Organisera ditt bloggande - del.1

Ni kanske inte vet det men den här bloggen är faktiskt inne på sin andra livslängd, om man nu kan uttrycka sig så. Jag startade nämligen den under vårvintern 2012 men la ner den framåt sommaren samma år eftersom min kamera gick sönder och intresset för bloggandet dog tillsammans med den. Förhoppningen var alltid att kunna börja om igen och under vårvintern 2014 kunde jag äntligen göra det. Det finns många saker som har gjort att mitt liv förändrats under dessa åren (till exempel en flytt till en helt ny stad) men om vi ska fokusera på bloggen så är det just mitt sätt att blogga som har förändrats markant sedan starten. Denna förändring har gjort att jag ser på bloggen och arbetet som ligger bakom på ett helt annat sätt. Jag tänkte dela med mig lite av mina tankar och insikter här nedan och hoppas att någon annan kan ha nytta av dem.
 
2012 kunde jag vakna på morgonen och tänka "oj, vad ska jag blogga om idag?" och sen gick en stund åt till att komma på något recept/pyssel, genomföra det och sedan blogga om det. Ingen framförhållning och verkligen en blogg som styrde mig istället för att jag styrde den. Under den tiden publicerade jag också många vardagliga inlägg om vad jag gjort under dagen och liknande något som väldigt sällan förekommer nu, vilket kanske är synd, men som verkligen bara var ett sätt att få innehåll till bloggen.
 
Det här året har jag kämpat med att försöka få ner mitt bloggande i en tight liten plan där varje dag hade ett bestämt inlägg vecka efter vecka. Jag läste nämligen någonstans att läsare tyckte det var skönt att veta vad som skulle komma men alltså, det här funkade inte alls för mig! För det första så var det otroligt trist att försöka komma på standardkategorier som jag alltid skulle hålla mig till (hälften av dem på bilden har jag ju inte ens kvar) och dessutom så kunde jag på förhand aldrig veta vad jag verkligen var sugen att skriva om. Jag menar, det är ju rätt tråkigt att behöva lägga upp ett recept en dag man bara vill äta mackor till kvällsmat.
 
Men nu tror jag minsann att jag har kommit på den allra bästa lösningen, för nu rinner nästan alla inlägg från mina fingrar ner på tangenterna och jag har mer tid än någonsin över. För det första, jag tycker verkligen att det är viktigt att man lever sitt liv och bloggar utifrån det istället för tvärt om. Självklart testar jag ibland roliga recept för att jag vet att de blir roliga att blogga om MEN jag står aldrig och stressbakar i köket för att ha något att lägga upp, utan detta funkar mer som motivation till att våga testa något nytt. Allt innehåll på min blogg är på riktigt hämtat ur mitt eget liv, det är äkta och det är saker som jag skulle gjort även om jag inte hade bloggen. Detta är något som är viktigt för mig att poängtera för ifall jag skulle hitta på allt detta bara för att skriva om det här så hade jag nog gått in i väggen direkt. Därför vill jag också poängtera att detta är tips på hur min blogg är uppbyggd, du har säkert en helt annan tanke med din och det är helt okej, alla har sina egna system och mål.
 
Underbaraclara skrev i somras att hon tycker att inläggen som läggs upp på bloggar ska vara aktuella och inte "titta vad jag gjorde för tre veckor sedan" och visst, jag förstår vad hon menar men jag jobbar bara så till 50%. För i början av sommaren bestämde jag mig för att ta en paus från bloggen i några dagar. Jag gjorde allt jag hade lust med och fokuserade på alla mina favoritområden men med kameran i handen hela tiden. Jag fotade allt jag gjorde och vips hade jag en tre, fyra stycken olika inlägg att lägga upp de kommande dagarna. Detta har jag fortsatt med och nästa vecka kanske det kommer upp en maträtt jag lagade förra veckan men jag tycker inte att det gör något, jag har nämligen skapat mig en liten buffert.
 
Det fina med bloggar är ju att man själv väljer hur de ska se ut och vad de ska innehålla. En del vill helt enkelt bara skriva små spontana inlägg under dagens slut och vissa vill kanske planera in i minsta detalj. Det är helt okej hur man än gör, men jag kan helt enkelt inte bara köra på känsla utan måste veta lite i vilken riktning jag går. Därför har jag insett att jag mår bäst när jag har en klar bild av vad jag vill dela med mig av och när jag är väl förberedd så jag inte behöver sitta där och stressredigera bilderna sent efter jobbet.
 
 
Stanna upp och ta en paus, tänka efter vad du har framför dig. Finns det bloggbart material i det du ska ha för dig idag, imorgon eller nästa vecka? Kanske blir det ett stort inlägg eller flera små, men huvudsaken är att du har lite framförhållning. Ett exempel är att jag i förrgår lagade en supergod höstgryta till oss här hemma, det var inget uppstyrt för bloggen utan vi tänkte ändå laga den, och då passade jag på att ta lite bilder av den för att ha till ett inlägg lite längre fram. Jag gillar att sprida ut mina inlägg så att det inte blir två recept på raken och därför har jag det nu som en buffert inför nästa gång recept-kategorin ska uppdateras. Ibland blir något som är tänkt som ett inlägg bättre i en bildbomb från veckan och ibland är det guld att dela upp ett inlägg mer än man hade tänkt (att visa behind the scenes från ett diy-projekt kan ju vara roligare än att bara se det färdiga projektet). Vilka är dina viktigaste kategorier på din blogg? Vad tycker du om att dela med dig av? Ta någon dag ledigt från bloggen och känn efter vad du faktiskt vill dela med dig av, kom ikapp och känn att du har kontrollen över det du ska lägga  upp.
 
Bloggen 2012
 
Just så har jag gjort och jag har funderat ut vilka mina huvudkategorier är, alltså vilka saker jag ägnar mig åt dagligen och som jag därför brinner mest för att blogga om. Dessa är för mig: recept, DIY, odling, guider, foto och tankar. Eftersom mina intressen som sagt ligger inom dessa kategorier så vet jag att jag kommer att ha mycket innehåll att lägga just här. Min allmänt-kategori är även den flitigt använd men där postar jag bara saker som jag kommit på för stunden, här är alltså aldrig något planerat - vilket det också måste finnas plats för. Dessutom har jag några kategorier som återkommer varje månad och dessa är: Viktor och fyren, boktipset och månadslistan. Eftersom det enbart är ett inlägg i varje kategori som återkommer varje månad är det lätt för mig att planera och tänka på dem långt i förväg. Ofta skriver jag inlägget som ska läggas upp samma dag men tankarna kring det bearbetar jag långt tidigare. Ett tips är att sätta sig och bara skriva ett slarvigt utkast för att inte tappa idéerna kring ett kommande inlägg. Jag har även några spontana kategorier som används så fort jag känner att jag har något att dela med mig från dem och de är just nu, hemma hos oss, leeloo och gösta, stil och tips. Dessa kategorier planeras heller aldrig in i det schema jag ska skriva mer om imorgon, utan det är helt enkelt material som kommer till mig i stunden.
 
Bloggen 2014
 
Ifall man har en blogg som bygger på att man bara lägger upp spontana saker så förstår jag att det kan vara svårt att planera i förväg men man kan ändå ge sig en liten buffert genom att ta en paus på några dagar. Får du en tanke idag om ett superbra inlägg så kan du pausa genom att lägga ner tid på själva inlägget idag men inte posta det förrän imorgon eller ytterligare någon dag framåt. På så sätt ger du dig möjlighet att imorgon slappna av (du vet ju att du har ett inlägg på gång) och därför är du även extra mottaglig för att få fler bra idéer inför kommande dagar.
 
Okej, känner att det blev en hel del svamlande tankar här. Hänger ni med? Imorgon kommer del. 2 där jag delar med mig om hur jag gör för att ordna ett bloggschema som inte känns stressande eller krävande, alltså lite mer konkret på hur man kan strukturers upp det. Hoppas det kan komma till nytta!
1 lovisa:

skriven

riktigt bra inlägg, och jag ser fram emot fortsättningen. tänker ganska lika som dig, har vissa kategorier jag uppdaterar mer frekvent som går rätt snabbt att fota & redigera (vad jag gjort, vad jag haft på mig och sånt) medan andra (länge inlägg om t.ex. feminism, tillbakablickar, politik, djurrätt...) tar mer tid i beaktning att skriva. tänker precis som du, på att inte två inlägg på raken ska handla om samma kategori (t.ex. recept) utan att det ska vara en jämn fördelning när en läsare än går in och scrollar igenom. så det alltså ser presentabelt korrekt ut, liksom :)

har också ett sådant bildsorterasystem när jag lägger in foton som jag vet hur inläggen skall skrivas. haha, när jag skriver denna kommentar känner jag lite "undra om folk överlag vet hur lång tid det tar att driva en BRA blogg". kram på dig fina kloka sandra!

2 Julia ♥:

skriven

Jätte fin blogg, kolla gärna in i min nystartade blogg så skulle du vara jätte snäll! ♥

Ha en bra kväll!

3 Beatrice:

skriven

Men vad bra! Har precis börjat fundera på det här, och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det än. Har skrivit ner några inlägg jag vill göra som jag tycker är kul, och sen tänkte jag fylla ut med spontan-inlägg. Men det här var nog faktiskt precis jag jag behövde! Så tack för ett bra, välskrivet inlägg!

4 Mikaela:

skriven

Typ precis vad jag behöver läsa nu, har funderat mycket på det här på sistone!

5 sandra:

skriven

Blir ju lite sugen på att börja igen ;) Och ÅH vilken fin handstil du har <3

Svar: Do it :D Men haha, det här var ju min kladdstil. Men tack :*
Sandra Lundin

6 Elin:

skriven

gud vilket bra inlägg! precis vad jag behövde, precis nu :-)
och jättefin blogg i övrigt :-D

Svar: Vad roligt! Kommer snart ett podcastavsnitt som tar upp detta och lite annat. Hoppas du vill lyssna och känner att du har nytta av även det :)
Sandra Lundin

7 Sriwanna Salomonsson:

skriven

Jag håller med dig, en blogg behöver inte vara nu, nu nu. Det blir lätt att man stressar då, tror jag. Man ska blogga precis då man känner för det.

Svar: Exakt! Åh, är så glad att jag har hittat till din blogg. Du verkar vara så himla klok och härlig och har alltid så fin ton & vackra bilder. You go girl ;)
Sandra Lundin

Kommentera här: