Recept: Banh Mi / Vietnamesiska mackor

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
bahnmi
Matbloggare i all ära men den person som oftast inspirerar mig till att testa nya och spännande maträtter är Sandra Beijer.  Förutom att jag har henne att tacka för att många av er kikar in här varje dag (tack, Sandra!) så har hon även fått mig att förstå att jag till exempel älskar lobster rolls - trots att jag aldrig ens testat det!
 
När jag stod och hängde på dörren till vår kyl häromdagen såg jag att vi hade ett gäng råvaror som i mitt inre flöt ihop till ett recept jag sett hos henne för en tid sedan. Nämligen på Banh Mi, vietnamesiska mackor. Viktor och jag har en koreansk kokbok här hemma som vi älskar rätterna i så jag tänkte att även det här borde falla oss i smaken. Därför googlade jag snabbt upp ett recept och satte igång med att hacka och marinera alla ingredienserna. Det var först efteråt som det slog mig att jag ju hade kunnat söka på Sandras recept, men men det här blev också fint!
 
vietnamesiskamackor
Banh Mi
4 portioner
 
600 g fläskkarré / Tofu
2 msk finriven ingefära
1 vitlöksklyfta
2 msk japansk soja
(jag tillsatte även lite sweet chili sås)
 
2 morötter
5 cm rättika (fanns inte i min affär så jag tog ett knippe rädisor)
1/2 gurka
1 dl ättikssprit 12%
2 dl socker
2,5 dl vatten
 
1 kruka färsk koriander
1 dl majonäs
1 baguette (vi använde supergoda korvbröd som heter Brooklyn)
Chilisås
 

pickladegrönsaker
Okej, allt det här kan låta lite meckigt men det enda som egentligen tar tid är när köttet och grönsakerna ska marineras i en timme, allt annat går rätt snabbt. Börja med att strimla köttet i tunna strimlor, lägg det i en bunke med en pressad vitlöksklyfta, riven ingefära, soja och rätt rejält med svartpeppar. Låt stå i 1-2 timmar i kylen. Skiva morötterna och rättikan/rädisorna i tunna stavar och skär gurkan i tunna skivor och lägg i en bunke/burk. Blanda ihop ättikssprit, vatten och socker till lagen, häll över grönsakerna och låt dem ligga där minst en timme.
 
marineratkött
Stek sedan köttet på riktigt hög värme tills det är färdigt. Peppra och salta eventuellt lite till om det behövs. Skär sedan upp det bröd du valt och bred rätt rejält med majonäs på botten av den. Lägg på de picklade grönsakerna, färsk koriander, köttet och ringla sedan över lite chilisås. Vi valde en bbq-variant som var rätt stark men supergod. Färdigt! Så enkelt, så gott och det bästa är att jag har rester i kylen som jag ska gå och äta nu bums!
 
servedbanhmi
1 Beatrice:

skriven

Gud så smart med korvbröden! Vi testade för snart ett år sen, men det blev liksom ingen hit här... Antar att vi gjorde lite småfel här och var (och så känner jag ju inte den där koriander-smaken, utan det smakar såpa, mycket tråkigt), men det är nog värt ett nytt försök! Sparar det här i min recept-mapp på datorn!

Svar: Ja! Och jag måste verkligen poängtera att de här bröden var riktigt goda och saftiga, så det kändes faktiskt mer värt än baguette som jag kan tycka blir så mycket.. bröd? :P Så tråkigt att det är så för vissa, att koriander bara smakar tvål. Det är nog en av mina absoluta favoritkryddor så jag vill ju att alla ska kunna känna den smaken :D
Sandra Lundin

2 Fani:

skriven

Det där lät och såg galet gott och fräscht ut alltså :) Mm! Så fina matbilder med.

3 Alexandra:

skriven

Ååå verkar så gott!!

4 Beatrice Jakobsson - Fotograf :

skriven

Wow, detta borde man verkligen testa. Ser så sjukt gott ut! :)

5 Jasmine:

skriven

Det såg mumsigt ut :)

6 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Ser super gott ut!!

7 ISA:

skriven

men sandra! taskigt. Här sitter jag och är hungrig och har matfantasier. Så dyker detta upp. Tror du min middag kommer komma upp till denna nivå? ;)

8 Sandra Leone:

skriven

Detta låter gudomligt. Gillar att korvbröden får ett nytt användningsområde!

9 sandra.:

skriven

åh så himla gott!

10 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Det ser oförskämt gott ut!

11 Sanne-Madeleine Håkansson:

skriven

oj de där var något nytt, ser sjukt gott ut så det måste jag testa :D

12 Charlotte - Storiesbyme.se:

skriven

Ser riktigt gott ut :) Ha en fin söndag!

13 Beata:

skriven

gud vad gott!!!!

14 Jorunn - Söder om stan:

skriven

Vilken spännande maträtt! Aldrig ätit något liknande innan men alla ingredienser låter jättegott så kan inte tänka mig annat än att det faktiskt är gott :) Ska helt klart laga´t nån gång :)

Kommentera här: