Inreda ett allrum - en makeover

Som jag snabbt nämnt i några tidigare inlägg har jag fyndat en ny soffa på loppis vilket i sin tur innebar att jag fick möblera om i rätt många rum för att få allt att passa in. Jag har också i förbigående nämnt att vi har ett allrum på övervåningen som är så himla svårt att inreda. För er som inte vet så bor vi alltså i en frya (fast femma om man räknar allrummet) i en hyreslägenhet på två våningar (liknande ett radhus). Men nu äntligen har jag nog fått kläm på hur det här mellanrummet ska vara inrett för att vi ska använda det. Häng med här!
 
Såhär såg vårt allrum ut i April 2014. Souveniren jag fått som hänger på väggen är borta sedan ett bra tag tillbaka då jag kände att den verkligen inte var helt hundra att ha.
 
I nästan ett år efter inflytt fungerade den här övre hallen enbart som avlastningsyta. Att flytta från minimalt till jättestor kräver rätt många investeringar när det gäller möbler och antingen låter man det ta ett tag eller så hetsköper man allt på ikea direkt, och då kan det ju se ut typ såhär.
 
I september hittade jag den här gröna soffan och ett tillhörande bord på loppisen och kunde inte motstå att köpa hem dem för ynka 75 kronor.
 
 Men det blev aldrig riktigt bra ändå, vi satt liksom inte i soffan trots att den är både fin och skön. Jag uppdaterade rummet med en ny lampa, spegel och målade bordet för att få en lite ljusare känsla. Dessutom målade jag väggen för att bli av med det mesta av det silvriga mönstret som var där innan. Men det förblev oanvänt.
 
Såhär ser rummet alltså ut idag och jag tycker att det blev så bra! Ikeasoffan har vi haft i fem år nu och även om det är ett riktigt stort åbäke är den så rackarns skön. Vi fick ta bort armstöden eftersom den inte skulle fått plats annars och genast blev den lite mindre klumpig.
 
Vi hade alla möbler sedan tidigare så att ändra om såhär kostade mig inte en krona vilket känns skönt.
 
Nu ska jag måla byrån i någon fin färg och sedan fixa med ännu bättre belysning, därefter kommer jag ligga där och läsa så ofta jag bara kan. Eller ta en förmiddagslur på helgerna tillsammans med Viktor och katterna.
 
Att inreda ett allrum, eller mellanrum som de också kallas, är verkligen svårt och har du gjort samma sak eller har inspirationsbilder från ett liknande rum får du gärna länka! Man vet ju aldrig, jag kanske tröttnar om några veckor ;)
 
1 lovisa:

skriven

blev superbra ju! helt annan känsla. känner direkt: NU ÄR DET DAGS FÖR VÅREN ATT SPIRA 100%.

2 Matilda:

skriven

Du har i alla fall inrett så att jag vill spendera min tid där! Det blev en så "mjuk" känsla i den nya inredningen. Mysigt! På något sätt känns ett allrum som ett perfekt ställe att variera lite när andan faller på.

3 Fanny:

skriven

Det blev ju superfint! :)

4 Småstadsfrun:

skriven

Vi hade också ett mellanrum i vårt föra hus, eller ja det var en gård. Helt omöjligt att få det bra fast jag gång på gång hade goda ambitioner. Rev till och med en vägg. Så måste ju beundras av ditt tålamod och hur du till slut fick det alldeles lysande med små medel. Fast jag gillade den gröna soffan med..
I vårt hus gick det knappt att lösa. Dessvärre spred sig känslan till andra rum och till slut hade vi gjort makeover på hela huset, till och med tre gånger i vardagsrummet. UTAN att känslan infann sig. Lösningen? Sålde gården och byggde ett nytt hus som vi själva ritade, UTAN mellanrum. Klart.

5 Emelie:

skriven

Neeeeeeeej måla inte din fina byrå <3 Bara lite teakolja eller dylikt så blir den ju suuuperfin ju! (ha ha förlåt)

Älskar hur dina katter intar perfekta positioner i dina bilder jämt. De vet preciiiiis var de ska ligga :)

6 elise:

skriven

så himlahimla fina katter du har!!

7 Maja:

skriven

Så härligt pastelligt!

8 Anna:

skriven

Superfint!! Jag önskar att vi hade en liten sån del hos oss att göra till ett litet mini-bibliotek med en skön fåtölj eller soffa. Saknar en läshörna som inte är sängen där jag bara somnar hela tiden.

9 Lotta:

skriven

sååå fint! Var har du hittat mattan?

10 Anna María:

skriven

Blev ju toppenbra! Tänkte direkt, där vill jag också hänga om helgerna!

11 Jess:

skriven

Så härlig färg på den soffan alltså, blir spännande att se hur du gjort där den nu står, om du delar med dig av det såklart. Kan för övrigt föreställa mig hur skönt det skulle vara att slå sig ner i allrummet med en bok och en kopp te, ser verkligen ut som den perfekta läshörnan så fint som du fixat.

Svar: Ska absolut visa det så smånigom :) Den står i Viktors rum och heh, där är inte så snyggt än om man säger så ;) Men det kommer väl!
Sandra Lundin

12 Frida:

skriven

Tycker så himlans mycket om sådana här inlägg :) Med lite tankar, idéer, förändringar och fina fynd som en ramlar över och inkorporerar i ett rum. Och det blev verkligen superfint!

13 Elin karlsson:

skriven

Så fina bilder + vilken vacker katt!!

14 Michelle:

skriven

Blev superfint! Älskar den göra soffan helt klart men så himla mysigt med vitare toner! SOMMARKÄNSLA!

15 Vicky:

skriven

att ni bor så stoooooort. alltså vilken sjuk grej. jag har aldrig nånsin bott stort i hela mitt liv. att ha massa plats? fattar ingenting. <3

Svar: Haha :*
Sandra Lundin

16 Ida - foto & häst:

skriven

åh gud så fint de blev! älskar vitt :D

17 Anonym:

skriven

Så snyggt!
Läskigt med hyresvärden

Svar: Tack! Haha eller hur :P
Sandra Lundin

18 Mikaela:

skriven

Det blev jättefint! Eller det var fint innan med, älskar färgen på den gröna soffan, men det blev mycket mera inbjudande nu! Har funderat på att köpa det där lilla soffbordet från Ikea jag med, tycker det är så snyggt!

19 Carolina:

skriven

INSPIRERANDE! Tack! Det blev verkligen smart och fint. Så fint med alla gröna växter också vilket påminner mig om att jag ska ta en dag nu på lovet och plantera om alla mina växter vilket lär ta ett tag. Tror också mycket på att rum måste ha en roll/funktion för att man ska vilja vara där och därmed blir mellanrum/allrum ibland svåra att inreda. Skrattade för mig själv när jag såg den lilla kameran på listen/hyllan. Jag har en liknande kamera hemma, min farfars gamla, och jämt när min lillebror är här placerar han den alltid på sjukt märkliga ställen... haha! Hoppas du får en härlig lördag! Här lyser solen så jag ska ut på en promenad med vovven! /C

20 Charlotte - Stories by me:

skriven

Tjusigt värre! :)

21 Pauline:

skriven

så snyggt!

22 ellen björktegen:

skriven

åååh, så fint det blev!

23 Ellen Lindberg:

skriven

Det blev ju hur fint som helst! Ser verkligen mysigt ut.

Kommentera här: