Två år i Karlsborg

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE
 
För prick två år sedan idag vaknade vi för första gången i vår lägenhet i Karlsborg. Vi lämnade Göteborg bakom oss för att Viktor började jobba som militär och automatiskt blev placerad här (han flyttade hit ett halvår innan mig) och i flyttlasset stod bland annat tre tomatplantor på över en meter vardera. Vår säng gick inte upp på övervåningen så vi fick sälja den och sova i en stenhård bäddsoffa den första månaden, men vad gjorde det? Vi var så lyckliga över att äntligen få bo tillsammans igen och när jag smög upp den där första morgonen och knäppte bilderna ovan visste jag att det skulle bli så bra det här.
 
Vår tredje sommar i Karlsborg är alltså på ingång men innan jag drar på mig regnkläderna och smiter ut i sommarvädret (drömma går ju) tänkte jag dela med mig om hur vår nya tillvaro såg ut genom min telefon. I give you; Sandra och Viktor i Juni 2013.
 
Två dagar efter flytten började jag jobba på ett äldreboende och vägen hem bjöd på fantastiska vyer.
 
Det var så tomt i vår lägenhet så länge. Så blir det när man först bott i en tvåa, sen ett år i ett rum hos Viktors föräldrar och sen ska sprida ut allt på 110 kvm.
 
Jag fyllde min älskade skål (som Leeloo välte ner och slog i spillror en natt förra veckan) med alla blommor jag kunde hitta som växte längs vägar och diken.
 
Och jag cyklade och cyklade. Hittade smultronställen som jag än idag återvänder till och njuter av.
 
Tidiga morgnar på väg till jobb varvades med hemmafix och till höger syns infused vodka med smak av rabarber.
 
Juni bjöd även på besök av Emilia och hennes mamma. Tänk att hon var så liten då! Sötaste tjejen jag vet <3
 
Vi hittade skatter överallt.
 
Och som vanligt går det inte att få nog av alla stilla och lugna vyer det här samhället ständigt bjuder på. Nu kan all blåst och regn gömma sig någonstans så att jag kan vara ute och njuta istället.
 
Var bor du och hur hamnade du där?
1 linda:

skriven

jag bor i Karlstad och hamnade där när jag kom in på universitetet, sen hoppade jag av dels för att jag insåg att det var fel yrke för mig och dels för att jag inte just då "klarade av" att gå i skolan. Men då hade jag redan träffat min stora kärlek och att ens tänka tanken på att flytta hem igen fick mig att må illa, alldeles för mycket bagage som satt ihop med min hemstad. Tycker om karlstad, men hade gärna provat att bo någon annanstans, kanske norrköping eller göteborg. :)

2 Linnéa :

skriven

Bor ni på 110 kvm? Vilken lyx!
Jag bor just nu i en kompis trea i Stockholm, har egen lägenhet i Helsingborg och flyttar på fredag till Örebro två månader innan flyget går mot ett halvår (minst) i San Francisco. Lite hattigt, men kul. Pluggar alltså i Skåne men har haft praktik i vår, sommarjobbar och bor hos föräldrarna i Örebro och ska ha utbytestermin hos pojkvännen i SF. Någon gång ska väl även jag slå mig till ro...

3 Nastasja:

skriven

Jag bor i (regniga) Borås! Har jobbat här sen studenten och flyttade ner första gången 2013 men reste sen med pojkvännen ett halvår och bodde hemma länge efter det tills vi fick tag i en lägenhet. Bor nu i Borås igen i vår tvåa.
Hatade den här staden efter jag och mitt ex gjorde slut och flyttade ner trots det pga orkade inte pendla mer. Men hatet har avtagit och jag och Daniel har byggt upp vår egen version av den här staden :)

4 Frida:

skriven

Men åh, vilket fantastiskt fint inlägg <3 så lugnt och mysigt och drömmigt <3

Jag bor ju i Brighton, dit jag flyttade för att följa alla mina drömmar 1) få leva med min engelsman, som jag ju varit i distansförhållande med innan 2) få plugga ett intressant ämne på ett universitet utomlands och 3) få bo i england, vilket jag drömt om så länge jag kan minnas. Så himla lycklig att jag tog steget och flyttade hit, även om det var svinläskigt att flytta hemifrån och flytta utomlands på samma gång så var det ju bara så rätt <3

5 Matilda:

skriven

Så fint! Så personligt och fint inlägg. Jag hamnade i Linköping av en ren slump. Hängde mycket hos mina vänner här men hade absolut inga planer på att flytta hit då jag verkligen inte gillade Linköping som stad. Men så en valborgsmässoafton gick jag på spontan promenad med en för mig helt okänd kille. Därefter blev det som så att jag vistades här mer än i min hemstad eftersom vi inte kunde slita oss från varandra. På pricken ett år senare flyttade vi ihop på riktigt. Jag som sa att jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att bo här... Så kan det gå!

6 Anonym:

skriven

Jag bor i Hjo sen lite mer än 2 år tillbaka. Kommer ursprungligen från Lidköping. Har bott både i Göteborg och Tidaholm innan men när jag och min sambo valde att flytta ihop så valde vi Hjo pga att han är uppväxt här. Jag gick då skola i Tidaholm och han jobbar i Jönköping, så det blev bäst så. Älskar Hjo så mycket! Så vill du ha en rundtur eller något så är det bara att höra av sig eller något haha.

Svar: Spännande! Har inget körkort så jag är väldigt sällan i Hjo, men om jag tar mig dit någon gång tar jag gärna emot en guidetur :D
Sandra Lundin

7 hanna, förbanna:

skriven

just nu bor jag i Södersunda (Jomala, Åland, Finland) och vi flyttade hit i februari 2014. Vi hyr huset av mina morföräldrar och egentligen flyttade vi bara hit för att det skulle bli närmare för oss att pendla till vårt bygge.

haha, lät ju tråkigt när det mest är en "mellanlandning", men allt kan ju inte vara roligt här i världen. Eh. Gillade ditt inlägg! <3

8 Paula:

skriven

Jag bor i Östersund, där jag är född och uppvuxen. Jag har bott här hela mitt liv, med undantag för ett år då jag bodde i London. Men förhoppningsvis flyttar jag till Uppsala i höst. Längtar!

9 Daniella 🌙:

skriven

Jag bor i ett hus med trädgård i London och jag hamnade här efter att min au pair familj var alkoholister och verbalt våldsamma så jag skaffade ett jobb här igen efter sex veckors semester i sverige.

10 Mikaela:

skriven

Jag bor i Uppsala i en tvåa på 57 kvm precis vid två naturreservat men ändå nära till stan. Hamnade i den här staden för att börja plugga som de flesta som flyttar hit. Det var 2009 tror jag. Pluggat lite olika grejer och bott i två studentkorridorer varav den ena var hemsk och den andr ganska trevlig. Sen träffade jag min numera sambo och flyttade in i hans lägenhet där vi bor nu!

11 Anna [foto]:

skriven

Så många fina bilder!

12 Emelie:

skriven

Bor i Uppsala i en liten studenttrea med min sambo. Älskar att vi har alldeles lagom storlek på stad och jättefin natur runt knuten. Kom hit 2010 för plugg och bodde i min säng(i en etta med kokvrå). Sedan hittade jag min sambo och flyttade tvärs över Ica kan man säga. Nu måste vi snart flytta igen och jag längtar sååå till havet! Men vet bara inte vart... Plus är feg. Hur hittar man nya kompisar på en främmande plats liksom.

Svar: Så mysigt att bli kär och flytta tvärs över ica :) Åh, det där med vänner löser sig ofta men det kan verkligen vara svårt att hitta sin plats och "sitt gäng", det håller jag med om!
Sandra Lundin

13 Sofia:

skriven

Jag bor i Stockholm! Hamnade här i januari förra året då jag skulle göra en halvårs praktik (vilken ingick i min fotoutbildning). Sen pang poff träffade jag kärleken och blev kvar! Längtar dock tillbaka till småstads- eller Göteborgslivet och lugnet samt det rofyllda jag aldrig lyckas hitta här.

Tycker du/ni verkar ha det underbart i Karlsborg hur som!

14 Sofi:

skriven

Jag kommer från Värmland och har nog alltid tänkt att om jag skulle bo kvar i Sverige, då skulle jag flytta till Göteborg. Sagt och gjort - nu bor jag i Göteborg och har gjort det sedan hösten 2010. Egentligen flyttade jag hit redan ett år tidigare, men på grund av lite livskrisande à la 20 år blev det en vår och sommar i London, innan jag alltså flyttade tillbaka till den svenska västkusten. Trivs väldigt bra här och skulle nog väldigt gärna stanna kvar också när jag har pluggat klart om 1,5 år :)

Ps. Karlsborg verkar himla mysigt! :)

15 ISA:

skriven

oj, kände att det var en himla kontrast mellan Gbg-Karlsborg. Men det känns mer Sandra med sistnämnda faktiskt :)
Du vet ju var jag bor, Stockholm! Skulle inte trivas bättre någon annanstans i Sverige tror jag. Ju större desto bättre <3

16 Charlotta Sofia springer o trimmar:

skriven

Så roligt att läsa om, lite historia liksom :) Det där Karlsborg ser så himla vackert ut.
Jag bor i Surahammar, det ligger någon mil utanför Västerås. Här skulle jag ALDRIG bo..haha Men så träffade jag min kille som bodde här, vi var tillsammans på distans i tre år men sen fick jag jobb i Västerås. Då var tanken att jag skulle bo här tillfälligt, ville leta lägenhet i Västerås sen. Och tja, tillfälligt pågår fortfarande, 10 år senare..haha. Men jag trivs och på en timme är jag i Stockholm om jag vill. Tror nog att det är så att jag egentligen inte vill bo i en stad, lantis som jag är :D

17 starsinlife.blogg.se:

skriven

Jag bor i hus på landet, på 170 Kvm. i Blekinge. Uppvuxen någon mil härifrån.

18 Sara - hälsa och hållbarhet:

skriven

Alltså wow! Hittade nyss hit, eller ja, har ägnat en lååång stund åt att inspireras av alla dina olika kategorier, och är redan fast. fantastiskt fin blogg.

Själv bor jag i Göteborg sedan två år tillbaka, hamnade här lite hastigt och lustigt när min dåvarande arbetsgivare omorganiserade och kontoret hemma lades ner, men vi fick möjlighet att flytta med. Planerade att stanna tills jag hittat något bättre alternativ, men fann kärleken och blev kvar på 54 kvadrat betong. Nu pluggar jag men längtar ut från stan, ut till naturen och tystnaden. Inbiten lantis sen födseln :)

19 Emma Nilsson:

skriven

Vad fint att få läsa om detta och vad bra att ni trivs, ser himla mysigt ut.

Jag kommer ifrån Småland men bor nu i Skåne med min sambo och våran katt i en liten lägenhet på 35 kvm. Här hamnade vi efter att jag kommit in på Grafisk Design i Malmö i höstas. Jag drömmer ofta om en större lägenhet där alla mina anslagstavlor på Pinterest kan bli verklighet! :)

20 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Vilka härliga bilder!!!

21 Sanna Rosell:

skriven

Barcelonabo just nu, men kan räkna dagarna jag har kvar i denna fantastiska stad på ena handen. Just nu tar mitt jobb som frilansande skribent mig lite vart det vill, snart Teneriffa, innan jag kommer "hemestra" i Sverige i sommar. Som jag längtar, regnrusket ni verkar ha därhemma till trots!

22 Vicky:

skriven

hade ingen aning om att er karlsborghistoria började så! så fint. jag bor ju i san francisco och det var ju för att jag kom in på berghs. lite oväntat men så himla kickass ändå för jag fullkomligt älskar stora brusande städer och det är en så himla vacker en.

23 Sonja Stendera:

skriven

Jag bor i Tyskland just nu - igen. kommer från Tyskland, har bott i Tobo (Uppland) mellan 2001 och 2010 o jobbat i Uppsala. Flyttade tillbaks till Tyskland och sen dec 2012 till Falun. Tillbaks till Tyskland i somras. Få se när det blir Sverige igen ;)

Svar: Spännande! Jobbar du med något där eller vad gör du? :)
Sandra Lundin

24 Sonja Stendera:

skriven

Jag är vattenekolog och jobbat inom forskning och sist i Falun hos länsstyrelsen. Men det var det tråkigaste jobb i hela mitt liv, haha. Nu har jag hittat typ drömjobben i Tyskland. Men det är en norsk företag, statligt och jag det finns möjlighet att jobba även i Sverige inom företaget i framtiden :)

Svar: Men åh, låter ju superhärligt att ha hittat sitt drömjobb! Grattis :)
Sandra Lundin

25 Sandra:

skriven

Jag bor i Karlsborg, i en trea med sjöutsikt både mot Vättern och Bottensjön tillsammans med min sambo :) Jag är uppvuxen i en liten by (eller egentligen utanför i djupaste Tivedsskogarna) utanför Karlsborg men har bott i Örebro, Kumla och senast Askersund innan jag flyttade "hem" igen. Jag fick jobb på orten och träffade min sambo som jobbar som militär så det kändes ganska naturligt att flytta tillbaka till denna lilla ort. Något som jag sa att jag minsann AAAAAAAAAAALDRIG skulle göra när jag flyttade till Örebro 2009, haha, så det kan gå :P

Svar: Roligt att få läsa lite mer om dig :) Var jobbar du någonstans? :)
Sandra Lundin

26 Emilia:

skriven

Jag bor i Stockholm där jag är född och uppvuxen. Med föräldrar som skilde sig när jag fortfarande använde napp så har jag bott på olika ställen i denna stad men ständigt i lägenhet. Alla dessa trånga små lägenheter. Har hela mitt liv drömt om att ha en egen trädgård. Allra helst ett eget hus. Sedan två år bor jag ihop med min pojkvän och just nu i en studentlägenhet bland gråaste betong. Egentligen skulle vi flyttat till Malmö för att studera. Vi ställde oss till och med i bostadskön ett år innan i hopp om att få någon litet när vi väl flyttade dit. Sedan fick vi veta att min kille inte alls kan plugga i Malmö (han har läst kurser som högskolan inte skulle kunna ta i beräkning och han skulle behöva ta två års uppehåll mitt i studierna, krångligt men sant). Valet blev då att jag ensam flyttar till Malmö eller stannar och pluggar i Stockholm. Jag stannade här. Denna stad är fantastisk på många sätt men fy tusan vad jag längtar efter att leva vardagsliv någon annanstans. Mest av allt har jag börjat längta efter den där trädgården (nu har vi inte ens balkong) eller ett liv på landet. Fast nu bor jag här bland betongen och har tre år kvar på lärarlinjen. Så många drömmer sig hit men Stockholm kan vara så ogästvänligt och grått och dyrt. Inte en optimal studentstad men vad gör det egentligen när man får bo med den man älskar och vara frisk och få plugga till sitt drömyrke!

27 Matilda:

skriven

Vilka fantastiska bilder, det ser ut precis som det bör göra i juni!
Jag bor i göteborg, just nu tillsammans med fredrika som har bloggen fredrikapåvinden! Jag flyttade till Göteborg på grund av att jag kom in på en musikallinje, det var även där jag träffade Fredrika. Nu vill jag stanna här ett dussin år till men min högsta dröm är att skaffa ett hus på landet.

28 Matilda:

skriven

Vilka fantastiska bilder, det ser ut precis som det bör göra i juni!
Jag bor i göteborg, just nu tillsammans med fredrika som har bloggen fredrikapåvinden! Jag flyttade till Göteborg på grund av att jag kom in på en musikallinje, det var även där jag träffade Fredrika. Nu vill jag stanna här ett dussin år till men min högsta dröm är att skaffa ett hus på landet.

29 Johanna:

skriven

SÅ magiska bilder och vacker text till. Det är härligt det där, när man höjer blicken och ser med ett utforskande öga på sin omgivning, som man ibland sett förut men nu ser på med nya ögon. Det har jag börjat göra och därför hittat så mkt vackra platser här där jag bor!

30 Pauline:

skriven

så himla underbara bilder! så fint inlägg :)

31 Carolina:

skriven

Jag bor på min hemgård, i min farmor och farfars gamla, röda hus i en liten by med cirka 80 invånare. Dalasjö ligger i Västerbottens län (Södra Lappland om vi ska snacka landskap :) ). Efter fem år i studentstaden Umeå längtade jag hem till öppna vidder, en stressfri vardag (såklart är det en del stress på jobbet, men pulsen sänks ALLTID när jag svänger in på vår gård) och en gård att kunna plantera och fixa på. I Umeå hade jag inte kunnat ha två hundar (snart tre) och höns på samma sätt som jag kan nu. I framtiden ser jag också fram emot att bara kan släppa ut våra barn på gräsmattan och inte behöva oroa mig över avgaser, bilar och buller. Fin tanke :)

Karlsborg verkar så himla fint! Så harmoniskt med vattnet och jag älskar alla dina bilder på kvarnen genom olika årstider! :)

32 Simone i Berlin :

skriven

Jag bor just nu i Berlin (men bara fram till juli) och har bott här sedan 1 februari. Hamnade i Tyskland för att min spanska pojkvän fick jobb i den tyska staden Bremen. Jag sökte praktik i närheten (och fick napp i Berlin) för att vi äntligen skulle få vara närmare varandra efter många års distansförhållande.

Tre dagar innan jag kom till Berlin flyttade han tillbaka till Spanien. Han hade fått sitt drömjobb och kunde inte tacka nej.

33 Sofie:

skriven

Så härligt att ägna första sommaren åt att lära känna sin nya ort. Väldigt fina och rogivande bilder. Jag bor i Vinslöv för att jag förälskade mig i ett hus där. Det ligger ca 5 mil från där jag är uppvuxen men jag har nära till jobbet i alla fall. Ha det fint!
Varma hälsningar,
Sofie

34 Jessan:

skriven

Som du redan vet bor jag i Halmstad :) Flyttade hit för två år sedan (i maj) så detta blir också vår tredje sommar i vår stad. Vi flyttade hit för det var bäst geografiskt för att jag och min sambo skulle kunna flytta ihop, innan dess hade vi distansförhållande i två år så vi längtade verkligen till vår flytt!

Kommentera här: