Vårutflykt till Varnhems Kloster & Hornborgasjön

I lördags dukades det fram frukost i köket till oss och våra gäster.
 
Viktors föräldrar hade varit ute på en morgonpromenad och plockat så fina vitsippor åt oss.
 
Efter frukosten satte vi oss i bilen och klev inte ut ur den förrän någon timme senare.
 
Då möttes vi av de här vackra vyerna. Alla hoppades på sol men det var så varmt i luften så det fanns liksom inget att gnälla på. Plus att dimma gör sig vackrare på bilder än vad solstrålar gör ;)
 
Vi hade styrt kosan till Varnhems Kloster som ligger mellan Skara och Skövde.
 
Miljön var helt fantastisk och att tänka att det faktiskt byggdes av munkar redan 1148 är en svindlande tanke. Hur är det ens möjligt?
 
I klostret hängde den här fina kronan av rönnbär, nypon, mossa, kottar och grenar. Måste försöka mig på något liknande till hösten. Så maffigt och vackert!
 
Kryddträdgården imponerade med sina vackra vyer.
 
Men kom igen, inget slår den här vackra formen!
 
Vi fortsatte rundvandringen och jag plockade lite blåsippor för det får man minsann göra här.
 
Sen började magarna kurra så vi vandrade ner till Klostergården.
 
Som var otroligt vackert intrett. Som sagt, älskar fik med den här miljön och atmosfären!
 
Och jag skymtade förbi i en smutsig spegel. Hej hej!
 
Laddade batterierna med liten lunch ute i deras trädgård.
 
Och sedan for vi iväg till nästa ställe. Där hittade jag två kompisar som pausade i bagageluckan och jag förstod dem, för nu var även vi lite trötta efter flera timmar på utflykt.
 
Men ingen ro, ingen vila för här fanns fåglar vi skulle spana på (därav fågelbokspresenterna av Viktors föräldrar). Destinationen var Hornborgasjön som är känd för alla sina tranor.
 
Fast de håller till på ett annat stop. Tranorna alltså. Här fanns mest gäss, mås, änder och skäggdopping. Men en och annan rolig fågel kunde vi allt skymta. Vill tillägga att jag och Viktor inte har hunnit bli fågelfrälsta än men vi lär oss lite varje gång vi har svärföräldrarna på besök.
 
Snyggaste kikarbäraren <3
 
Och fadern till denne...
 
som vandrade rakt ut på en savann?
 
Jag kan i alla fall drömma mig bort och få det att se ut som Viktor är ute och springer på en grusväg i ett bra mycket varmare land än Sverige.
1 Carolina:

skriven

Tack för din kommentar! Min pappa blev glad :)

Vilka vyer på dina bilder, helt otroligt! Känner igen Varnhems kloster, visst figurerar det, eller nämns i alla fall, i ARN-filmerna?

Ha en fin tisdag!

2 Klara Amanda:

skriven

Men åh, vad kul! På den sista gymnasieresan besökte vi båda ställena! Tyckte klostret var himla fint. Kände precis som du, HUR har någon byggt detta?!

3 Klara Amanda:

skriven

Och, som vanligt, himla fina foton.

4 Linnéa :

skriven

Vad fantastiskt fin det var vid Varnhem! Jag älskar sådär riktigt gamla byggnader och miljöer där folk har levt i hundratals år, där man kan gå runt och fantisera om vilka de var och vad de gjorde.

5 hanna, förbanna:

skriven

vilken mäktig plats, och dina bilder är ju som vanligt superfina!

6 ISA:

skriven

så fantastiskt himla vackert och rofyllt! magiskt ställe. Ser ut som ni är all alone i hela klosterområdet med ;)

7 Emelie:

skriven

WOW! Mäktigt! Fina bilder Sandra :)

8 Haust:

skriven

Å! Fin stemning tvers gjennom heile innlegget! Og denne Klostergården skulle eg gjerne ha besøkt ein gong...

9 Sandra - Frihetsvindar:

skriven

Vackra bilder! Blir så utflyktssugen när jag ser dem. Nya platser och nya intryck blir nya stigar och vägar i hjärnan.
Angående byggandet av klostret, läste någonstans att med tro och samarbete kan man göra under :).

10 Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Vilket vackert ställe. Dimman på bilderna gör dem ju ändå för mysiga och lite mystiska. Hit måste jag nog försöka åka i sommar:) Tack för tipset.

11 Kaneli:

skriven

Vilken utflykt alltså! Så himla vackra vyer (och bilder), och imponerande med så gamla byggnader. En hisnade tanke.

12 Jessica:

skriven

Men åh vad fint det var, vilken härlig utflykt! Älskar formen på byggnaden! Älskar inredningen i Klostergården, så otroligt mysigt!

13 Ida - foto & häst:

skriven

himla härliga bilder!! så vackra :) mysig utflykt!! :D

14 LisaMarie:

skriven

Vilken fin dag ni verkar ha haft! Klostret var verkligen maffigt och fåglar är så fina. Men jag är ju verkligen galen i alla djur, hehe :) Apropå fågelskådning så kan jag rekommendera den lättsamma, något smöriga men roliga och fina filmen "the big year" med bla. steve martin, owen wilson och jack black om ni inte sett den :) Den handlar om en fågelskådartävling i USA och om personlig utveckling kan man säga.

15 Mikaela:

skriven

Vad roligt! Ni blir säkert fågelfrälsta ni med snart ;) Min klass bestämde precis att vi ska stanna till vid Hornborgasjön och kolla på tranorna på torsdag när vi åker ner mot Fiskebäckskil, ska bli så kul!

Svar: Åh, spännande! :)
Sandra Lundin

16 Alicia:

skriven

Åh vad mysig utflykt! Och alltså haha fågelskådning. Jag håller på och försöker hitta mitt eget sätt att göra det på men det är inte helt enkelt. Med termos och ett skissblock står jag ut ett par timmar i ett fågeltorn men det är i regel alldeles för mycket stillastående för min smak - jag vill bara ta en handkikare och ge mig ut på rask promenad genom skogen och förhoppningsvis få syn på någon trast i farten men då blir det ju inte så värst många kryss såklart. Andreas däremot är helt galen och for faktiskt också till Hornborgasjön på en 17 timmars dagsutflykt (urk) härom veckan för att titta på tranorna. Riktigt så dedikerad är jag inte än. Men att sitta i en trädgård och lyssna på rödhaken kan jag göra hela dagen.

Svar: Haha alltså ÄLSKAR dina kommentarer, Alicia! Ser verkligen det framför mig, hur allt flimrar förbi i din kikare när du går där i rask takt ;)
Sandra Lundin

17 Pauline:

skriven

å så fint och mysigt!

18 Charlotte - Storiesbyme.se:

skriven

Ser mysigt ut :) Fint fotoväder! Ha en bra kväll.

19 Jessan:

skriven

Åh Hornborgarsjön åkte vi till med klassen när jag var lite! Shit vad det väckte minnen nu! :)

Kommentera här: