Recept: Enkel smoothie med björnbär

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE
 
Godmorgon! Idag lyser solen på en klarblå himmel och jag ska städa lite här hemma innan jag packar picknick-korgen och beger mig ner till stranden. Att starta en sån här dag med en maffig frukost är inget för mig (önskar att jag var hungrig när jag vaknade men jag blir det först flera timmar senare) men något måste jag ju ha i magen för att inte storkna i solen.
 
Jag tycker att en iskall smoothie är den bästa lösningen på det dilemmat och min favorit är både enkel, god och riktigt kall. Jag mixar helt enkelt valfri mängd honungsyoghurt med en halv banan, en näve frysta björnbär och vaniljpulver/frön från vaniljstång. Just björnbär tycker jag är lite trixiga i övrigt och vet aldrig riktigt hur jag ska äta dem men till smoothies är de verkligen helt perfekta!
 
Känner dock att det kan vara dags att uttöka repertoaren lite och undrar därför ifall ni har någon favorit när det kommer till smoothies? Gärna så enkelt som möjligt så att man kan mixa ihop dem när hungern faller på.
1 Rebecka:

skriven

Smoothie är bäst iskall! Jag tycker om att mixa min med fryst mango gärna med lite nötter som topping.

2 Frida:

skriven

Men åh så gott! Önskar verkligen att vi hade planeringen och budgeten för att ha lite trevliga frukostingredienser hemma; allt utöver gröt och ett kokt ägg är liksom för mycket att begära för oss ;) Fast en riktigt god smoothie tackar en ju inte nej till. Min favorit är att lägga i en klick ingefära, blir superfräscht och gott :)

3 Malou Zetterman:

skriven

Svar: Åh tack så himla mycket!!

Så gott med smoothie! Händer dock alltför sällan att jag gör det men när det väl händer brukar jag bara ta en mängd vaniljyoghurt tillsammans med ca 1 dl hallon och vips, en jättegod hallonsmoothie:) kram

4 Hey Emelie:

skriven

Smarrigt! Jag gör nästan smoothie varje dag och då är den vanligaste mixen 1 banan, ett gäng frysta jordgubbar och naturell yoghurt. Ibland varierar jag med att lägga i 1 msk jordnötssmör eller droppa i lite citron för att göra den lite syrligare. Annars är ju hallon och mynta en supernice kombo också :)

5 Sofi:

skriven

Oh så gott med smoothies :)) Länge sen jag gjorde det nu.

6 silja:

skriven

tycker att valfri sorts bär + nötsmör är en bra kombo -speciellt när man inte orkar äta nagot "riktigt" än, pga mättande! och GOTT! glad söndag!

7 Martina:

skriven

Jag har blivit helt tokig i att mixa fryst mango, passionsfrukt (finns styckfryst på ICA, deras egna märke), kokosmjölk och vaniljpulver. Så himla gott. Den blir söt fast man inte har haft i honung och dyl. Älskar den.

8 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Men så gott! Så fin bild på bären med, tjusigt med det svarta & guldiga tillsammans :)

9 Linnéa :

skriven

Älskar smoothie! Min bästa är fryst mango, lite kvarg/havregurt, havremjölk, superfoodspulver från Renée Voltaire (verkligen ej nödvändigt pga svindyrt...). Mixa det och ha på lite chiafrön och kokos på toppen. Svingott!

10 Emelie:

skriven

Åh, mums så gott :D

11 {Rania Maria Photography}:

skriven

Svar: Åh tack så hemskt mycket!

12 Malin Thorell - hobbyfotograf :

skriven

Snyggt glas, och sjukt fina bilder! :)

13 Maria - To make each day count :

skriven

Min favoritsmoothie är jordgubbar, kvarg, (naturell eller vanilj) äppeljuice, havregryn och proteinpulver. Den står du dig på en stund! :) tack för ditt tips också. Det lät gott!

14 Timeoftiger:

skriven

Jag tror att det är bäst att variera smak så man inte blir less, men detta lät gott, tack för tipset och påminnelsen att man kan faktiskt göra en smoothie!

15 Ida - foto & häst:

skriven

åh så gott! älskar björnbär :D

16 Sofia:

skriven

Åh så gott det ser ut! :)

17 Elisabet :):

skriven

Sylt på björnbär är fantastiskt gott! Så fina bilder - det ser verkligen gott ut!

18 Frida L:

skriven

Banan och frysta bär (blåbär eller hallon t ex) och sen kan man ha i mjölk/fil/yoghurt om man vill, men det är inget måste tycker jag :)

19 Vardagsmagi:

skriven

Det ser gott ut. Björnbär var länge sen jag åt, tack för tipset! Själv kör jag just nu med en smoothie jag berättar om i min blogg idag. Kika gärna in! :)

20 kmstyle:

skriven

vad gott!:)

21 Anonym:

skriven

Grönkålssmoothie är mitt bästa tips. 1dl grönkål, 1 dl blåbär, 1 dl apelsinjuice, 1 banan, mixa och späd sedan med vatten tills du är nöjd. Tack för tipset med björnbären, gott men svårplacerat bär:-)

22 Sarah:

skriven

De e gott me smoothie :)

23 Smilla:

skriven

Snygga bilder, ser gott ut!

24 Ronja:

skriven

Min bästa är frysta blåbär, valfri mjölk (brukar köra havre/kokos/mandel eller någon sån), kokosflingor, banan och ingefära. SÅ gott <3

25 Vajb:

skriven

Den där såg verkligen supersmarrig ut! Och så många bra tips bland alla kommentarer! Flera som jag vill testa...
Ibland väljer jag att göra mina smoothies mjölkfria och använder istället juice. Tex 1 banan, frusna bär (gillar hallon/blåbär bäst), lite citronsaft och apelsinjuice.

Kommentera här: