Recept: Blåbärsglass

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Trodde ni att säsongen för glass var över så hade ni helt fel, för glass går alltid hem i det här hushållet. När jag gjorde glass sist så använde jag grädde och kondenserad mjölk som bas och åh, jag måste bara säga att jösses så gott det var! Grädde tillhör en av de sakerna jag har svårt för att äta i vanliga fall men den här blandningen ville jag bara stå och sleva i mig. Efter ännu en tur till blåbärsskogen (ja, jag vet man kan knappt vara såhär girig men det går bara inte att sluta) fick det helt enkelt bli en bytta med blåbärsglass som åkte in i frysen.
 
De senaste dagarna har jag gått och gett den här byttan onda ögat för, och här kommer i-lands-problemet nummer ett, jag har inte varit på fotohumör och man kan ju inte göra supergod glass och sedan inte blogga om det. För megagod, det var den verkligen och även superduperlätt att vispa ihop.
 
Blåbärsglass
 
5 dl grädde
1 burk kondenserad mjölk
500 g blåbär
Lite kanel
 
Obs! receptet ger säkert 8 portioner så jag halverade det åt oss.
Vispa grädden tills den börjar bli fast och tillsätt därefter den kondenserade mjölken. Mixa blåbären med en stavmixer och rör ner dem i grädden & mjölken. Häll upp i form och låt den stå i frysen i minst sex timmar.
 
1 Niles:

skriven

Ser sjukt gott ut! Älskar blåbär, hatar glass... men tycker ändå att den ser god ut... Tack för receptet, får bjuda någon annan på det :)

2 Ninni - Vimsiga mamman:

skriven

sv. nu finns mitt recept uppe iaf :D ja tyckte den blev väldans goo :)

å ovanstående såg ju hur gott ut som helst! faktiskt, i sommar så var de första gången som ja ens käkade glass + blåbär, då glass o färska blåbär. aldrig tänkt tanken, allt lyser ju bara jordgubbar hela sommaren men jisses va gott de va!

3 Julia Müller-Sandvik:

skriven

sv: ja gör det, jag har knappt själv bestämt recept ännu ^^

4 Sandra:

skriven

Jamaican Bell beskrivs som medelstark har jag för mig, men jag tycker den var rätt stark. Tog ett nafs på en halv nyplockad och det brände till mer än vad vanlig röd chilipeppar gör.

5 Anonym:

skriven

Var med och tävla om att bli veckans blogg och synas för långt över tiotusentals läsare! :) Tävla här: http://bigbrotherblogg.se/2014/09/01/tavling-veckans-blogg/

// BigSister

6 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Haha vad jag känner igen det där med att gå och ge saker onda ögat för att man inte har fotolust:P Det ser himla gott ut. Bjuder du?:)

7 ɑ n n i k ɑ:

skriven

Mums :)

8 n:

skriven

Det här ser ju helt makalöst gott ut. Får sådan nostalgi till barndomen och min farmor när jag ser dessa underbara bilder!

Sv: Åh, så glad jag blir! Och jag är så glad att jag hittade din blogg också, så himla inspirerande :)

9 Jess:

skriven

Provade det här receptet idag och herregud vilken bra recept! Enkelt och oändliga variationsmöjligheter, helt perfekt :) Extra bra med glass nu när värmen verkar vara tillbaka en sväng, åtminstone här i Skövde.

10 Katarina:

skriven

Åh vad gott det ser ut. Tusen tack för dina rara ord hos mig!

11 Anonym:

skriven

Otroligt fina bilder! jätte inspirerande blogg:) titta gärna in på min blogg för baktips och goda recept:)

Svar: Men! Du skrev ju ingen adress :o
Sandra Lundin

Kommentera här: