Recept: citrusmarmelad & nötbröd

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
God fredagsmorgon!
Tänkte att vi skulle äta frukost ihop idag. Eller ja, nästan i alla fall :) I min nyinköpta trädgårdsalmenacka  står det att februari är den månad då apelsinerna är som allra, allra godast. Så om man planerar att göra egen marmelad (vilket man såklart borde göra eftersom det är superenkelt och otroligt gott) så är det alltså nu som är bästa tiden för det.
 
Och har man lyxat till det med egengjord marmelad sådär på fredagsmorgonen så borde man ju äta den ihop med ett nybakat och gott bröd, visst? Tur då att jag har receptet på det bästa brödet jag någonsin gjort. På riktitgt; det är lätt att göra, blir vackert och gott med en saftig insida och hård och krispig yta. Här hittar ni recepetet (spara för guds skull, ni kommer vilja göra om det!) och till dagens bak använde jag valnötter och honung som smaksättning. Det blir mycket med valnötter nu eftersom min affär sålde ut en  himla massa påsar med julens nötter för nästan inga kronor alls. Vi har ingen nötknäckare men om man tar två nötter och pressar dem mot varandra i handen så brukar en av dem öppna sig. Så fiffigt!
 
Citrusmarmelad
1 1/4 kg blandad citrusfrukt (jag använde apelsin, blodapelsin, lime och citron)
1 cm riven ingefära
2 tsk kanel
1 1/4 liter vatten
2 l socker
 
Vill börja med att säga att det här receptet ger otroligt mycket sylt så det går bra att halvera om man hellre vill det. Annars håller den sig fint i frysen ifall ni vill ha att ta upp vid senare tillfällen.
 
Börja med att skölj och skrubba skalet och strimla det fint med hjälp av potatisskalare. Om man inte vill ha skal i sin marmelad så hoppar man över den här delen. Skär köttet i bitar och lägg i en kastrull tillsammans med ingefära, kanelen och vattnet och låt koka i ungefär 30-40 minuter tills frukten är helt mjuk. Tillsätt sockret och låt koka i ytterligare 10-15 minuter. Häll en liten klick på en kall tallrik och dra en sked igenom, om marmeladen och flyter tillbaka är den färdig. Häll upp på väl rengjorda burkar och låt svalna. Ibland kan det ta någon dag för apelsinmarmelad att få rätt konsistens, så nojja inte ifall den inte är helt fast direkt. Skulle den bli för hård/för rinnig är det bara att koka upp den igen, antingen med mer vatten eller lite, lite längre för hårdare konsistens.
 
1 Jess:

skriven

Åh, det där såg hundra gånger godare ut än min frukost idag. Kanske skulle ta och baka det där brödet idag, så gott med färskt bröd till helgfrukostarna ju :)

2 samovaren:

skriven

takk for superfin kommentar! <3

det brødet såg superdupergodt ut, det må eg prøve å lage! :)

3 Hey Emelie:

skriven

Åh, blir så sugen både på brödet och på marmeladen, trots att jag inte har någon gjutjärnsgryta och inte gillar marmelad så mycket. Men jag tycker att det ser så FINT ut alltid!

Glad fredag till dig! Kram hej!

4 Mikaela:

skriven

Ser fantastiskt gott ut!

5 Josephine:

skriven

Åh, så gott det ser ut! :D

Sv; Eller hur! Skulle ju inte sitta fel med att besöka en sån plats! :D

6 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Meeeen så gott <3 Min frukost bestod av en torr brödbit och ett ägg. Wopwop. Eller ah, jo, det var faktiskt rätt så gott. Men inte SÅHÄR gott.

7 SMÄM:

skriven

Kära nån så gott brödet såg ut. Så fint!

8 Sara Ekman:

skriven

Åh gottigt :)

9 Madeleine Parkenberg:

skriven

Såg otroligt gott ut! :D

10 FrökenTV, bloggen om tv och film:

skriven

ser mums ut

11 N:

skriven

Åh vad gott!

12 hanna, förbanna:

skriven

åååh, så gott det ser ut!

13 Thea:

skriven

Vilket fantastiskt fint bröd!

14 Sofie:

skriven

Åh så gott det ser ut, måste testa!
Varma hälsningar,
Sofie

15 frida:

skriven

åå min mormor brukar alltid göra marmelad med apelsin blandat med citron. så sjukt gott!!

16 Joanna- Journalist och föreläsare med Autism:

skriven

svar:tack. Ja de förstår inte hur deras hur mycket deras klumpiga ordval faktisk förstör för oss som lever med diagnosen

17 fröken josefine:

skriven

Amen gud så gott det ser ut! Frukost är mitt favoritmål som jag gärna gör det lilla extra för. Jag tycker dessutom bättre om att gå ut och äta frukostbuffé än att gå ut och äta middag på restaurang om jag ska vara ärlig :)

18 Anna [foto]:

skriven

Gott! Tänkte också baka bröd i helgen :)

19 S A R A:

skriven

oj nej vad gott det ser ut!!

20 ida foto. ♛:

skriven

men gud så gott! superfina bilder oxå :D

21 Sara:

skriven

Gott! :D

22 Vicky:

skriven

eh, är nybakt bröd typ det godaste som finns eller? tror det. (måste bara skaffa en sån gryta, äger bara vanliga kastruller just nu ....)

23 Anonym:

skriven

Oj hvor lækkert! Men et helt andet spørgsmål: hvad er det for en "trädgårds

24 Anonym:

skriven

Ups... Hvad er det for en trädgårdsalmanacka du har? 😀

Svar: Ska skriva om den imorgon :D
Sandra Lundin

25 Charlotte - Stories by me:

skriven

Asså dina bilder, magiska, får dåndimpen, du är så jävla bra! :)
Ha en fin lördag!

26 Frida:

skriven

Oj, vad mumsigt!

27 S A N N A ♥:

skriven

Åh vad gott!

28 min tekopp:

skriven

Å det där ser sannerligen gott ut! Mums! Ni blev jag sugen på att baka bröd själv.

Svar: Do it :)
Sandra Lundin

29 Sara:

skriven

Mums så otroligt gott :)

Kommentera här: