Recept: Smarriga pannkakor med citron och chiafrön

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Räds icke det osköna estetiska formatet mina små pannkakor/plättar visar sig i. Jag är nämligen fenomenal på att göra goda sådana men inte lika bra på att göra snygga. Ni som får till perfekta runda små saker som höjer sig flera centimeter vid gräddning får gärna höra av er med era tips. Eller så snor ni bara mitt recept och visar själva upp era fingerfärdigheter med stekspaden. För det här receptet är verkligen en skatt för de som gärna lyxar till det med pannkaksfrulle på helgmorgnarna. Räds icke heller över vinägern för det blir nämligen hur bra som helst. Eftersom vi inte hade någon sirap hemma körde jag på honung och som nyfrälst honungslover måste jag hylla detta som tillbehör. Riktigt gott!
 
Pannkakor med citron och chiafrön
 
1,5 dl mjölk
2 msk vitvinsvinäger
2 dl mjöl
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 ägg
2 msk smält smör
1 msk chiafrön
rivet skal från en halv citron
 
Blanda mjölken med vinägern och låt det stå och "surna ihop" i fem minuter. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och smält under tiden smöret i en kastrull. Krama gärna in citronskalet i de torra ingredienserna för extra mycket smak. Tillsätt sedan ägget och smöret till skålen med mjölk och vispa ihop. Häll i de torra ingredienserna och vispa tills det är klumpfritt. Servera gärna med pressad citron och sirap/honung. Så gott!
 
Bilden är en gif så klicka på den ifall den inte rör sig :)
1 hanna, förbanna:

skriven

såg riktigt gott ut! Gillade gif:en :D

2 Alicia:

skriven

ÅH GIFEN! Älskar älskar nämligen gif:ar!

3 lovisa:

skriven

åh du och din citron! <3 jag tackar och bockar för recpetet pga jag och citron är också ganska <3. kanske inte så mycket <3 att jag kan äta det som klyftor (gör du?) men ändå relativt mycket <3 att jag nog måste ge mig på receptet. puss!

4 Aaa:

skriven

Tack för receptet!

5 Ellen Lindberg:

skriven

Gifen <3 Jag använder verkligen för lite citron i matlagning och bakning, ser och ääär så gott! Detta ser fantastiskt gott ut, mmm.

6 Louise:

skriven

Åh alltså Sandra, din blogg är så jäklarns fin!! Jag måste nog prova dessa pannkakor nu i helgen.

7 Mia:

skriven

Alltså jag tror jag sagt det tidigare här men måste säga igen att jag verkligen tycker så himla mycket om din blogg. Jag gillar dina fina bilder, din blandning mellan det "ytliga" som inredning och fina saker, och det mer allvarliga och svåra. Många andra stora bloggar är så förnumstiga och tillrättalagda och jag blir bara stressad. Din blogg förmedlar mer bilden av en vanlig person som gör vanliga saker och kämpar med sånt som alla kämpar med, med det tillägget att du har öga för det fina i din omgivning som du delar här.
Jag kommenterar typ aldrig såhär men jag ville verkligen säga detta till dig!
Kram och tack för din fina blogg!
Mia

Svar: Den här kommentaren värmer mig så himla mycket. TACK för dina fina ord. Så är det ju, alla gör ju fel och har sina brister och det känns på något sätt viktigt att kunna visa det. Tack igen och hoppas att du får en riktigt fin vecka! Kram
Sandra Lundin

8 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Dögott ju! spännande med vinägern! blir kanske lite som "snabbfilmjölk" eller nåt genom att blanda det med mjölken? :)

9 Ida Eriksson:

skriven

Pannkakor är bäst, älskar dem! Och vilka fina bilder :)

10 my:

skriven

Vad gott :D

11 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Ser underbart ut! Älskar färgen på porslinet!

12 Lotta:

skriven

åååh, gott!

13 Linneaellinore - foto:

skriven

Gud vad gott!

14 Beata:

skriven

men åh va gott

15 Ellen:

skriven

Åh gott!
Åh GIF! Älskar :)

16 Sriwanna Salomonsson:

skriven

Så smarrigt Sandra!!

Kommentera här: