Andra dagen i Köpenhamn

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
20150517_4668
I fredags vaknade jag strax innan fem av att solen sken rakt in i hotellrummet. Vi brukar aldrig rulla ner i vanliga fall men thank heavens för tjocka hotellgardiner som gjorde att vi kunde somna om en stund till.
 
20150517_4670
Vi drog oss så länge vi kunde och när vi smet ner till frukosten vid 9.25 insåg vi att det var en vanlig vardag och att de bara skulle ha öppet fem minuter till. Men vi hann!
 
20150517_4683
Upp på rummet igen för att fixa oss i ordning för dagen och alltså åh, vad jag hade älskat mitt hår om jag kunde ha den här frisyren i en hel dag. Men det spelar ingen roll hur jag fixar och donar utan allt hänger livlöst efter två minuter igen.
 
1
Eftersom det visade sig bli ännu en somrig dag (jag hade till och med kjol utan strumpbyxor under!) valde vi att promenera in till stan.
 
20150517_4709
Man hinner prata om rätt mycket under en timmes promenad och Viktor försökte komma på fina lösningar på alla världsproblem. Så fort vi var framme i centrum sa han dock stop, nu hade jag varit cynisk och sågat hans förslag tillräckligt länge så nu var det dags för något annat.
 
Untitled-1
Så vi styrde stegen till ett ställe vi besökt när vi gjort en dagstur till Köpenhamn två år tidigare. Nämligen till ett vattenpipecafé. Min sköna herre fick nämligen en förkärlek till detta när han besökte sina vänner i Dubai för en herrans massa år sedan och jag som var lite trött i benen redan behövde inte bli övertalad.
 
20150517_4736
Han hittade en kompis bredvid som undrade om de skulle spela en omgång backgammon och Viktor sa ja. De slog sina vattenpipsmunstycken mot varandra och kallade varandra habibi. Haha så knasigt och fint :')
 
20150517_4749
Vet inte om drygminen berodde på att han vann eller för att jag fotade men sen var det hur som helst dags för oss att gå vidare.
 
g
Vi kikade såklart lite på husen i Nyhavn.
 
20150517_4762
Älskar färgen på havfruen-huset.
 
20150517_4781
Vi shoppade ingenting på hela resan men jag gick och trånade utanför varenda butik med frukter och grönsaker.
 
20150517_4787
Efter lite mer promenerande kom vi till Christiania. Det var inte vårt mål men eftersom vi ändå passerade på vägen gick vi in en sväng och vände lika tvärt. Vet inte ens vad jag ska säga, kände mig bara illa till mods därinne.
 
20150517_4799
Men det låg som sagt på vägen till Papirøen som är en gigantisk hall full med olika sorters street food.
 
20150517_4804
Alla stod liksom i sin lilla hytt och sålde några väl utvalda rätter.
 
20150517_4825
Jag tog vietnamesiska summer rolls och Viktor valde fish and chips. Men det enda jag kan tänka på när jag ser den här bilden är att min underläpp saknar färg på båda sidorna. Är det inte konstigt?
 
20150517_4832
Mätta och belåtna la vi oss på en brygga vid kanalen för att vila en stund innan vi traskade tillbaka in till stan. Ja, alltså vi la ju oss inte på den här bryggan för det är ju uppenbarligen någons trädgård. Tänk vad tokigt att bo på en båt ändå!
 
20150517_4851
Om ni inte varit i Köpenhamn så kan jag tala om för er att det är en väldigt lättnavigerad stad. Vi gick som sagt nästan överallt och den här dagen traskade vi säkert runt i fyra timmar och hade inte problem med att hitta någon gång. 
 
20150517_4880
När eftermiddagen sakta började gå mot kväll fann vi oss i området Nørrebro som vi båda blev helt förälskade i och lätt skulle kunna flytta till.
 
20150517_4871
Jag tjatade om glass så vi införskaffade varsin från Olufs is som kan ha varit den godaste pinnglassen jag ätit i hela mitt liv. Supertips alltså!
 
20150517_4876
Brevid låg Mikkeller & friends som var ett riktigt nice ölställe. Stramt och fint i inredningen och härlig känsla, precis vad jag gillar! Viktor told me to live a little (han sa också: alltså om vi hade velat skulle vi lätt kunnat låtsas att vi var från usa nu" - älskar min semesterkarl <3) så jag beställde en mörk öl för första gången i mitt liv. Ja men som sagt, semester!
 
20150517_4906
På väg hem såg vi hur alla satt och njöt i solen.
 
20150517_4900
Det som var så fascinerande var att vi upplevde det som en så himla levande stad med massvis med människor som rörde sig på gatorna, satt i parker och vid kanalen men ändå inte som ett dugg stökigt. Lugnt, fint och härligt.
 
20150517_4921
Och vi som gått så att vaderna värkte kröp ner i sängen och så var den andra dagen slut.
 
Jag tyckte att de bilderna jag la upp igår från vår första dag i Köpenhamn blev så dassiga och matta i färgen och idag insåg jag att jag klickat ur en rätt väsentlig ruta i photoshop som alltså var boven i dramat. Så jag hoppas att de här ser lite roligare ut!
1 Klara Amanda:

skriven

Men åååh, vad jag också vill åka till Köpenhamn! Vill ta med min pojkvän på en weekend och skämma bort oss med hotellfrukost och en främmande stad. Hade varit så bäst tror jag!

2 Matilda:

skriven

det ser ut att vara en så gemytlig och mysig stad!

3 elise:

skriven

måste testa Olufs is nästa gång jag är i kphmn! hört/läst om det så många ggr men aldrig prövat alltså.

Svar: Tack för dina grymma tips om Köpenhamn! Vi ville äta på namnam men de hade stängt pga renovering när vi var där :(
Sandra Lundin

4 Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf:

skriven

Åh vad härligt det ser ut! Och vad fin du är i håret, vad långt det har blivit! Och vad du passar bra i blusen (det var väl den du sydde om?) :)

5 Ellen :

skriven

Illa till mods? Christiania är ju suuuperfint! Man måste ju inte stanna på pusher street där det säljs skit. Jag tycker att Christiania är en fascinerande liten "stad", och historien om det likaså. Det jag tycker är läskigt är alla hundar som springer lösa dock. Kram pårä

Svar: Okej vi kom bara in på den gatan som hette green light district och sen vände vi igen, förstod inte riktigt att det var mer än så? Vi åker med största sannolikhet tillbaka så vi får utforska området mer då helt enkelt :)
Sandra Lundin

6 Anonym:

skriven

Fin resa ni verkar haft! Vad är där för ruta i photoshop? :)

Svar: Tack, det var det verkligen :) När man sparar bildern står det typ "konvertera till sRGB" och den hade jag råkat klicka ur vilket resulterade i supermärkliga färger i den sparade bilden.
Sandra Lundin

7 henrietta:

skriven

så otroligt fina bilder! älskar ljuset i dem. och älskar att läsa om er köpenhamnresa. <3 skulle du säga att det är väldigt dyrt att åka dit? jag letar förgäves efter en plats en kan åka till med en sjukskriven-budget. kramar!

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir :) Det var en superhärlig resa! Nu fick vi ju både tågresan och boendet i present och hur mycket det kostar beror ju på hur man reser. Bor man nära blir det ju billigt med tåget över men för oss två gick det på runt 2000 kronor. Hotellet kostade lika mycket för två nätter men om man bokar via airbnb eller bor på ett hostel blir det säkert lite billigare än så. Danmark är lite dyrare än Sverige överlag pga hur kronan srår men jag tyckte ändå de hade jättebra priser på mat och dryck. Nu shoppade vi inget men snålade inte på något vi ville göra heller. Vår budget låg på runt 1000 kronor per dag (för oss båda pga jag inte haft någon lön på flera månader) och vi hamnade under den alla dagarna. Tror absolut man kan åka dit med lite pengar på fickan :) kram!
Sandra Lundin

8 ISA:

skriven

jag blir typ kär i köpenhamn av din lilla återberättelse här. Nyhavn är ju så galet jäkla fint!!

9 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Så härligt ni verkar haft det! Som jag skrev förut har vi varit sugna på att åka dit och dina bilder spär bara på det suget kan jag säga :)

10 Lisette Kepp:

skriven

helt fantastiska bilder! Får mig att vilja åka dit nu. Är där nästan jämt under sommaren. Och jag känner igen det där med ditt hår. Mitt är likadant. Jag måste lägga ner kraft och energi för hård styling om det ska vara fint. Det orkar man inte varje dag.

11 Anonym:

skriven

Köpenhamn är verkligen en jättemysig stad tycker jag och ni ser ut att ha det väldigt fint! Jo, jag tänkte på det här med att du tycker att ditt hår känns livlöst, har du provat att ha i lite torrschampo? Det brukar jag ha när det känns som att livet och volymen i håret helt gått och gömt sig. :)

Svar: Bra tips för när jag väl använder det så går det ju verkligen att göra mer med mitt hår! Är ju glad att det är så pass "glansigt" av sig själv och friskt men det blir liksom för halt för att göra något med det och allt blir istället bara platt. Men torrschampo måste jag nog testa att köpa hem igen! Tack :)
Sandra Lundin

12 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Åh det ser så härligt ut. Längesedan jag var i Köpenhamn. Jag tar med halva familjen till Stockholm imorgon på kombinerad jobb, semestertripp

13 Emma:

skriven

Hvor godt at I blev forelskede i Nørrebro. Det er absolut min yndlingsbydel også - og der jeg bor :) Sjovt at se, at I har brugt tipsene fra kommentarerne her på bloggen. Og virkelig trist at tænke på, at jeg sad og skrev bacheloropgave hele den weekend...

14 starsinlife.blogg.se:

skriven

Ser ut att va jättemysigt!! Vi har oxå varit iväg några dagar nu:)

15 Vicky:

skriven

herregudars så mycket fint! och vad härligt att ni fick sol (ser ju annars sådär ut i skandinavien just nu). är SÅ pepp för er lilla resa!!! puss från en annan på resande fot :****

16 Jessan:

skriven

Vilken underbar dag ni ser ut att ha haft! Köpenhamn är verkligen en vacker stad! Och vad tyckte du om den mörka ölen? :)
Såg att någon tipsat om torrschampo och jag kan tipsa om Lernberger Stafsing Dryclean. Håret blir rätt strävt av det och gör att du kan forma det rätt lätt. Finns i liten burk om du vill köpa och prova!

17 Josäfin Andersson :

skriven

åh vad härligt! Älskar resor där man bara vandrar runt :D

18 Sofia:

skriven

Så härligt det ser ut! :)

19 Pauline:

skriven

ser underbart härligt ut!

20 Anna:

skriven

Va, ha syrenerna redan kommit där?! :O

Kommentera här: