DIY: stickprojektet

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
När hösten kommer blir jag alltid sugen på att börja sticka och därför sätter jag varje år igång ett litet halsduksprojekt som brukar bli färdigt lagom tills kylan biter tag i en. Detta har jag hållt på med under de senaste fyra åren och nu börjar jag få en rätt stadig samling av olika cowls här hemma. Vet inte riktigt vad man ska kalla dem på svenska men det är alltså som en sammanhängande halsduk som man virar runt halsen. Förstår ni? Edit: Amanda skrev precis och sa att det heter tubhalsduk, såklart! Jag är nämligen värdelös på att få en vanlig halsduk att fästa och ändarna trillar alltid ut och löser upp hela paketet som ju ska skydda mig från kylan.
 
Det här året har jag valt ett ombre-garn (hittade eventuellt på det ordet just nu) som går från ljusgrått till en mörkt grå nyans. Jag hade redan kommit en liten bit när det slog mig att ni kanske också vill haka på det här projektet? Om ni redan är grymma på att sticka tror jag att ni säkert gör snyggare saker själv med mönster och grejer men kan man inte sticka, eller om det en färdighet som inte praktiseras så ofta är det här nog det perfekta projektet att börja med.
 
Du behöver nämligen bara kunna två saker: lägga upp maskor och sticka räta maskor. Klicka på länkarna om ni behöver lära er hur man gör, jag vet att det låter krångligt i början men det här är två rörelser som sätter sig i händerna direkt och sen glömmer man dem inte i första taget. Anledningen till att jag bara stickar räta maskor är för att jag helt enkelt tycker att det blir snyggast på den här typen av halsduk.
 
Lägg inte upp för många maskor i början om du inte vill ha en superbred halsduk. Hur många du bör lägga upp beror på vilket garn du har och storleken på dina stickor (mina är 8.0 mm) men jag brukar lägga upp runt 30-40 stycken. Sticka sedan på tills du tycker att längden är bra och maska sedan av (okej det var tre saker man behövde kunna) och sy sedan ihop båda ändarna med varandra. Klart!
 
Jag kikar in här och visar upp min halsduk så fort den är färdig och hakar du på stickprojektet så vill jag gärna se ditt färdiga alster också!
1 Ulrika:

skriven

Åh, så mysigt att sitta inne och sticka i höstrusket! Jag virkade en del när jag var yngre, en nu har jag tappat intresset helt tror jag... kanske vaknar till liv i framtiden!

2 Mikaela:

skriven

Jag vill jättegärna haka på! Vad du skriver om saker som jag gått och tänkt på, både med solmogna tomater och så nu stickning. Har tänkt jättelänge att jag vill lära mig sticka och virka, har bara testat på det på högstadiets syslöjd. Det här låter som ett bra första projekt!

3 Vicky:

skriven

vilken snygg gradient! love it. ser riktigt lyxdyr ut. : )

4 Rihanna Sweden:

skriven

Mysigt att sticka! :)

5 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Mysigt att sticka...men tidskrävande!!

6 angelicasvarld.blogg.se:

skriven

Mysigt att sticka...men tidskrävande!!

7 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Åh, kunde sticka när jag var yngre och det var ju riktigt mysigt så borde lära mig göra det igen! :) Om jag förstod din förklaring rätt kallas den typen av halsduk tubhalsduk :)

8 Maria:

skriven

Åh så mysigt och fint med stickade grejer. Jag börjar alltid på helt för stora projekt och har svårt att göra klart dem...

9 Maria:

skriven

Åh så mysigt och fint med stickade grejer. Jag börjar alltid på helt för stora projekt och har svårt att göra klart dem...

10 susanne:

skriven

Haha, ja alltså man vet ju aldrig hur det bli, så det var lika bra att testa. :P Men vad mysigt att sticka. Började sticka för närmare två år sedan (i samband med att sluta röka behövde jag sysselsätta mina fingrar), men kom bara till en och en halv socka.. Kanske ska ta tag i det där igen, Är ju ändå lite mysigt. :D

11 Sandra:

skriven

Jag är PÅ! Har inte hunnit skaffa garn m.m. till denna hösten (jag brukar köpa på mig lite när jag hittar något jag tycker är fint) men jag kanske får ta ett djupdyk i garnkorgen istället..

12 finurligafroken:

skriven

O va härligt! Jag har alltid velat sticka. Ska absolut kolla in länkarna och se om jag kan få ihop en halsduk. Kram.

13 Tommytott - Fotograf i Malmö:

skriven

Sv: Det var så lite så och pirogerna var galet goda!

Shit vad alla verkar sticka.. någon ny modefluga som är på tapeten?

14 Josefin:

skriven

Jag är så imponerad av människor som kan just sticka. Hade jag gärna kunnat själv. Jag förlitar mig på mamma och svärmor :) Men det är tur att den yngre generationen ändå inte släpper detta helt för det finns ju risk att det dör ut annars.

Med vänlig hälsning, Josefin

15 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Alltså så snygg ombre-halsduken kommer bli! Jag brukar f.ö kalla det för cirkelscarf :) föredrar också sådana. Mycket smidigare!

16 AnnaKK:

skriven

Undrar om jag ens kan sticka nu längre!? Har inte gjort det på kanske 20 år... :-) Minns när jag gick på gymnasiet (mitten av 80-talet); Ett tag stickade "alla" tjejer på raster och håltimmar osv! Vi gjorde tröjor, och använde superstora stickor så det gick ganska snabbt. :-)

17 Isabelle:

skriven

Men åh vad kul! Stickning är verkligen kul och perfekt sysselsättning! :-D

18 Em:

skriven

Imorgon efter min hemtenta är det jag som åker och köper stickor och garn! Ser så mysigt ut :)

19 Liza:

skriven

Jag älskar dina kontraster på bilderna. Så sjukt klockrena. Du är verkligen jätteduktig på det du gör:).
Tacksam över att jag får följa din resa! :)

20 När Annie fotograferar i USA:

skriven

Så fint! Jisses vad du är duktig!

21 Iz:

skriven

Blir grymt inspirerad men hur lång brukar du göra den ungefär? Skulle du inte kunna visa en bild på en färdig så man ser lite hur det blir? Många krav här:P Jättefin blogg i alla fall:)

22 Alexandra:

skriven

Gud vilka bra videos! Men vad har du för storlek på stickorna jämfört med ditt garn? Den svarta halsduken ser så himla tjock och mysig ut, mina blir alltid lite tunna och tråkiga liksom, tror du jag ska ha ett tjockare garn? Kram!!

Svar: Hm, det vet jag faktiskt inte. Men ja, man får nog ta liite tjockare garn och sen skulle jag ta någon storlek mindre på stickorna. Som det är nu så blir mitt inte lika tätt som den svarta stickningen på bilden, men det är ändå inga stora hål i. Hoppas du löser det :) Kram!
Sandra Lundin

Kommentera här: