Recept: Marängdrömmar med kokos och havssalt

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Nämen, en ledig dag till. Vilken lyx! Vad har ni för er?
Jag försöker alltid ta tillvara på lediga dagar genom att göra saker som jag tycker är riktigt härliga och mysiga. Och det är när jag tänker på sådana saker som jag alltid ser fika framför ögonen. Dels så tycker jag om att ha en lugn stund i köket när jag bakar men framför allt så tycker jag om att äta den. Alltså inte just smaken och sockerchocken utan situationen när man slår sig ner hemma med en kopp kaffe och fika.
 
Jag och min kära sambo är rätt olika på många punkter och även där skiljer sig våra åsikter åt. Huruvida ni tycker och tänker kring det här med fika vet jag inte. Däremot så vet jag att jag gjorde några lätta och goda kakor idag som jag tänkte tipsa er om. Fiffiga att göra när man har lite ingredienser hemma och ändå vill bjuda på något. Ett extra plus för kokossmaken och den sega konsistensen.
 
Marängdrömmar med kokos och havssalt
 
1 msk smör
1 ägg
2,25 dl kokos
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
lite havssalt
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och blanda sedan ner kokosflingorna.
Vispa ett ägg ihop med sockret i en bunke tills det är vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljsockret och därefter kokosblandningen. Klicka ut teskedsstora bitar på en klädd bakplåt och strössla över lite, lite havssalt på varje kaka. Grädda sedan i ugnen i 8-11 minuter.
 
1 Beatrice:

skriven

Låter som sjukt goda kakor? Synd att jag har en godis- och fika-fri månad för att vänja mig av med att äta sockriga saker varje dag, haha. Själv tar jag igen podcasts, redigerar bilder och förbereder blogginlägg. Tänkte ta en sen mack-lunch nu och sen får vi se vad som händer!

2 Liborius:

skriven

men herregud vad gott det låter:D

3 Maria Ekblad:

skriven

Åh vad gott det låter :) Och fint med det lilla snöret, som ett paket :')

4 Charlotte:

skriven

sv: Jag är helt förälskad! Och vilken röst du har kvinna! :) Det passar verkligen dig.

(lämnade kommentar direkt i din blogg istället för att svara via min, så osäker på om mina svar kommer fram eller om dem bara publiceras i min blogg).

5 CLAES-GÖRAN OLOFSSON:

skriven

Hej, jag känner igen dig, tror vi har träffats förut, känner du igen mig?
CLAES-GÖRAN OLOFSSON kan du googla på så ser du vem jag är, inte så många som heter det så du borde få upp mig på google direkt..

6 Anonym:

skriven

Älskar kommentaren från CLAES-GÖRAN. Mycket trolig.

7 G I N A ~:

skriven

detta måste jag prova när mitt godisförbud är över :D

8 Kattis:

skriven

Min sambo har aldrig förstått sig på det mysiga med fika medan jag är tvärtom!:P Kakorna ser verkligen jättegoda ut så vi får se om jag kan lyckas lura till mig en fika med dom!

sv: Du anar inte hur underbart gott apelsinerna luktade!:D

9 Elin karlsson:

skriven

Dom är ju mina favoriter, så goda!!

Svar: Ja, jo det kan ju vara en fördel ;)

10 Bella:

skriven

Så fin blogg du har! om du har tid får du gärna titta in på min :) www.isabellamillings.blogg.se

11 Karin O:

skriven

Åh vad gott:)

12 Ninni - Vimsiga mamman:

skriven

Så gott o enkelt de lät :)

13 Olivia:

skriven

Gud vad gott! Ska testas:)

14 Kimmey ~ Kung varje dag:

skriven

Åh va gott! :)

15 Mattlo:

skriven

Gah! De ser helt perfekta ut!

16 Mattlo:

skriven

Gah! De ser helt perfekta ut!

17 FrökenTV, bloggen om tv och film:

skriven

mumsigt

18 frameit.webblogg.se:

skriven

åh va gott! Måste göra dem någon gång :D

19 Olivia:

skriven

oh herre, de låter som om de är sååå goda!

20 Matilda:

skriven

Testade dem nyss! Så goda. Dock hade jag inte tillräckligt med kokos så de flöt ut lite väl mycket. Måste handla mer och ge dem ett nytt försök snarast :D mums!

21 Matilda:

skriven

Testade dem nyss! Så goda. Dock hade jag inte tillräckligt med kokos så de flöt ut lite väl mycket. Måste handla mer och ge dem ett nytt försök snarast :D mums!

22 Hanna:

skriven

Ser så goda ut! Är också väldigt förtjust i just fika. Eller bara kaffe för den delen. Vill alltid väldigt gärna bjuda på kaffe och sitta ner när folk kommer hem till en på besök.

23 Emelie:

skriven

Dessa måste jag testa, jag älskar kokos! Håller med dig om att det är själva den mysiga stunden som är viktig med fika, och det måste inte alltid vara något söt utan ibland räcker det ju med bara en kopp te eller kaffe. Min sambo är också ganska fikig, men däremot så har han ofta rätt bråttom. Jag tycker det är mysigt och sitta och prata lääänge...

24 kaneli:

skriven

Låter så himla gott, måste pröva direkt då min veganmånad är över!

25 Céline:

skriven

gud så gott det låter!!

26 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Mums! Kikade in på din blogg i morse när jag låg i sängen och klickade på telefonen och blev så himla fotosugen, har hållit på och testat och provat och ändrat och provat igen med min kamera hela förmiddagen... Av ca 300 bilder blev typ 2 användbara haha. Mitt nyårslöfte är verkligen att lära mig mer, jag vill så gärna få till bra bilder och jag tycker det är så himla roligt. Men ja.. Jag vill helst att det ska bli bra NU DIREKT. Haha!

27 Jasmine:

skriven

Åh, dina kakor ser härligt fluffiga ut. :)
Kram

28 emma:

skriven

Gott det låter!

29 Amanda Jonsson:

skriven

De såg verkligen supergoda ut. Jag måste testa! Att baka småkakor verkar falla lite i glömska för mig, men det är ju så vansinnigt gott.

Förresten! Jag måste tacka dig för en superbra podcast. Jag har ännu bara hunnit lyssna på tre avsnitt, de med Sandra Beijer, Flora Wiström och Lovisa Hellström och för mig som också bloggar, fotar, skriver och ritar var det SJUKT inspirerande. Jättejättebra upplägg (jag älskar längden på podcasten - 1 timme är perfekt!) och blir jättepeppad till att fortsätta själv. Jag är väldigt glad över att jag har hittat till den - och nu även till din blogg!

Kram från mig!

Svar: Amen åh, tack för din fina kommentar! Blir så lycklig när jag hör att det inte bara är jag som får sån grym inspiration av att höra på alla fantastiska brudar där ute! Och tack för att du nu gjorde så att jag hittade till din blogg :) Kram!
Sandra Lundin

30 josefine:

skriven

fika ligger ju på typ topp tre bästa grejer. de här kakorna ser jättegoda ut! måste testa!

31 Ellen Lindberg:

skriven

Det där både lät och såg kanongott ut, det måste jag prova!

Kommentera här: