Sandra och träningen

Förrförra veckan lyssnade jag som vanligt på Sandra och Michelle´s podcast och i just det avsnittet pratade de om träning. En av sakerna de behandlade var frågan om det är okej att skiva om träning på sin blogg utan att man ska bli beskylld för att hetsa andra till osunda kroppsideal och jag tycker att det är så galet det där. För JA det finns helt sjuka skönhetsideal som ger många ett ohälsosamt förhållande till sin egen kropp MEN det måste väl vara hur vi pratar om det som gör att det kan förändras? Jag menar, kroppen mår bra av träning (faktiskt i princip vilken sort som helst) och om man pratar om det på ett vettigt sätt borde ju fler människor förstå själva tänket, det som inte hetsar till självsvält och överträning. Det är ett komplicerat och känsligt ämne men jag tror att det behöver tas upp på ett bra sätt utan någon som helst värdering eller synpunkt på kropsstorlek utan bara på de fysiska fördelarna. Så med risk för att få hela stormen riktad mot mig så kommer min träningshistoria här.
 
I mitt liv har jag varit latmask, någon som gått på pass på gymmet, en person som försökte träna två gånger om dagen och den som förespråkar löpning och hur lycklig det gör en. Jag har bara fullföljt en av de ovanstående sakerna och det är vara en latmask. Alltså jag kan knappt förklara för er hur otroligt jobbigt det är för mig att göra saker som jag inte kan än inför andra. Det är någon spärr i mig som gör att jag inte vågar misslyckas om andra ser på, vilket i vissa situationer blir ett hinder. Att gå till ett gym där biffiga och vältränade människor stod framför speglarna gjorde mig så panikslagen att jag varvade besöken med att störtgråta innan (och sen vägra gå dit) med att i panik skälla ut Viktor inför alla människor där. Allt annat än ett sunt förhållningssätt till det hela kan man påstå.
 
Därför la jag allt vad träning hette åt sidan. Det gav mig ingen glädje och att få ångest varje gång jag skulle gå och göra något som ska kännas bra i både kropp och själ kändes så onödigt. Sen en dag blev jag bara sugen på att lära mig springa (mer om det äventyret här) och helt plötsligt hade jag hittat den träningsformen som passade mig bäst för tillfället. Men efter ett år började min kropp säga ifrån, efter bara några meter fick jag stanna av brännande smärta och då kände jag att det fick vara nog. Jag gillar att promenera, cykla långt och vandra med Viktor och det kan ju räcka långt som vardagsmotion, säger kroppen ifrån är det nämligen bäst att lyssna.
 
Men när man har ett jobb där mycket lyft och hukande arbetsställningar ingår och samtidigt två höfter som bråkar och får en att känna sig som en nittioåring så är det nog klokt att hjälpa kroppen lite på traven. Efter sommaren tog jag därför steget och skaffade mig ännu ett medlemskap på gymmet. Inte på en av de kända kedjorna utan på ett riktigt styrketränargym där det mest hänger gubbar och tanter och andra starka människor. Dit följer jag med Viktor varje lördagsmorgon och det passar mig så bra för det finns liksom ingen annan som är vaken så tidigt så jag slipper känna mig som en fjant som inte riktigt vet hur maskinerna fungerar. Och att gå bara en gång i veckan har visat sig vara guld för mig då jag hela tiden ser fram emot besöket och aldrig tycker att det tar för mycket tid eller blir ett måste. Jag blir starkare för varje vecka och min kropp tackar mig verkligen, det behövs liksom inte så mycket mer för att ge den en extra liten skjuts. De värsta övningarna jag vet på gymmet är magövningar och därför har jag helt enkelt bestämt mig för att jag inte behöver göra en enda sådan, jag menar många andra maskiner tränar indirekt magen ändå och jag gör det ju för att må bra. Så varför plåga mig själv med något som jag inte gillar?
 
För att ytterligare smörja mina onda leder startar jag ibland dagen med ett litet yogapass här hemma. I lugn och ro och i det mörker som ännu inte skingrats från natten ligger jag på min yogamatta och känner hur hela kroppen tänjs ut och blir välmående. Jag började med tre övningar och uttökar nu med en för varje pass jag kör, allt för att kunna ta det i min egen takt så länge jag behöver. Hittade den här sidan imorse och tänker att den kanske kan hjälpa någon på traven som själv vill börja dagen med lite yoga och är nybörjare precis som jag.
 
Egentligen vill jag inget speciellt med det här inlägget. Vill bara ta upp ämnet och lufta det lite, visa att man kan må bra trots att man varken svälter sig eller tränar ihjäl sig för att bli "tight" och "fit" och att man faktiskt kan få må bra om man tränar och inser hur gott det gör en. Jag tränar för att hålla livet ut och jag är så glad att jag för stunden har hittat de träningsformer som passar för mig. Vill även påpeka att man ska få känna sig nöjd över sina val även om man inte tränar, det gäller helt enkelt att hitta det som känns bäst för en själv för tillfället.
1 linda:

skriven

Känner att det här är så himla viktigt. Det finns massa olika sätt att motionera och inga som helst måsten, huvudsaken är att man rör på sig och behandlar sin kropp (och sinne för den delen) väl. Jag tränar dels för att jag tycker det är genuint kul och dels för att jag mår så dåligt och sover så illa om jag inte gör det. Endorfin är bra grejer.

2 Ulrika:

skriven

Som läkarstudent (och i sommar vikarierande läkare, helt sjukt vad en utbildning kan gå fort!) tycker jag det är helt super när det börjar snackas mer om träning på det här sättet: som ett sätt att orka, och få kroppen att hålla. inte ytterligare en grej där man ska prestera. egentligen borde det ju vara som att borsta tänderna - alltså att det är nåt man bara gör, utan att det är en big deal.
Kul att läsa att du tränar styrka också, det är så himla viktigt som du säger med tunga lyft och sådär. Också viktigt om man funderar på att få egna barn i framtiden, då en graviditet kan vara påfrestande på kroppen och det bästa sättet att orka med småbarnsliv efter en sådan är just styrketräning på ett rimligt sätt (inte för att "komma tillbaka" efter graviditeten utan för att kroppen ska må bra, återigen!)
Själv började jag träna styrka just efter mitt andra barn och gud vilken skillnad det var i ryggont etc jämfört med efter första där jag inte gjorde något sådant.

Nu blev detta superlångt, sorry. korta versionen: jag gillar verkligen att du tar upp detta, bra inlägg! klart slut.

3 Jess:

skriven

Jag har på senare tid blivit otroligt triggad av att läsa om träning, så till den grad att jag nästan helt undviker det. I många fall upplever jag att personer som säger sig träna för att må bra och vara hälsosam intalar sig det för det är det "rätta" att säga, fast de egentligen vill gå ner de där kilona eller smalna av runt valfri kroppsdel. Behöver såklart inte vara så men det är så jag upplever det i många fall. Det som jag upplever jobbigt är också att jag såklart vet att det är bra att träna/vara aktiv men eftersom jag sällan tränar nuförtiden betyder det alltså att jag är en dålig människa. Träna=bra, inte träna=dåligt och när jag då inte tränar är det i min hjärna samma sak som att jag personligen är dålig. Vilket i sin tur får mig att må än sämre. Det här knäppa tankesättet hänger visserligen ihop med min ökade ångest (misstänker jag) och jag kräver absolot inte att andra ska sluta skriva om träning om det är något de vill skriva om, däremot slutar jag läsa direkt när sådana inlägg dyker upp. Med undantag av det här tydligen, men så gillar jag ju verkligen din blogg så då går det lättare :)

Det blev nog en rörig kommentar, men ja, så är det för mig just nu. Hur som helst är det kul att du hittat det som funkar för dig :)

4 AgnesBlixa:

skriven

Fint.
Gör samma sak här tränar för att jag märker hur glad det gör mig och hur mycket bättre jag mår. :D

5 Frida:

skriven

Håller med om att vi behöver kunna prata om träning på ett sunt sätt utan att koppla det till vikthets. Tror att en nyckel till det är att inte koppla det till vad man äter eller hur man ser ut utan vad man får ut av det, som du gör här.

Tycker förresten också det är superjobbigt att träna framför andra när jag inte känner mig bra på det jag gör så gym har alltid funkat dåligt för mig. Nu har jag köpt en yogamatta och hantlar för att träna hemma istället, funkar superbra. Jag tränar styrka för att orka bära tunga matkassar och bära små bebisar och springar för att det är så himla bra sätt att rensa hjärnan. Behöver inte vara svårare än så liksom :)

Svar: Precis, håller helt med i det du skriver! Skönt att jag inte är den enda som har problem med det. Ja, att träna hemma funkar fint för mig också. Skönt att känna att man gör sin kropp gott.
Sandra Lundin

6 Jess:

skriven

Menade absolut inte att det du skrev var anledningen, det är helt enkelt bara mina hjärnspöken som får mig att själv tänka så och därför undviker jag att läsa om träning oavsett hur den framställs. Ungefär så.

Och ja, ge Outlander en chans! Första avsnittet är lite segt men sen, åh så bra det är!

Kommentera här: