Vi byter sticklingar med varann!

Så roligt att ni var så många som uppskattad min lilla guide om hur man tar sticklingar. Hoppas nu att ni blivit lite inspirerade till att ansa era egna växter där hemma! Efter lite snack i kommentarerna kom jag på att vi ju faktiskt skulle kunna byta sticklingar med varandra. Tänker att det här inlägget får fungera lite som en  chatt där man i kommentarsfältet antingen kan skriva vad man har eller vad man söker. Som jag skrev i  guiden så vill nog de flesta ha en rätt så bred variation på sina växter istället för att bara ha samma i varje rum, så det här är ju en rätt genial idé om jag får säga det själv ;) Har man inga sticklingar just nu så kan man vara lugn, jag ska försöka lägga inlägget i sidomenyn så att man hela tiden kan komma tillbaka hit och checka läget. Glöm bara inte att ange er mailadress i själva kommentaren så att ni ska kunna bli kontaktade. Tänker att det får vara lite "först till kvarn" som gäller annars är det nog svårt att få det att funka.
 
Just nu har jag sticklingar från Kameuforbia (den som kallades för sprätt iväg), gullranka,  den suckulent som jag visar i guiden och så kan jag skicka iväg lite rötter till den fantastiskt fina klöverblomman som syns lite varstans i tidningar och bloggar just nu. Sugen på någon av dem? Skriv en kommentar här nedan så ordnar vi det!
 
 
1 Alina:

skriven

sv: det var så goott :)

2 Beatrice:

skriven

Roligt inlägg! Mycket bra idé. Har tyvärr inga sticklingar själv nu, och har kanske kanske fått tag på de två växter jag letar efter, så jag återkommer kanske om ett tag!

3 Josephine:

skriven

Super fin blogg! :)

4 Marie:

skriven

Jag vill gärna ha klövern men ska kolla vad jag har att byta med :)

Svar: Mailar dig om det :)
Sandra Lundin

5 Victoria:

skriven

Tack så hjärtligt :) Jag satte mig ner & tittade på vad jag virkat & inser att jag verkligen har utvecklats.
Det tycker jag du ska göra, man kan göra så mk fint bara man övar & övar :)
Åh jag måste kika in på tipset om hur man tar sticklingar, har inte suttit vid datorn på länge så halkat efter på bloggkoll.

6 Sanna Widman:

skriven

Fina bilder! :)

SVAR:
Tack !:)

7 Mikaela:

skriven

Hurra! Jag skulle gärna ta lite Kameuforbia, vill du ha några jordgubbsrevor? Vet inte vilken sort, men de är goda :) Eventuellt så har jag snart Dr. Westerlund jag skicka iväg också! Men jordgubbar har jag garanterat!

8 Mirjam Wallmark:

skriven

Oj så fina bilder! :)

9 Emma:

skriven

Vilken bra idé! Jag har sticklingar från paradisträd att dela med mig av. Vill jättegärna ha både Kameuforbia och klöverblomma. /Emma

10 emiza:

skriven

Ha en fantastiskt fin tisdagskväll

11 biggeros:

skriven

Toppen idé att byta sticklingar med varandra. Tack för tipset =)

12 Ulrika:

skriven

Vad roligt initiativ! Jag har ampellilja, crassula med "trumpetblad", och en som jag inte riktigt vet vad den heter, men kallar för Bengt (om man är nyfiken på den så kan jag kanske skicka en bild). Jag har en hoya som man kan ta från också. Det vore extra praktiskt om någon i malmö ville ses och byta. Maila mig på [email protected] i så fall.

Svar: Är så himla nyfiken på bengt alltså! Är hoya samma som porslinsblomma? Bor ju inte i Malmö men kan gärna skicka på posten om du skulle vilja byta någon med mig :) min mail är [email protected]
Sandra Lundin

13 Sofia | Avocado Baby:

skriven

Jag vill gärna ha en klöverblomma! Kan byta med Dr Westerlund, gullranka, paradisträd, murgröna eller physalis.

14 Anna:

skriven

Hej! Skrev inlägget om sprätt iväg och förgiftad dotter :/ Byter gärna sticklingar. Har hjärtan på tråd, och en större sak som jag inte vet vad den heter men som är lätt att ta sticklingar på och som oftast tar sig fint. Typ, ganska fet stjälk, lite hängaktig och kan bli lilaaktig i bladen beroende på vilket ljus den står i. Gullranka vore fint att få en bit av, men, hur gör man, postar? :)

Svar: Alltså den där lilaaktiga saken lät ju väldigt spännande :P Det lättaste är att man blöter papper som man virar runt stjälken/roten för att hålla den fuktig. Fick sticklingar idag och de var inpackade i bubbelplast och det hade funkat finfint! Kan skicka till dig så fort du vill så maila bara din adress till mig :) [email protected]
Sandra Lundin

15 Moa Persson:

skriven

fina bilder, kunde sticka innan men har inte tid eller tålamod för det nu vilket som ät trist :/

16 milina.blogg.se:

skriven

du är så grym på att fota!

17 AnnaKK:

skriven

Vilken kul idé! :-)

Just inomhusväxter är väl dock inte mitt största intresse, men trädgårdsväxter däremot! Och så har jag ju mina chiliplantor, som jag inte nänns kasta bort utan har tagit in nu när det har blivit höst. Om någon är intresserad av sticklingar från dem, så kan jag absolut bidra! Har så klart även diverse olika chilifrön. :-)

Svar: Ja, det där med växthus är en gammal dröm som äntligen håller på att bli verklighet. :-)

18 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Önskar jag var bra på sådant här, men ärligt talat jag förstår inget alls.

19 Anna W:

skriven

Åh vilken kul idé! Jag är sämst på växter men lär mig sakta. Jag kan skicka sticklingar från pelargon som växter så det knakar o får små fina vita, nästan rosenliknande blommor, och även livsblads skott om någon vill ha. Vill gärna få överraskningsstickling i utbyte!

Svar: Så roligt! Jag byter jättegärna med dig :) Är sugen på ett skott från livsblad eftersom jag inte har någon sån. Skicka din adress till mig så sänder jag dig en överraskning i veckan! [email protected]
Sandra Lundin

20 Sandra:

skriven

HALLÅ! Vilken fin blogg du har, fantastiskt fin. Vad glad jag blev att du hittade mig och kommenterade så jag kunde hitta dig. Jag vill gärna byta sticklingar!! Jag har elefantörabebisar för tillfället och är ute efter både gullranka och den dära lyckoklövern. Maila mig! Kram

21 Malin:

skriven

Anna W, jag byter gärna också med dig! Pelargonen är jag sugen på. Har en överraskningsstickling att byta bort ;)
maila mig gärna, the_malin(at)hotmail.com

Svar: Här är Annas mailadress, [email protected]
Sandra Lundin

22 Annica Granath:

skriven

Jag undrar om det är någon ängel där ute som har en Kamioforbia/skvätt iväg som jag kan få köpa eller byta till mej. Har än del blommor / krukväxter så kom med förslag

Svar: Jag har! Vet bara inte ifall det är bästa tiden just nu att skicka eller om man ska vänta till våren?
Sandra Lundin

23 Michaela :

skriven

Åh bästa idén, det här med att byta sticklingar! Jag har precis hittat till din blogg men hoppas att det fortfarande finns några som är aktiva bland kommentarerna här.

Jag skulle gärna vilja ha stickling från monstrera, gullranka och rödklöver om det är någon som har. Jag har massa elefantöron som jag kan byta bort samt en suckulent och en grön växt som jag tyvärr inte vet vad den heter.

Svar: Jag har allt utom rödklöver men vet inte om det är bästa tiden att skicka just nu eller om man ska vänta till våren?
Sandra Lundin

24 Michaela:

skriven

Det är såklart inte bästa årstiden för sticklingar, men jag tror det funkar ok ändå. Jag gav precis en stickling till en kompis och den verkar ha tagit sig. Jag betalar gärna frakten om du inte vill ha lite elefantöron i utbyte :)

Svar: Vill så gärna ha elefantöron :D Skicar mail till dig strax!
Sandra Lundin

25 Michaela :

skriven

Jag har mailat dig!

Kommentera här: