En tisdag hos Mats

I tisdags vaknade jag upp till en härlig vårvinterhimmel som efter bara några sekunder övergick i snöslask som piskades ner från sidan :(
 
Checkade läget bland mina små plantor och de tar sig minsann väldigt bra. Men den personen som skrev att gurkan växte rekordsnabbt hade verkligen koll så jag kanske borde lyssnat där. Får se om jag slopar dessa och sår om dem om någon månad istället kanske.
 
Några knäckisar och en kopp te fick åka ner i magen.
 
Sedan gjorde jag mig i ordning och försökte öva på att ta kort på mig själv i spegeln.
 
Vill mest göra grimaser av det här slaget.
 
Men det börjar ändå ta sig ;)
 
Vid tio hoppade jag på min cykel och begav mig hit. Kommer ni ihåg att jag hade "lära mig dreja" på listan av saker jag ville klara av det här året? Så gick jag av en händelse förbi den här skylten, slängde iväg ett mail och nu har Mats (som har verkstäderna) satt ihop ett helt kursprogram åt bara mig där jag ska få lära mig allt de håller på mig.
 
Första delkursen var att börja med glas. Har aldrig någonsin jobbat i det tidigare och eftersom jag som sagt har svårt att göra saker jag inte kan inför andra så var det en rejäl utmaning. Det gick rent ut sagt skitdåligt i början men jag intalade mig själv att jag skulle klara det och det gjorde jag ju såklart!
 
Just nu jobbar de med att sätta ihop massa utskurna glasbitar till ett fönster.
 
Det är meningen att jag ska jobba mig uppåt så att jag som sista moment i just glaskursen ska kunna göra en egen blyinfattning av det här slaget.
Men först fick jag öva på att skära raka linjer i glas och sedan knacka loss det. Detta var det allra svåraste att lära sig och det tog många försök tills glaset var både rakt och helt ;)
 
När jag hade lärt mig lite olika linjer fick jag blanda ihop separator som skulle på plattan man använder i ugnen för att som sagt separera glaset från plattan så att det inte bränner fast.
 
Sen tog Mats fram alla roliga grejer. Olika färger på glas, något som såg ut som strössel, pinnar i färg och pärlor ställdes framför mig med uppmaningen om att leka loss.
 
Glaset smälter ju nämligen ihop i ugnen och eftersom det var första gången jag gjorde detta var det bara att testa en massa olika formationer för att se hur det skulle bli när det var färdigt.
 
Den här delen kallas för fusing och man smyckar alltså glasbitar med olika färger och formationer som man sedan smälter ihop i ugnen.
 
 Det tar ett dygn för det att bli färdigt så igår kunde jag svänga förbi efter jobbet för att kika på hur de blev. Här ser ni tre av mina små provbitar.
 
Det är kanske svårt att se men den här föreställer ett litet nattlandskap med fyra berg, en måne och det där "strösslet" som små stjärnor. Jag hade låtit en liten bit av ett berg sticka ut från den glasbit som jag hade som bakgrund och därför blev den såhär ojämn i formen.
 
Nästa vecka ska jag dit igen för att göra samma sak med en ännu större bit (nu vet jag ju hur det fungerar så nu kan jag planera en design bättre) och sen ska jag få lära mig slumping som alltså är när man formar glasbiten till en skål eller en lykta. Det blir en glaslykta för min del och det ska bli så spännande!
1 Stina - Tillvaron.se:

skriven

Men åh så roligt! Dina bitar blev ju jättefina, sjukt bra för att vara första gången, ska bli jättekul att se dig utvecklas i detta :)

2 Sandra:

skriven

Vad härligt det ser ut! Är avis på dig men samtidigt börjar det suga och bubbla inuti av inspiration.
Vad fina grejer det blev. Den här resan ska bli extra kul att följa <3

3 Charlotte - Stories by me:

skriven

Ser mysigt ut! :) Ha en fin dag!

4 maja:

skriven

Men gud vad kul, häftigt och inspirerande! Ser fram emot att se fortsättningen sen! :)

5 Mikaela:

skriven

Faaaaaaaaan vad KUL!!! Så himla kul att du får testa alla de här grejerna, något avundsjuk här borta! :P Och älskar dina små glasplattor, kan inte bestämma mig för vilken jag gillar bäst!

6 Matilda:

skriven

Shit så spännande!! Glas är så himla roligt, men som du säger, också klurigt att hålla på med. Gjorde en hel del smycken med det när jag pluggade silversmide och när man väl lärt sig hur det fungerar blir man typ fast för allt blir så tjusigt. Måste vara lite magi blandat i glas, det är ju magiskt vackert. Ser så mycket fram emot att få se vad du skapar!

7 Sara:

skriven

Men wow, vilken grej att få en kurs skräddarsydd åt sig! Vilken ynnest. Ska bli spännande att se glaslyktan.

8 hanna, förbanna:

skriven

wow, det här såg ju superroligt ut!

9 Ellen:

skriven

Åh! Jag läste form på gymnasiet och fick greja med glas, kul! Alltså, pyssel + uppmaningen att leka loss - JA TACK!!

10 Tokyoyo:

skriven

Så kul! Blyinfattade fönster hade ju varit väldigt coolt att kunna göra.
Jag gick bild- och form på gymnasiet (ah, shit 10 år sen nu) och då valde jag en kurs i glas och keramik. Det var grymt kul! Har två stora fat som jag är väldigt nöjd med faktiskt, här hemma.
Hoppas det fortsätter vara lika kul, akta så att du inte bränner dig bara!

11 Anna María:

skriven

Men galet vad kul det där verkar! Så fina små glasbitar <3

12 corneliaeriksson.blogg.se:

skriven

Woow vad roligt det där låter! Jisses vad kul. Lycka till med fortsättningen!

Kommentera här: