Vi byter sticklingar! Part. 2

För fyra månader sedan la jag upp ett inlägg som gick ut på att alla vi som har förstått finessen med att ta sticklingar på våra växter kunde byta dem med varandra. På så sätt får man en större variation av plantor hemma och med tanke på att det är lätt att ta sticklingar av de flesta krukväxter så behöver man inte heller gå och köpa en fullvuxen i affären för dyra pengar. När jag la upp det första inlägget ville de flesta växter gå in i vintervilan och många är fortfarande sömninga, jag vet det.
 
Men efter att jag förra veckan fick hem två superfina skott av elefantöra (tack Michaela!) så tänkte jag att vi kör en ny omgång. Ni använder alltså kommentarsfältet nedan för att dela med er om vad ni har för några växter att byta med och/eller vad ni söker för något. Skriv er mailadress i själva kommentaren så att andra kan kontakta er på det sättet. Har ni inget just nu behöver ni inte misströsta, jag tänker att vi tar upp detta om fyra månader igen när allt växer som mest. Vet du inte hur man tar sticklingar? Då har jag varit så fiffig och skrivit en guide om det här och specifikt om monstera här.
 
För tillfället har jag själv bara gullranka att byta bort, men det är världens tåligaste växt och därför inte fy skam det heller! Någon som är sugen och kan erbjuda något spännande tillbaka?
1 Kaffehörnan:

skriven

Vad smart

2 Jenny:

skriven

Åh! Önskar ett sånt här inlägg, fast med fröer...

Svar: Då kör vi det om någon vecka :)
Sandra Lundin

3 Beatrice:

skriven

Älskar det här! Har eventuellt ett par olika växter, jag ska bara se så sticklingarna och skotten tar sig... Men hur skickar man grejerna? I en låda på Posten typ? I krukor antar jag? Väldigt nyfiken på detta, eftersom det hade varit roligt att vara med!

Svar: Nej inte i krukor, det blir dyrt och krångligt! Alla som jag skickat till/fått av har lindat vått toapapper runt rötterna och sedan slagit in hela sticklingen i plast (så att det inte blir vått genom kuvertet). Sen lindar man papper/bomull/bubbelplast runt det hela och lägger i ett rymligt kuvert/vadderat kuvert :)
Sandra Lundin

4 Karin:

skriven

En sån fest!

Jag har att ge:
Samma som på förstabilden i inlägget
Elefantöra
Dr Westerlund
& en mycket lättodlad lite vild mörkcerise/rosa växt jag inte kan namnet på. Se: http://halvskarp.tumblr.com/post/59577669425

Kan tänka mig:
-rumslind (om det går att ta stickling på sånna...)
-grön klöver
-ljusrosa pelargon
-eller annan grön växt med fina blad
-eller: http://www.pinterest.com/pin/291959988318810548/

maila: [email protected]

5 mariell.:

skriven

så fin idé!!

6 Sriwanna Salomonsson:

skriven

Jag köpte min första "elefantöra" idag, eller jag och mamma var på Plantagen och hon köpte den till mig. Mamma undrar om jag skulle klara av det... jaja säger jag. Så jag hoppas det :) sen kanske vi kan byta sticklingar ;)

Svar: Klart du klarar det :)
Sandra Lundin

7 frida:

skriven

men tack tack tack, blir så glad.
och blir så glad varje gång jag kollar in här, vill bara vara så kreativ och göra allt du gör!!

8 Fredrikapåvinden:

skriven

Åhhh vilken fin och bra idé! Har tyvärr typ inga växter (de jag har kämpar för sitt liv just nu, så jag ska nog ta lite bättre hand om dem innan jag skaffar fler hehe)

Svar: Haha det gör många av mina också just nu :P Du kanske har något att byta med om några månader istället? :)
Sandra Lundin

9 N:

skriven

Smart!

10 Sandra Leone:

skriven

Attans vad smart! Älskar elefantöra, de blir så galet fina när de fått växa till sig lite.

11 Biggeros:

skriven

Vilken superbra idé!! Tyvärr bor jag i Spanien och det blir för lång postgång. Elefantöra som växt har jag aldrig hört talas om. Ha det bra÷)

12 Biggeros:

skriven

Vilken superbra idé!! Tyvärr bor jag i Spanien och det blir för lång postgång. Elefantöra som växt har jag aldrig hört talas om. Ha det bra÷)

Svar: Haha ja det kanske blir lite väl långt ;)
Sandra Lundin

13 Anonym:

skriven

Skøn idé😀. Jeg har en pilea peperomiodes som jeg gerne vil bytte for en sukkulent eller evt. guldranke? 😀 [email protected]

14 Wilda:

skriven

Jag har en hel del pelargoner, men svårt att veta vad de är för sort och färg nu när de inte blommar. Byter gärna om färgen kan bli en överraskning. :)

15 Mikaela:

skriven

Hurra för det här inlägget och svinbra idé med ett liknande för fröer!

Jag önskar mig så elefantöra så himla mycket! Annars gillar jag andra gröna växter eller suckulenter.

Jag har att erbjuda: penningblad, tändstickskaktus (om den går att ta sticklingar på, måste kollas upp!) och fram till våren olika pelargoner, men de är inte riktigt redo än!

Maila: [email protected]

16 Johanna:

skriven

Nice!

17 Johanna:

skriven

Nice!

18 Ellen Lindberg:

skriven

Men, hur bra idé!? Jag har dock inget själv att byta bort då jag är sämst på att få växter att överleva. Jag laddar om inför inlägget om fyra månader, haha!

Svar: Så var jag också tidigare och har insett att det bara handlade om okunskap från min sida. Nu kan jag vissa växter och köper fortfarande hem andra som jag tycker ser riktigt fina ut (typ sophora) men de dör på någon vecka. Antar att jag inte läst på ordentligt och att jag behöver lära mig mer om just de här växterna :P
Sandra Lundin

19 ina:

skriven

Hur postar man sticklingar? Blir nyfiken! Kanske ett bra sätt för mig att kunna se till att få lite växter hemma som jag idag inte prioriterar, rent ekonomiskt :)

Svar: Har svarat Beatrice om detta lite längre ner. Skriver på telefonen nu så det blir svårt att skriva något längre då, så läs gärna det svaret :)
Sandra Lundin

20 Marie:

skriven

Åh!! Favorit i repris! Dock har jag inga sticklingar just nu. Men nästa gång är jag på! Så himla bra idé :) Jag ska nog köpa lite böcker och läsa på om krukväxter och hur allt funkar. Det är ju så himla intressant!

Svar: Inlägget finns ju kvar, eller så hakar du som sagt på nästa gång :) Det är ju bokrea nästa månad och då är det supersmart att fynda lite bra trädgårdsböcker eller böcker om krukväxter. Det är verkligen intressant!
Sandra Lundin

21 Ida:

skriven

Men whaa, himla fin idé ju!
Sen läste jag om maskrossirapen, måste göra så fort de kommer fram igen.

Svar: Det måste du minsann göra! Så gott :D
Sandra Lundin

22 Linda:

skriven

hej!

Jag har elefantöra & dr Westerlund

Önskar mig pelargoner och en växt som jag inte kan namnet på... Men den har blad som ofta är gröna längst ut och med rött/lila i mitten...men jag har bild jag kan skicka :)

23 Linda:

skriven

äsch, glömde min mail
Linda.winroth @gmail.com

24 Mimmi:

skriven

Jag är lite sen, men: jag har pelargoner, Aloe vera, Vandrade juden samt grönrödspräckliga palettblad (ungefär som dessa: http://img.tradera.net/medium/691/202098691_17d2dbf7-ec8e-4051-b4c4-e4496ac1b872.jpg) som jag gärna vill byta mot helt rödlila palettblad eller gröna växter med runda former. mimmi [a] bigmouth . se

Svar: Vad är det för runda former du tänker på? :) Är nämligen himla sugen på fröna palettblad!
Sandra Lundin

25 erika:

skriven

vad kul!
hur gör du med elefantörat? ner i jorden på direkten eller i vatten först?

Svar: Är verkligen inte den du ska fråga på den här fronten för de jag har fått skickade till mig har inte överlevt hemma hos mig :( har bara stuckit ner dem i jorden eftersom de jag fått dem av har sagt att det är det enda man behöver göra. Men vet inte vad jag gjort för fel :/
Sandra Lundin

26 cissi:

skriven

Har precis börjat med sticklingar och önskar fler, gärna blad sticklingar eller något annat roligt. intresserad av de flest. När de jag har har vuxit till sig delar jag gärna med mig.

Svar: Jag har av gullranka och en sprätt iväg, så maila mig på [email protected] om du vill ha någon av dem!
Sandra Lundin

27 Michaela:

skriven

Hej!

Jag skulle vilja ha palettblad, helst de rosa/röda men andra funkar också, och gärna blomsterlönn om någon har. Andra växter går också bra!

Jag har att erbjuda: elefantöra, dr westerlund, röd klöver och mårbackapelargon.

mail: [email protected]

Kommentera här: