Amerikanska pannkakor med maskrossirap

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Amerikanska pannkakor är något jag älskar att laga när jag är ledig. Det känns så lyxigt trots att det är så enkelt. Den här gången lagade jag dem enligt detta standardreceptet men jag har postat egna varianter tidigare här och här.
Det jag tänkte dela med mig av idag var egentligen det jag hade till pannkakorna, nämligen maskrossirap. Visst låter det helt galet men det är så himla gott! Jag gjorde en sats förra sommaren och den har hållt sig bra i kylen ända tills idag då jag åt upp det sista av den. Förutom pannkakor har jag haft den i bröd, till glass och på olika typer av kex och ostar. Mums! Nästa sommar ska jag göra ännu mer så jag kan ge bort det i present. Lär garanterat bli en populär överraskning!
 
För att göra egen sirap behöver du:
2 valfria citrusfrukter
5 dl gula blad från maskrosor (ca 100 blommor)
5 dl vatten
5 dl socker
Knipsa av blommorna från stjälkarna och skölj noga så att du blir av med alla små kryp. Ryck loss de gula blombladen (släng allt som är grönt) och lb
ägg dem i en kastrull. Tillsätt citrusfrukterna (som du skurit i mindre bitar) och häll på vattnet. Låt allt sjuda i 20 minuter och sila sen bort blombladen och fruktbitarna. Blanda ner sockret och låt koka upp, koka sedan på låg värme tills en sirapsliknande konsistens uppstår. Ha ett fat i frysen som du klickar lite sirap på med jämna mellanrum för att se när den är färdig. Låt sen svalna en liten stund innan du häller den på rena och torra flaskor eller burkar.
Receptet har jag hittat på den här bloggen.
 
1 leavanny.blogg.se:

skriven

Mumsigt :D

Svar: Det är vet verkligen :)
Sandra Lundin

2 Beatrice:

skriven

Det här receptet har jag tydligen missat, men det är ju iofs från förra året också. Ska nog testa detta nu i helgen! Vi ska iväg till ett ställe där jag vet att det finns mängder av maskrosor, så det kan ju vara läge att plocka lite och testa något sånt här!

Kommentera här: