Recept: Panzanellasallad

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Så kom då den fruktade natten då den första frosten satte in och utgjorde slutet för min älskade tomatsäsong. Eftersom mina plantor är så pass stora att de inte går flytta in dem och växthus inte är någon lyx jag slänger mig med (tyvärr) var det bara att inse att det var ute med dem. Därför skördade jag alla som var kvar, gröna som röda, och tog in dem i värmen fså att de kan få mogna inomhus istället. Känns ändå okej då jag inte är speciellt sugen på att vara ute och greja i trädgården i den här kylan ändå. Det fanns ju som sagt ett helt gäng tomater kvar så för att passa på att njuta av de små raringarna svängde jag ihop en Panzanellasallad som jag hittat i ett nummer av ica kuriren som vi har på jobbet. Har på senare tiden upptäckt att jag verkligen är en tant när det kommer till tidningar och bläddrar hellre i Hemmets Journal än Elle.
 
Men sallad var det, ja. Till den här behöver man inte värst många ingredienser och det mesta hade jag hemma redan sen innan. Som kapris använde jag min egen fläderkapris och lite beroende på var ni bor så har ni nog fortfarande möjlighet att göra en egen burk,  för den var riktigt lyckad!
 

Panzanellasallad

1 rödlök
1 vitlöksklyfta
3 msk rödvinsvinäger
1 tsk socker
600 g blandade tomater
2-3 msk kapris
2-3 skivor dagsgammalt levainbröd
5 msk olivolja
Salt & svartpeppar
Basilikablad

Skala och skiva löken tunt och lägg i en skål tillsammans med vitlök, vinäger och socker.
Skölj och skär tomaterna i bitar och lägg i en stor skål. Tillsätt kaprisen och riv sedan brödet i mindre bitar och vänd ner det, tillsammans med lökblandningen, i skålen med tomater. Tillsätt olivolja, smaka av med salt & peppar och strö över lite basilika så är den färdig att intas.

Jag tyckte dock att mängden vinäger och olivolja var lite väl dominerande så ett tips är att minska lite på dessa.

1 Victoria:

skriven

Så otroligt gott det ser ut att vara.

2 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Ååå så gott det ser ut!

Måste helt klart provas!

3 Sara:

skriven

Mums så gott det ser ut :)

SV: Ja tro det eller ej, men det är verkligen supergott :)

4 Jessica:

skriven

Vilka härligt ljusa och fina bilder =)
Tack för receptet!

5 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Det ser underbart ut!

Kommentera här: