DIY: stubbe som sidobord

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Alla som har A Beautiful Mess som husgudar räcker upp en hand *viftar som tusan*. Det finns många bloggar jag gillar att läsa dagligen men deras blogg går jag bara in och läser någon gång i månaden. Den är nämligen som ett tungt och väldigt härligt magasin med nästan varje inlägg fullproppat till max med inspiration och min hjärna klarar inte av så höga doser av det och därför kikar jag inte in där för ofta. Jag har länge haft som mål att efterapa några av deras större DIY-projekt och äntligen kan jag stryka ett av dem från min lista. Eller nästan i alla fall, för nu när jag gjort en vill jag göra tusen till och sprida omkring i hela vardagsrummet. Jag snackar alltså om den lilla stubben på bilden som numera fungerar som ett sidobord.
 
Om man inte har tillgång till egen skog, sågverk eller andra saker man choppar träd med så kan det vara svårt att veta var man ska kunna hitta en stubbe. Jag satte ut en annons på en köp och sälj-sida på facebook för staden jag bor i och inom några timmar hade jag fått svar. Det var en tjej som hade tagit in en bit björk för ett år sedan och det innebar att den redan var torr och redo att användas. I ABM´s inlägg står det nämligen att man kan behöva låta trästumparna stå och torka några månader innan de är klara att användas.
 
För att få bort barken tog jag helt enkelt en platt skruvmejsel och en hammare och började knacka loss den. Det var inget jobb alls och tog bara några minuter. Sen köpte jag sandpapper, några grova och några finkorniga, och körde loss på stumpen i några timmar. Kändes viktigt att få bort alla ojämnheter så att den kändes fräsch och kunde användas inomhus. Tre små hjul skruvades även i på undersidan så att den ska kunna andas och inte ruttna.
 
Sen var min tanke att behålla den träfärgad och bara betsa den så att den fick lite glans och en liten nyans mörkare träfärg. Men jag klantade mig lite och råkade ta fel burk och vips så blev den svaaagt svagt rosa. Så kan det gå! Gör mig kanske bara ännu mer sugen på att komplettera med fler stubbar i träfärg runt omkring. Har ni några såna på lager kan ni alltså skicka dem min väg ;)
 
Tänker att detta är nästa projekt inom samma kategori. SÅ. SNYGGT.
1 Beatrice:

skriven

Följde dem jämnt förr, eller ja, tröttnade lite när hennes syster blev en del av bloggen också, vet inte varför egentligen? Nu tittar jag också in lite då och då, och de är så duktiga! Och alltså, så fint sidobord du fått till!

2 lovisa:

skriven

håller med dig, det blir lite FÖR BRA och overload i hjärnan så jag fick faktiskt avfölja. så sjukt egentligen. har inte kikat in på länge faktiskt, men det här är ju verkligen asfint. inspo!

3 Moa Persson:

skriven

åh så fint! :D

4 Mikaela:

skriven

*räcker upp hand* Så snyggt det blev!

5 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Gud så snygg den blev. Helt perfekt!

6 Em:

skriven

Det blev ju riktigt riktigt bra! Skitsnyggt!!

7 Anna:

skriven

Gud så snyggt, vilken inspirationskälla du är!

8 Sabina :

skriven

Verkligen super snyggt!

9 Anonym:

skriven

Verkligen jättefint

10 lina:

skriven

Så snyggt!! Synd att jag inte har plats för en sådan i mitt rum! :(

11 Ina:

skriven

Riktigt fin!!!

12 Anna María:

skriven

ÄLSKAR ABM! Bunkrar faktiskt också inläggen av samma anledning. Jättefint bord hur som helst :)

Kommentera här: