Fem fina saker

linda
Hej du spännande måndag! Idag börjar jag min tjänst som kultursamordnare och jag är så pirrig så det inte är klokt. Ska bli så kul fast att jag ser lite sur och dryg ut på bilden. Förutom jobbet kommer här fem fina saker från den senaste veckan.

Fick göra en så fin intervju hos Charlotte. Den är på engelska (vilket var lite svårt att skriva på) och jag liknar mig själv vid Sheldon i The Big Bang Theory men är så glad att jag fick vara med!
 
dalarna
 sjölivpårunn
Jag har i flera års tid haft en enormt stark längtan och dragning till Dalarna (jepp, hela landskapet) och för några månader sedan skrev Cornelia att jag kunde få komma och hälsa på henne där i sommar. Förra veckan fick jag den här katalogen på posten och mellan sidorna hade hon lagt små lappar med saker hon tyckte vi skulle hitta på och göra. SÅ FINT <3
 
 
 
 
Tycker några av er som läser här om att skriva skönlitterära texter? Jag fick ett mail där det stod såhär " Floret är en samtida kulturtidskrift med inriktning på litteratur, och vill sprida just samtida litteratur från opublicerade skribenter, och släpper ett nytt nummer varje torsdag innehållande både kritik, skönlitterärt och essays. Just nu finns det tyvärr inget arvode att ge för de skönlitterära texterna, men är ett sätt att bli publicerad på". Superbra övning för den som vill våga göra något med sina texter ju! Skicka in och länka sen så ska jag läsa :D
 
Vet inte varför men jag började gråta när jag såg den här videon. Så fint! Och på tal om gråta så såg vi The Imitation Game igår och när den var slut fanns det ingen hejd på mina tårar. Var tvungen att snyfta högt i Viktors famn i flera minuter efteråt. Sånt himla tips!
 
66_53372a01e087c374b464a314
66_53372a01e087c374b464a314
 1
 1
Alltså Flickr!!! Fatta att jag inte har använt det förut, så himla sjukt. Den översta bilden är uppladdad från flickr och den andra är sparad i 700 px och sedan uppladdad på bloggen direkt. WHAT! Superstor skillnad ju. Tar lite extra tid att spara bilden i fullt format och sen in med det på flickr för att sedan läga in länken i html-koden på bloggen, men så värt det ju! Jag som dessutom slänger alla bilder har ju alltid tillgång till den högupplösta versionen av en bild trots att jag raderat den från datorn.
 
Ni då, vilka fina saker har ni stött på den senaste tiden eller vad har ni för härliga grejer som väntar er i veckan?
1 Carolina:

skriven

TACK snälla du för din fina kommentar! Den gjorde mig glad!

Spännande med nya jobbet i dag, du får uppdatera oss om hur det går! :) Och vad roligt att du ska få en personlig guidning av Dalarna. Kan bara instämma i din fascination av landskapet. Min mamma kommer därifrån och vi har hela hennes släkt där och en stuga i södra Dalarna och det är verkligen som den där idyllen som visas i alla turistkataloger - i alla fall om somrarna, på vintern tror jag faktiskt det är finare här uppe i Västerbotten för jag vill ha mycket snö om vintrarna ;)

2 Alexandra:

skriven

Jag körde också med Flickr ett tag men upptäckte någon månad efter när jag gick tillbaka i arkivet att inga av de bilderna som jag länkat fungerade längre... Fick då avsluta kopplingen och ladda upp dem som vanligt men det tog ju väldigt lång tid. Så håll koll på dina inlägg!!

3 Sara Woodrow:

skriven

Lycka till idag! :)

Kul att läsa om dig hos Charlotte. Kramar

4 Simone i Berlin:

skriven

Vilket bra tips med Flickr!

5 Vicky:

skriven

å, floret! vilket bra tips. <3 och vad fint att du gillade imitation games, jag var faktiskt himla besviken på den (:SS) och kände knappt nånting efter att jag sett den?? (även lite besviken på mig själv pga detta). och apropå tips har jag precis postat ett måndagsinlägg fullt av fina länkar! :* puss

6 ISA:

skriven

wooopie, lycka till idag!! du kommer klara det galant. Men kom ihåg att det är inte konstigt om det känns "fel" och ovant i början. Tror alla nästan vill gå hem och gråta och känner sig dåliga efter första dagen på ett helt nytt jobb ;)

Fina saker förövrigt! Så kul att du ska åka till Dalarna.<3

7 Amanda Jonsson:

skriven

superbt tips med floret, ska kolla in det! och jag har också PRECIS börjat använda flickr. känns så himla bra! har tidigare bara sparat de redigerade versionerna av mina bilder i 700px och därmed varit så begränsad. nu när jag bara har dom i fullt format äre ju så lätt att framkalla och sånt! plus att flickr är smidigt. tycker ändå att det går snabbt! ah, toppen!

ha en fin vecka sandra!

8 Amanda Jonsson:

skriven

och just det: lycka till på nya JOBBET!!!! <3

9 Sandra:

skriven

Vad fin du är i håret nu! :D Och du måste se The theory of everything om du känner för att gråta ;)

Svar: Tack Sandra! Åh, har redan sett den men ös gärna på med fler tips om du har!
Sandra Lundin

10 Anna María:

skriven

Men lycka till idag! Så himla kul! Jäklar vilken skillnad det blev på flickr och inte. Är det blogg.se som komprimerar så mycket?

11 Maria Ekblad:

skriven

Jag körde också med flickr ett tag, men tröttnade. Men det är ju en asnajs backup! Kul med nya jobbet :D

12 Beatrice:

skriven

Lycka till på jobbet Sandra! Och himla fint att du ska få utforska Dalarna, dessutom att du får en katalog med lappar i hemskickad!!

13 Evelina - Evelinas Ekologiska:

skriven

Spännande! Tycker förresten bara att du är superfin på bilden <3
Åh, Dalarna är så vackert!
Har inte haft sån bra koll på flickr men oj vilken skillnad på bilderna..! Ska kollas upp :) Tack för tips!

/Evelina - Evelinas Ekologiska

14 Beatrice:

skriven

Och juste: Får lite panik på att du tar bort dina bilder, hehe. Själv har jag kvar varje bild i tre omgångar - en RAW-fil, en högupplöst redigerad, och numera även en i 800px för bloggen, heh. Nu ska jag bara skaffa externa hårddiskar också......

15 Johanna Kreater:

skriven

Åh lycka till idag!
Jag har tänkt lägga upp mina bilder på flickr i evigheter nu men det har liksom aldrig blivit av.. Men nu när jag ser skillnaden får jag nog ta tag i det. Helt galet ju! Och som du säger, så himla bra att ha sin bild sparad någonstans.

16 Daniella 🌙:

skriven

Åhhhh lycka till!

17 Fotograf Elna Andersson:

skriven

sv: Tack så mycket!

18 Jessan:

skriven

Jag har haft en fin helg som gick i familjen och vänners tecken! Dessutom sprang jag Wings for life world run igår i Kalmar där alla pengar oavkortat går till ryggmärgsforskning - det kändes fint!

19 Jessan:

skriven

Och just det - hoppas första dagen på jobbet kändes bra!

20 Pauline:

skriven

älskar the imitation game!

21 Johanna Andersson:

skriven

Himla fina saker. Speciellt att ha fått en inbjudan till Dalarna och hela den grejen.

22 elise:

skriven

åh måste också börja använda mig av flickr! sjukt att bilderna blir så olika waaaaah
fina saker som händer framöver? hm. kom precis hem från 4 dagar i prag (f.ö helt fantaaaastisk vacker stad, alla måste åka dit bums!) så nu är jag rätt nöjd med att bara chilla i hemmet, laga god mat och så. ser fram emot att slappa i soffan o glo på film i helgen <3

Kommentera här: