Recept: Havremjölk

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Godmorgon!
Idag serverar vi vår morgongröt (alltså, Viktor har fortfarande semester - så lyxigt <3) med vår egna havremjölk. Kan inte påpeka nog hur fint det känns att kunna servera något man själv har lagat eller gjort från grunden och egen vegetabilisk mjölk är nästan tusen gånger lättare att göra än man tror. Dessutom blir det superbilligt och man kan med fördel göra flera liter åt gången, tänk då bara på att hållbarheten är kortare än för de paket man köper i mataffären.
 
Det gröna skafferiet är en helt fenomenal kokbok skriven och fotograferad av Karoline Jönsson som även är upphovskvinnan till receptet nedan. I den boken samlar hon en mängd roliga recept som alla är hämtade från naturen eller genom att använda råvaror som man ofta har hemma. Alltså inga konstigheter utan bara enkla saker man lätt gör från scratch.
 
För att göra ca 1 liter mjölk blandar du 2 dl havregryn med 1 liter kallt vatten i en bunke. Låt det stå och dra till sig under natten och häll sedan av vattnet och tillsätt 1 liter färskt vatten och mixa samman med blender eller stavmixer. Tillsätt en gnutta salt, 1 msk neutral olja och smaksätt eventuellt med vaniljstång/vaniljsocker för extra lyx. Låt mjölken rinna genom en silduk eller en finmaskig sil och tappa sedan upp mjölken på flaska. Håller i 3-5 dagar.
 
Till gröten serverar jag ofta världens godaste maskrossirap. Tänk att en burk håller ända från tidiga sommaren och fram till nu (då den börjar ta slut) - så lite jobb som resulterar i så mycket njutning. Förresten så minns jag att jag var supernöjd med bilderna till just det receptet när jag hade tagit dem, idag hade jag nog gjort lite annorlunda och om ett halvår fnissar jag säkert lite åt bilderna i det här inlägget också. Hurra för utveckling!
1 sandra.:

skriven

fråga! kan man frysa ner den om man gör flera liter?

2 Ellen Lindberg:

skriven

Attans så bra det där lät! Det måste jag prova till helgen.

3 kaneli:

skriven

Jag gjorde egen havremjök förra veckan efter nästan samma recept! Så lätt och bra på alla sätt och vis.

4 MATILDA:

skriven

Mumsigt! :)

5 josefine:

skriven

Det här måste jag testa! Försöker att äta så mycket veganskt som möjligt nu i januari, och köper en massa havremjölk, men det är ju såklart mycket bättre att göra egen!

6 Aaa:

skriven

Jag hade ingen aning hur man gör havremjölk! Smakar den ungefär samma som affärens?

7 Sara:

skriven

Åh så bra recept, ska testa!

8 Ebba Molin:

skriven

Det är SÅ gott att göra egen!

9 Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Havremjölk var längesedan jag gjorde, men jag lät det aldrig stå och dra över natten. Vad gör det för skillnad?:)

Du är alltså bäst på att inspirera och påminna om saker man gjort innan men glömt haha.

10 Johanna Marie:

skriven

Man ska alltså hälla av vattnet som havren har legat i och mixtra havren med nytt vatten och inte tbvärtom, inte sant? :)

Svar: Ja precis! Har jag skrivit fel? :p
Sandra Lundin

11 nicolinda.blogg.se:

skriven

Du är så ball!! Du är så duktig på så mycket. Du imponerar verkligen folk, du imponerar mig. Du är fantastisk på så många vis! Kul att du liksom har gjort egen havremjölk, jag menar hallå: AWESOME! :D Love it.

Kommentera här: