Naturhistoriska efter stängning

I måndags satte jag mig på tåget upp mot Stockholm eftersom jag skulle få göra en rolig grej tillsammans med mina två instagramvänner @Wisslaren och @Sannalinn. Vill här bara varna att inlägget innehåller mängder med uppstoppade djur och skelett så är ni känsliga kan ni scrolla vidare :)
 
Vi har under de senaste veckorna bidragit med några bilder var till Naturhistoriska's instagramkonto och en del i samarbetet var att vi skulle få komma till museet en dag då det var stängt för allmänheten.
 
Så i sällskap med pedagoger och en fotograf från TT smög vi runt och blev guidade kring deras utställningar. I det här fina rummet har till exempel ett forskarpar gift sig. Så gulligt!
 
Pallar inte skönheten på de här alltså! Himmel och pannkaka.
 
 #caughtgramming
 
Stenar i uv-ljus och allmäna skönheter. Vet inte om man skulle ses som helt frisk om man hade en monter med vackra stenar hemma men det är absolut något jag skulle kunna tänka mig!
 
Vi vandrade vidare in till djuren och det här lilla skelettet tillhörde en maffig örn när den levde.
 
En sak jag inte tänkt på tidigare är hur finurliga de är när de sätter ihop scenerna som djuren befinner sig i, allt för att det ska vara så naturligt som möjligt. Här äter nämligen en örn på ett rådjur (utan huvud för det har räven redan tagit vilket man kan se med hjälp av alla tassavtryck och rävkiss runt rådjuret) samtidigt som en kråka biter örnen i stjärten så att kråkan som syns i bild ska kunna norpa köttet.
 
Den här söta ugglan var en av mina favoriter.
 
Och rådjuret.
 
Och den här dykande räven.
 
Sen gick vi vidare och hittade den här lilla vännen. Vet att det låter sjukt men om man skulle kunna ha det här skelettet som husdjur hade jag velat ha det. Så otroligt söt så jag vet inte vad!
 
Här fick jag dille på skelett och bönade och bad om att vi skulle få se mer. Det var egentligen inte möjligt eftersom de flesta återfinns i samlingar som inte är på utställning. Men eftersom jag tjatade så kom Bosse till slut och öppnade åt oss. Lyckan!
 
Tänk att det finns människor som jobbar med detta. Som går hit och har det som sin arbetsplats. Så häftigt!
 
Sandra klev upp på en stege för att få en bättre överblick.
 
Alltså!
 
Okej, moving on och jag dör alltid lite på vackra byggnader.
 
Och härliga fönster!
 
Sparade mina favvodjur till sist. Snöuggla och polarhare, kom till miiiig! <3
 
När den guidande turen var slut fick vi lov att gå tillbaka och utforksa våra favoritställen.
 
Vi hade alla tre spanat på exakt samma vackra ställen.
 
Så det blev en liten photoshoot men de flesta av dem bilderna sparar jag på en stund.
 
Efter några timmar kände vi oss färdiga och sa hejdå till museet och begav oss vidare mot kungsan. Men mer om det en annan dag!
 
Just det, artikeln från TT blev upplockad av nästan trettio dagstidningar och igår kunde man se min kaninbild i metros papperstidning. Älskar att bli kallad för instagramstjärna och fotostjärna ;)
1 Linnéa :

skriven

Vilken fantastisk upplevelse, Naturhistoriska är så himla fint och mäktigt!

2 Emelie:

skriven

Shit vad roligt Sandra!

3 Maria Ekblad:

skriven

Men åh vad roligt Sandra! Blir så glad för du verkar få så roliga uppdrag. :)

4 Lisa:

skriven

Åh jag är så avundsjuk på er som har nära till så fantastiska museum!

=)

5 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Men nej vad roligt!

6 Skogsraah ☾:

skriven

Riktigt fina bilder! Ni måste ha haft jätteroligt :)

7 Hey Emelie:

skriven

Men guuuud, vilken lyxig och rolig grej! Och Instagram-stjärna sen, inte illa! Håller verkligen med om att det är himla häftigt och skicklig gjort hur de har iscensatt alla djurens situationer och miljöer, som den dykande räven. Otroligt! Åh, jag vill också gå och fota på ett stängt och vackert museum, det är ju typ drömmen! Många utropstecken här... blev visst lite exalterad... Hoho. Hur som helst, jag ser fram emot att se fortsättningen på din Stockholmsvistelse :)

8 Rania:

skriven

Svara: Ja jättekul! Just det här med att organisera och hitta en början i sitt hem där man kan starta med flyttpackningen är inte så kul. Men att packa upp, göra i ordning och som du säger skapa nya rutiner - det är väldigt roligt! Jag längtar enormt mycket :)

9 Alicia:

skriven

Men jag dööööör! Älskar Naturhistoriska och har också dille på skelett. Önskar verkligen jag hade kunnat vara en liten fågel på din axel men får ganska bra feeling av att få kika på dina pics också! Så kul att du fick göra dethär!

10 Fyrtiotaggare.com:

skriven

vad speciellt!!!

11 natalie:

skriven

men åh wow, så häftigt! jättefina bilder!

12 bexollila :

skriven

Så mkt fin bilder och va häftigt att din bild va med i tidningen :D

13 Sandra - Frihetsvindar:

skriven

Shit vilken rolig utflykt! Och jag blir verkligen sugen på att åka till Naturhistoriska nu.
Ska bli kul att se de andra bilderna!

Ps. Klart du är en stjärna!

14 Rebecca Larsson:

skriven

Åh så sjukt bra och värt!

15 Mikaela:

skriven

Åh, skulle lätt kunna tänka mig att ha det som framtida arbetsplats faktiskt! Antingen det eller typ WWF eller nån sån organisation vore roligt att jobba på som biolog! Sjukt kul med instagramstjärna och att få se saker som inte är med på vanliga utställningarna! :)

16 sofiamilk:

skriven

Alltså näää, vad avundsjuk jag blev nu :'( drömstället ju!!

17 elise:

skriven

instagramstjärna! fan drömyrket ju!

18 Jess:

skriven

Wow så häftigt! Vilken lyx att få vara där när det är helt tomt och få chansen att kika på det man vill utan att trängas med andra. Är lite kluven till det här med uppstoppade djur men snöugglan alltså, så fin <3.

19 Sandra:

skriven

Vill också ha det lilla fågelskelettet som husdjur! Typ som i en Tim Burton-film :)
Har tips på en serie förresten, känns som att du kan gilla den (vet inte riktigt varför): Jordskot

Svar: Haha eller hur! Så himla söt. Åh, har inte vågat kolla på den serien än men ska! Tack för tipset :)
Sandra Lundin

20 Vicky:

skriven

#caughtgramming, bra tagg ju!! (och "himmel och pannkaka", inte hört denna uttryck på år. ska helt klart anamma det framöver. <3)

21 Fotograf Yohanna - Fotograf i Hälsingland:

skriven

Vad häftigt att få vara där utan en massa andra människor! Och stenarna var min favorit, speciellt den lila var ju helt makalöst vacker! :)

22 Anna María :

skriven

så sjukt coolt att få gå där själva. Och det här med stenar i en monter hemma. Helt normalt enligt mig. Min gammelmorfar samlade på stenar (den typen som ni kollade på) och hade överallt hemma i huset. Är så sjukt fint. Mina föräldrar har flera montrar med stenar hemma och jag börjar samla på mig ett gäng också. :)

23 linah:

skriven

kul!

24 Catherine:

skriven

Vilken jäkla grej för er! Måste vara fantastiskt smickrande att just ni tre plockades ut, var riktigt stolt över det! :) Naturhistoriska ska också ha cred, dom har verkligen förstått hur de ska marknadsföra sig för att nå yngre, istället för att några medelålders där själva hade gett sig på ett pinsamt försök ;)

Svar: Ja, det var en riktigt häftig grej att få vara med om :) Jag som älskar den här typen av besök/utflykter tyckte att det passade extra bra. Skitroligt att fler förstår hur de ska marknadsföra sig, ja. Tack för din fina kommentar :D
Sandra Lundin

25 Frida:

skriven

Men ååååååååh vilken häftig grej!! Du är ju så förtjänt av det, din insta och blogg är ju helt fantastisk och ett självklart val för naturhistoriska och är så glad för din skull. Men ändå så kan jag inte rå för att bara tänka wow och lyllo och wow och wow - liksom vilken grej!

26 Beatrice:

skriven

(Nu när jag har tid att läsa bloggar igen ett par dagar typ, så kommenterar jag på allt jag hinner/orkar, hehe)

Men det här är ju så himla häftigt! Älskar ametisten mest tror jag, och kanske fönstrena i taket i kupolerna och det där fotot där du skriver att ni alla kikat på samma platser, vilket makalöst vackert hus naturhistoriska ligger i!
Hade lätt kunnat åka till Sthlm och bara gå på museum i flera veckor.... Men det är så tråkigt, det är så många statliga museum i Sverige som kostar pengar :( I London är det ju gratis liksom, så där kan man ju bokstavligt talat gå hur många dagar som helst utan att det kostar!! Drömmen att ha fler museum här neråt också... Men Malmö Muséer är ju i alla fall billigt, typ 20 kr som student tror jag... Värt!

Svar: Göteborg är också grymma på det för där tror jag det är gratis tills man fyller 25 och då får man betala en årsbiljett som kostar 20 kronor (eller något sånt) och som gäller överallt och i ett helt år :)
Sandra Lundin

Kommentera här: