Vad jobbar jag egentligen med?

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
20150527_6157
Nu är ni ett helt gäng nyfikna personer som bett mig berätta mer om mitt jobb och hur det går så brace yourself för nu kommer det lastat! För er som inte har någon aning om vad jag gör så har jag en tjänst på 50% som kultursamordnare här i Karlsborgs kommun sedan lite mer än en månad tillbaka.
 
20150527_6160
Vad en kultursamordnare gör varierar antagligen efter var det finns för behov i varje enskild stad. Tjänsten har inte existerat här tidigare och därför får jag utforma den lite eftersom men jag tänkte att ni ändå kunde få en snabb intro till Karlsborg. I kommunen bor det 6700 personer varav nästan 30% är över 65 år. Det är en väldigt aktiv kommun och även om det bor många seniorer här så är det egentligen de som lyfter och håller igång föreningslivet. Med tanke på att vi inte har en gymnasieskola och att det därför är helt naturligt för alla ungdomar att lämna Karlsborg någon gång i de övre tonåren ligger mycket av mitt fokus här. Alltså att stötta och utveckla kulturutbudet bland barn och ungdomar. Vi vill att det ska finnas något för alla, att det ska vara öppet för alla typer av intressen och nyfikenhet och att man därför ska vilja komma tillbaka hit efter skoldagens slut.
 
20150527_6167
Vad som ingår i begreppet kultur är ju typ det luddigaste någonsin. Jag tycker ju om att titta på konst, gå på museum och teater men fördomarna om att detta är det enda som går att hitta där tror jag skrämmer bort många. Därför försöker jag nå fram med budskapet om att det går att bli youtubeproffs, make up- artist, anordna lan, lära sig silversmide, gå på cirkusskola osv med min hjälp. För det är lite där jag kommer in, som någon slags spindel i nätet som har kommunens ekonomiska stöd och möjligheter på min sida, nära kontakt med föreningar, studiecirklar och andra kreativa näringar för att kunna stötta och peppa så mycket som möjligt. Ifall det finns ett intresse för något ska det vara enkelt att dra ihop ett gäng som lätt kan utöva det.
 
20150527_6170
För två veckor sedan packade jag en väska full med tygblommor och begav mig iväg till fritidsgården för att hålla i en workshop där vi gjorde blomsterkransar till håret. Tanken är så småningom att bredda nätverket och kunna ta in andra ledare för den typen av evenemang men såhär i början behöver jag pejla läget lite själv. Det är så lätt att bara se till sina egna intressen och tänka "åh, det här älskar ju jag då är det säkert fler som gör det" när verkligheten ser helt annorlunda ut. Var gärna 25+ och gå till en fritidsgård för högstadieelever så ska ni se att ni inte är så ungdomliga som ni tror ;) Men kort sagt kan och får jag ägna mig åt prick alla mina intressen på arbetstid, hur lyxigt är inte det?
 
Med det sagt så får ni gärna höra av er ifall ni bor i nära anslutning till Karlsborg eller känner någon som är duktig inom något skrå och som vill hålla workshops eller studiecirklar. Nära anslutning bestämmer ni väl egentligen själva vad det innebär men tänk att ni ska orka åka hit en dag i veckan under en 5 veckors-period ungefär. Det utgår lön för arbetet och jag vill gärna lära känna så många som möjligt inom olika områden så var som sagt inte rädda för att kontakta mig med förslag och idéer :) Min jobbmail är [email protected]
1 Emelie :

skriven

Wow, låter som ett kul och viktigt jobb! Roligt också att bygga upp sin tjänst själv även om det är en utmaning också såklart. Spontant (och utan att känna dig) låter det som ett jobb som passar dig och din kreativitet bra :) fortsatt lycka till!

2 Mikaela:

skriven

Men wooow vad roligt det låter! Och perfekt för dig ju! Och haha håller med om att man inte känner sig så ungdomlig i sällskap av högstadiekidz...

3 Mikaela:

skriven

Bara det att jag precis skrev kidz bevisar nog poängen haha

Svar: Hahahaha dör!
Sandra Lundin

4 Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf:

skriven

Åh vilket härligt jobb det låter som! Du borde göra studiebesök på Kulturföreningen Tåget i Borås. Världens bästa ställe och de har superstort utbud av grejer ungdomar kan göra. Teater, dans, dreja, yoga, sticka, rollspel, brädspel, skate, pärlor, musik och vad man vill typ! Det är medlemmarna som bestämmer vad de vill ska hända där. :) Och det är folk mellan 8 och 50+ som hänger där. Jag har varit medlem sen jag var 14 :') (så är kanske lite partisk, men ändå).

5 hanna, förbanna:

skriven

det låter ju som ett jätteroligt jobb! Känns rent spontant som att det passar dig - lycka till :) <3

6 Beata:

skriven

åh ditt jobb verkar ju <3

7 Anna:

skriven

Det låter ju jätteroligt!

8 Rebecka:

skriven

Blev så glad av att läsa detta inlägg! Himla viktig fråga ju. Du har kanske redan sett Kobras två avsnitt om den snabba urbaniseringen på SVTplay men annars, se dem! Nu vet jag inte, Karlsborg räknas väl ändå som en stad (? svårt det där med stad eller kommun eller vad tusan) men oavsett så tycker jag samma princip kan tillämpas på små städer som landsbygd, att de större städerna ses som det mer attraktiva. Även landsbygden och små städer/samhällen måste ju få utvecklas och vara platser där folk vill stanna. Finns många små samhällen här i Norrland som jag ibland känner faller mellan stolarna till ingenting när man ju egentligen borde jobba kreativt och nyskapande med kultur och aktiviteter. Hehe sorry för lång kommentar men blev bara glad att en ung & kreativ tjej som du får vara med och göra såna här roliga saker för ungdomar. Heja dig!!!

9 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Det låter som ett perfekt jobb för dig! Har ganska bra koll på kulturtjänster då min mamma är utbildad och jobbar och jobbat inom det på olika vis under hela min uppväxt. Det är verkligen tråkigt med fördomarna som finns mot kultur ("BLÄÄ KULTUR ÄR TRÅÅÅKGIT TYP HISTORIEMUSEEUM BLÄÄ") när kultur egentligen är allt vi har runtomkring oss, byggnader, nöjen, underhållning, allt. Lycka till med tjänsten! :)

10 Julia Öberg:

skriven

Åh vilket härligt jobb!
Ville egentligen bara kika in och säga att jag tycker din blogg är otrolig, kollar in här varje dag (och ibland flera gånger) och blir alltid lika glad och inspirerad när du skrivit något nytt!

11 louise:

skriven

låter som ett väldigt roligt jobb :)

12 ISA:

skriven

Det där jobbet är ju så perfa för dig så det är inte sant! tänk belöningen sen när någon unge kanske utvecklar sin kreativa ådra ;)

13 Hey Emelie:

skriven

Åh, det här låter som ett så himla roligt jobb! Härligt!

14 Jess:

skriven

Låter verkligen som den perfekta tjänsten för dig, så himla kul! Nästan så jag önskar jag vore tonåring igen och kunde gå på dina workshops ;) Fast nej, känner mig rätt hemma som 26-åring ändå tack och lov, haha.

15 Sandra - Frihetsvindar:

skriven

Hejja dig! Du verkar vara klippt och skuren för det nya jobbet! Grattis Karlsborg säger jag!

Kommentera här: