nu gjorde om i vardagsrummet behövde vi ett nytt soffbord i storlek mini och när jag testade med stubben tyckte jag att det blev så bra. Jag insåg dock rätt snabbt att det faktiskt var en aning för litet och som av en händelse hade jag en trästump på torkning som igår även det fick genomgå en förvandling. Inspirationen kommer från början från A Beautiful Mess men här får ni en liten guide i hur man gör ett eget bord.
 
Om ni sitter och tänker "men jag bor ju långt från närmaste skog" tycker jag ni kan vara lugna. De träden tillhör en markägare som ofta lever på den skog som avverkas och kommer antagligen inte låta er ta stubbar hur som helst. Min erfarenhet är dock att kommunen inte alltid tar lika bra hand om de träd de fäller. Så när jag såg att det togs ner lite träd i mitt samhälle gick jag helt enkelt fram och frågade om de kunde såga till en bit åt mig. Och som ni kanske förstår var det inga problem :) Låt nu inte bilderna lura er, Viktor agerar visserligen handmodell men jag har gjort allt jobb själv ;)
 
 
Du behöver: trädstump, stämjärn/platt skruvmejsel, hammare, sandpapper, hjul, färg och klarlack.
Låt gärna din stubben torka rejält innan du sätter igång och arbetar med den, annars är risken att den kommer mögla.
 
Använd stämjärn eller en platt skruvmejsel för att försiktigt hacka bort barken från stammen.
När detta är gjort sandpapprar du hela stubben, först med grovt sandpapper och sedan med ett lite finare. Försök få bort all fuktig bark.
 
Borra i ett par hjul eller ben på undersidan och spraya/måla sedan i valfri färg. Jag avslutade med ett lager klarlack för att den ska bli extra hållbar och vill du ha ett träfärgat bord är det ju bara att helt hoppa över färgmomentet och gå direkt på lacket.
 
En timmes effektivt jobb får man räkna med men sen står den där så praktisk och fin!
1 Sanna Preifelt:

skriven

Åh guuuuuuuud vad jag vill göra detta.. Ska bara hitta en stubbe, hihi :)

2 Jennifer:

skriven

Jättesnygg ju!

3 Maria Ekblad:

skriven

Såå fint :D du är så kreativ och inspirerande!

4 Rebecca // vad (m)ens?:

skriven

Åh, vad fint!

5 Rebecca // vad (m)ens?:

skriven

Åh, vad fint!

6 Jess:

skriven

Så fint med kaktusen och eiffeltornet på <3 Har velat göra ett sånt här bord sedan jag såg det hos ABM, men alla beskrivningar jag läst trycker verkligen på att stubben behöver stå och torka i 3-6 månader. Känns jobbigt, jag vill ju ha den nu ;) Får se om jag inte kan hitta en bra stubbe när jag åker hem till västkusten nästa gång, så får den väl stå och torka hemma hos mamma ett tag. Lär ändå vara värt det, för snygga blir de ju :)

Svar: Ja, det tar ju tyvärr så lång tid men om du sätter undan en nu har du ju ett fint bord lagom till hösten ;)
Sandra Lundin

7 LisaMarie:

skriven

Åååh det blev ju verkligen superfint! Jättefin struktur ovanpå med sprickorna genom det vita.

8 Cajsa:

skriven

Wow!! SÅ sjukt fint. Jag skulle så gärna vilja ha en sån hemma!

9 Carolina:

skriven

Det här har jag tänkt på att göra så himla länge då vi har ett gäng stubbar kvar sedan vi tog bort en gammal björk på gården. Vad fint det var med vit färg också, liksom trä möter färg - snygg kontrast!

10 Lina:

skriven

Åh, så snyggt! :)

11 Alexandra:

skriven

Men guuuud vad fint!!!

12 Alicia:

skriven

Meeeegafin blev den! Är himla svag för stubbord jag med. Känns så bra vårigt också!

13 Jessica Karlsson:

skriven

Så himla snyggt!

14 Emilia:

skriven

Men oj vad häftigt!! Riktigt originellt också, älskar det!

15 Mie :

skriven

Riktigt coolt och fantastiskt snyggt!

16 Ida:

skriven

Jättesnyggt! Nu blir jag oxå sugen på att fixa =)

17 Ellen:

skriven

Åh vad fint!

18 JENNYH - Mammablogg:

skriven

Smart och snyggt ! :)

19 Vilde:

skriven

Den var skikkelig fin!!

20 Johanna Kreater:

skriven

Grymt snyggt ju! Så himla smidigt med hjul på också :)

21 Knaperbloggen:

skriven

charmigt! :)

22 Nikolinas:

skriven

Gud vad smart, och snyggt blev det också!

23 Jessica:

skriven

Se där ja! En sån skulle sitta fint på balkongen. Tack för inspirationen! ;)

24 Beautybyvannii:

skriven

Så fint det blev! Det där hade jag aldrig kommit på själv! :)

25 Jenny:

skriven

Åh vad fint! Älskar när vissa detaljer från skogen kan göra ett rum!

26 Isabella:

skriven

Superfin! en sån skulle man ha om man bara orkade fixa sådär

27 Louise:

skriven

Vilken grym idé :D

28 Mikaela:

skriven

Det blev riktigt snyggt! :)

29 Sofie:

skriven

så smart och snyggt :D och jättefina foton

30 Pauline:

skriven

åå så fint!

31 Jasmine:

skriven

Wow! Ett så vackert resultat. Jag blev väldigt förtjust i idéen. :)
Kram

32 Michan:

skriven

Inspiration på hög nivå! :D

33 Andreé Johansson:

skriven

Soffbordskreativiten imponerar verkligen!

34 natalie:

skriven

men åh, så fint!!

35 Sofia:

skriven

Men åh vad snyggt! Ska definitivt be pappa spara en stubbe åt mig nästa gång han fäller ett träd på tomten vår!

36 Lotta:

skriven

wow vad snyggt!

37 Hanna Karlsson:

skriven

Vad snyggt det blev!

38 ∞NORA∞:

skriven

Super fin blogg!

39 Malin:

skriven

Jätte fin idée 👍😍

40 Fani:

skriven

Snyggt det blev! Och vilken rolig idé :)

41 christin:

skriven

Snyggt!

42 elin stridh:

skriven

smart och snyggt :D

43 therese:

skriven

supersnyggt!

44 beccyy:

skriven

Snyggt! :)

45 Anna:

skriven

Riktigt snyggt, vad påhittig du är :)

46 Junitjej:

skriven

Så snyggt!

47 joe:

skriven

Åh så fint :)

48 Victoria:

skriven

men åh så snyggt det blev :)

49 Anonym:

skriven

Såå fint! Jag har några stubbar som jag skulle vilja fixa till. Jag har en fråga bara, hur har du torkat dem? Jag har ingen möjlighet att torka dem inomhus. Kan de stå ute och torka? Ska de stå under plast? Mina står ute nu och har redan börjat se lite svarta ut på kanterna. Är det försent?

Kommentera här: