DIY: Bygg ditt eget matbord

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Nu har möbelsnickarn varit i farten igen! Fast tekniskt sett så är det här faktiskt mitt första stora byggprojekt, jag har bara varit lite seg med att blogga om det. Ni är många som brukar skriva "ooh, så händig du är - det där skulle jag aldrig klara" och jag förstår er. Har man aldrig testat ser det ju supersvårt ut men saken är att jag inte är speciellt händig utan bara driftig. Så våga ge er på ett större projekt och jag lovar att ni kommer grejja det galant!
 
Ledsen för lite skakig filmning i slutet ;)
För att summera lite av det som sägs i videon så var det alltså det här inlägget hos Emily som gjorde att jag blev sugen på att tillverka ett eget bord. Hela paketet gick på 700 kronor och bordet har plats för 10 personer = väldigt prisvärt!
 
Det enda verktyget som behövdes var en skruvdragare och eventuellt en pensel att måla på den stinkande äppelcidervinägern + stålullen med. Det är alltså den blandningen som ska stå och dra till sig under natten (i en burk med lock!), téet går lika bra att koka samma dag som du ska färga bordet - var visst lite otydlig med det i videon.
 
Bordet ser lite flammigt ut på vissa av bilderna eftersom jag precis hade sprayat det med klarlack (det går minst lika bra att måla men det rekommenderas verkligen så att det går enkelt att torka av skivan sen) och sedan bilderna togs har det faktiskt mörknat lite vilket man kan se i videon och här ovanför.

Det du behöver för att bygga bordet är alltså: Två träskivor (40+50 cm breda samt 220 cm långa), två långa reglar och sex små reglar, fyra borsben, skruv och skruvdragare.
Skruva ihop reglarna så att de bildar en stomme, limma skarven i träskivorna, skruva på stommen på skivorna, måla med svart te och sedan direkt med stålull+äppelcidervinäger. Dagen efter är det dags att skruva fast benen och klarlacka ytan. 
 
Det är förresten inte supersmart att sätta benen i varsin kant av bordet för det blir rätt så rangligt och vingligt då. Jag har fått justera detta lite och numera sitter de någon decimeter in på bordskivan för att göra det mer stabilt. Åh, jag älskar vårt bord så mycket! Nu längtar jag bara efter gäster och långa middagar.
1 LisaMarie:

skriven

Alltså du är ju så företagsam! Jag måste bli bättre på det där. Det är ju trots allt mycket som är lättare än man tänkt sig när man väl sätter igång. Supersnyggt blev bordet! :)

2 Klara Amanda:

skriven

Aaaah, färgen på träet <3 Så himla snyggt. Nu vill jag också bygga bord, haha!

3 Alexandra:

skriven

Alltså!!!!!! Finaste jag sett!!! Vill verkligen göra ett eget!

Svar: DO IT! Du är ju grym så det hade du grejat lätt som en plätt!
Sandra Lundin

4 Flora:

skriven

alltså wow wow wow vad du är grym! såå fint!

5 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Så fint! Har längtat efter detta inlägg, har sett bordet skymta förbi i diverse bilder. Det blev ju superläckert med mässingsbenen dessutom :)

6 Julia Alvina:

skriven

Wow vad häftigt! Det är ju SÅ kul när man bygger själv! Hoppas att jag också kan få chansen att bygga såhär till ett framtida hem.

7 vardagskonst:

skriven

Det här kan vara det finaste bordet jag sett! Varifrån kommer benen?

Svar: Åh, det är ju det jag inte vet eftersom jag köpte dem på en köp & sälj-sida på facebook. Tror att Mio och ILVA säljer den typen av ben styckvis :)
Sandra Lundin

8 Kreater Malin:

skriven

Men jisses så fint det blev! Älskar benen och färgen på skivan. Underbart. Ska jag också snickra ihop när jag flyttat till min nästa lägenhet.

9 Matilda:

skriven

HELT fantastiskt snyggt! Pedagogiskt och lätt att förstå hur du gick tillväga också. Nu påbörjar jag projekt övertala sambon-om att flytta till större lägenhet. Haha, så gärna vill jag ha ett tjusigt långbord! Älskar't!

10 Jenny Olofsson - En Vintage Saga:

skriven

Åh men så fint du fick till det! Riktigt bra tips med färgen som du blandade till själv också. Det kanske blir ett projekt till sommaren :D

11 Maria Ekblad:

skriven

Men skojar du vad FINT! Vad grym du är! Så fin färg på ytan och så fina ben!

12 Mikaela:

skriven

Men WOOOOW! Så jäkla häftig du är som bara slänger ihop möbler sådär! Tack för att du gjorde en video om det också, det ser verkligen inte så svårt ut! Äger dock ingen skruvdragare, men det känns som något att investera i. Nu önskar jag bara att vi bodde större så att jag också kunde bygga ett bord för 10 personer! Det var sååå himla snyggt också, ditt bord! Älskar benen, hade tankar på att göra ett litet soffbord med den typen av ben, men det var jäkligt fina på ett matbord!

Svar: JAAA, investera i det! Lovar att allt kommer kännas så mycket enklare när du tagit makten över en skruvdragare. Då kan du fixa vad som helst ju :D Do it!
Sandra Lundin

13 Charlotta Sofia springer och trimmar:

skriven

Men lägg av så snyggt!! Vill göra ett nu! :) Gillar videon också: "Äntligen hemma" borde ringa per omgående tycker jag.

14 Alicia - Alicia And Stuff:

skriven

Wow, gud så himla snyggt!! Ser så fräscht ut!

15 Ida - foto & häst:

skriven

men gud så himla fint! så duktig du är :'DD

16 Sandra Leone:

skriven

Så fint! Jag avgudar färgen på träet och är galet sugen på att bygga bord direkt.

17 Jessica:

skriven

Men vafan Sandra du är så jäkla bra!!!

18 MATILDA ROSQVIST:

skriven

Såå snyggt!! :D

19 Rebecka:

skriven

Så S N Y G G T ! Älskar verkligen älskar benen! Du är grym ända ut i fingertopparna.

20 Emelie Blad:

skriven

Grattis, det är ju vrålstiligt!! Och för att bekräfta din uppfattning om oss bloggläsare - det enda jag lyckats någorlunda med ett bord, det är att hamra sönder det. Hehe.

Sv: Ja, glassen finns överallt här, och Redoy ÄLSKAR den, det är hans favorit. Ana sorgen över att den inte finns i Sverige, där han bor.

21 Sandra - Frihetsvindar:

skriven

Jisses Amalia vad snyggt det blev. Alltså jag gillar verkligen att en KAN göra själv det en inte hittar på loppis eller i möbelaffären. Att det liksom går att få precis det en vill ha och till och med billigare.
Tack än en gång för inspiration!

22 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Grymt! kreativ du är!

23 Anna María:

skriven

Sandra! Så jäkla grymt. Superfint. Och benen är jättefina dessutom.

24 Vajb:

skriven

Såå snyggt!

25 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Idag sprider jag nätkärlek - tipsar om härliga bloggar å du är en av dem!

Hoppas du får en härlig dag!

26 Hey Emelie:

skriven

Blev också så sugen på att göra ett eget bord när jag såg att Emily hade gjort sitt, och nu blev jag sugen igen! Får nog dock vänta tills jag hittat ett bra ställe att bo på bara... Jättefint blev det i alla fall! Tummen upp :)

27 Emelie:

skriven

SHIT vad snyggt Sandra!!!

28 Jess:

skriven

Så snyggt det blev!

Har varit sugen på att bygga ett eget bord sedan jag såg ett hos ABM men inte fått tummen ur, borde verkligen göra det! Måste bara införskaffa en skruvdragare först, men sen så. Tänk vad kul att fylla hemmet med egensnickrade möbler :)

Svar: Do it! Verkligen det bästa verktyget man kan ha hemma :)
Sandra Lundin

29 Arvida:

skriven

Mina blickar drogs till ampeln i hörnet! Vart kommer den ifrån? Min kompis har erbjudit mig ett skott av samma blomma och det där var den finaste ampeln jag sett :) Köpt eller också en DIY?

Svar: Den är tyvärr ett loppisfynd :(
Sandra Lundin

30 Johanna Kreater:

skriven

Men jisses vad fint!!! Så himla vackert! Jag måste ta mig i kragen och prova det här.. Nångång.. :) grymt jobb!

31 Fotograf Elna Andersson:

skriven

Åh vad roligt, håller också på att bygga köksbord. Just nu inne på tredje slipningen. Men fint ska det bli :-)

32 Petra:

skriven

Så jävla smart och fint! Kan ju annars vara lite meckigt att såga till raka ben (alla blir olika längd = jävligt vingligt) men det var ju sjukt smart att bara köpa färdiga ben! :) Satte du på stommen under bordet direkt efter att du limmat ihop skivorna, eller lät du limmet torka först? :)

33 Josephine:

skriven

Grymt! Jag älskar bordsbenen, så himla snygga! :)

34 louie:

skriven

Det blev ju asbra!

35 Olivia Nilsson:

skriven

Vad fint det blev :)

36 Evelina:

skriven

Åh va inspirerande! Jag funderar också på att göra ett eget bord och nu känner jag mig ännu mer peppad på det! :D

37 kerstin ehrenholm:

skriven

mycket snyggt

38 Jessica Karlsson:

skriven

Jäklar va snyggt!! :)

39 tommy:

skriven

spännande =)

40 Olivia:

skriven

Åh vad snyggt det blev!!!

41 Olivia:

skriven

Åh vad snyggt det blev!!!

42 Mikaela:

skriven

Riktigt fint :)

43 jennifer,ung mamma till 2 töser:

skriven

sjukt snyggt! wow

44 Fröken Grön:

skriven

Snyggt! :D

45 Amanda Niclasson:

skriven

SÅ snyggt!

46 Hanna:

skriven

Helt sjukt fint matbord!

47 Isabelle Olofsson:

skriven

Gud vad häftigt!!! Hur kan man måla med te?!

Svar: Haha vet inte hur det funkar, det bara gör det och blir såhär kanonsnyggt :)
Sandra Lundin

48 Miranda Björk fd. Östlund:

skriven

Vad duktig du är! Färgen blev verkligen helt fantastisk! :D

49 jensvollen:

skriven

men wow! Det var då det snyggaste bordet jag sett!!

50 När Annie fotograferar i Kalifornien:

skriven

Om jag fått en krona varje gång jag hört någon säga så skulle jag varit miljonär nu. Jobbade på Rusta innan och var specialicerad på färgavdelningen. Folk tror att allting är så svårt - men den svåraste biten är att våga prova! :-) Min gamla farbror brukade säga att det värsta som kan hända är att man får göra om det tills det blir bra. Han sa att han kunde göra om saker tre-fyra gånger ibland - han totalrenoverade sitt hus utan några som helst kunskaper, med tummen mitt i handen, bara för att han frågade folk som visste och vågade prova fastän det verkade svårt - och gjorde om när det blev fel. Det enda han inte gjorde själv var elen.

Att våga prova är 9% av jobbet!

Svar: Haha bara 9% ;) Nä, förlåt bara skojade. Förstår vad du menade och håller med helt och hållet!
Sandra Lundin

51 Biggeros:

skriven

Kanon fräscht!!!!

52 Sofia:

skriven

SUUUPERFINT! Vill verkligen göra ett eget jag också! Hur gör man om man vill att färgen ska bli lite mer "ljusgrå"? Tror du att det räcker med inte så svart te och inte så mycket stålull? Du kanske inte vet men någon annan här i kommentarsfältet kanske vet? Puss

Svar: Det har jag tyvärr ingen aning om, tänker att du kan ta en träbit som du inte ska använda till bordet och testa dig fram kanske? Alltså att du provar med olika svart te för att se vad som blir bäst :)
Sandra Lundin

53 Lovisa:

skriven

Håller på med detta just nu och det blir såååå snyggt!
Undrar bara hur länge tar det att torka? :-)

Svar: Oj, nu svarar jag lite sent men det torkade på en timme för mig. Hoppas att du blev nöjd med resultatet :)
Sandra Lundin

54 ellen:

skriven

alltså, wow! sååå fint! jag har letat efter just sånna ben jättelänge för jag har tänkt precis som du - att göra mitt egna bord. förresten, hur gjorde ni med katterna då du målade bordet?

Svar: Tack Ellen :)Är inte säker på vad du syftade på angående katterna men eftersom det inte är färg så är det inte skadligt i luft och sådär. Om du menade ifall de hoppar på bordet och liknande så bor vi så stort så de var aldrig i vägen. Träet suger åt sig teet och den där andra blandningen direkt så det blir liksom inte så kladdigt heller. Ställ frågan igen om du inte fick svar på det du undrade över ;)
Sandra Lundin

55 ellen björktegen:

skriven

hihi, sorry att jag var lite otydlig. menade såklart om dom var ivägen och försökte gå på bordet osv? men det fick jag ju svar på! :) bra att veta också att träet suger åt sig teet så snabbt, om nu jag skulle göra det här hemma hos mig (vi bor inte så stort så jag skulle behöva stänga in nyfikna katten i sovrummet en stund då). ps. tack för alla tips och så som jag får ta del av här. och ps2. jag är så glad för din skull att du fick det jobbet du skrev om för några dagar sedan. SÅ värd det är du! :)))

56 Anonym:

skriven

Wow! Helt otroligt snyggt! Vad för typ av plank har du använt till bordsskivan? Tycker du att färgen håller bra än idag?

Mvh Therese

57 Therese:

skriven

Jag smäller AV så fint! Vad för typ av plank har du använt? Tycker du att färgen håller bra än idag?

mvh Therese

Kommentera här: