Boktipset: November & Boklistan

Den här veckans boktips är lite annorlunda jämfört med hur de brukar se ut. Jag har läst ett gäng böcker under månadens gång men kände bara att jag ville tipsa om två. Dessutom såg jag att jag blivit utmanad av Ulrika att svara på några frågor om böcker och därför tänkte jag att jag slår ihop allt. Så här kommer en lista med lite olika tips från mig och under punk 3 hittar ni vilka två böcker jag läst i Oktober och som jag tycker att ni själva ska låna under November. Klart slut!
 
1. Vilken bok du har läst har gjort störst intryck på dig?
Men hjälp vilken svår fråga att börja med. Vill så gärna svara något smart och livsomvälvande men jag kan inte komma på något just nu. När jag var tonåring läste jag för första gången Inte som andra döttrar av Deborah Spungen. Älskade att få en inblick i någon annans liv och ta del av någon annans historia (vilket jag fortfarande gör) och trots att historian i sig är riktigt sorglig så ville jag bara läsa mer och mer om den. Boken gjorde att jag i mina jobbigaste tonår kunde inse att jag inte hade det så illa trots allt. Den blev någon slags styrka i ryggraden och något som jag både identifierade mig med och som jag använde för att ta mig ur destruktiva kompisrelationer och deppiga perioder.
 
2. Vad går du på när du blir intresserad av att läsa en bok? (Baksidestext, omslag, recensioner i tidningar etc).
På biblioteket väljer jag nästan bara böcker efter omslag vilket har resulterat i många tråkiga lån. Brukar sällan orka läsa baksidetexten och försöker mest snappa upp lästips på bloggar eller fråga min svärmor vad hon läst på sistonde. När jag reser läser jag Kupé och på jobbrasten Ica kuriren och båda tidningarna brukar faktiskt ha riktigt grymma tips på bra böcker och ibland är det faktiskt skönt att förlita sig på att man har samma tycke som "experterna".

3. Vilken var den senaste bok du läste och vad tyckte du om den?
- En del fackböcker är rätt jobbiga att ta sig igenom och vissa studier handlar om så krångliga saker att jag inte kan ta till mig någonting. Men så är inte fallet med den här boken. Författaren skriver på ett bra sätt som gör att man lätt hänger med i det han försöker beskriva. Det finns många målande exempel som gjorde att jag genast la ifrån mig boken för att göra "testet" på Viktor för att se om det funkade. Däremot så handlar rätt många sidor om saker som urval och sannolikhet och jag tycker att just det kapitlet var rätt Zzz och hoppade därför över det. För även om det är en bra bok så tycker jag att det var lätt att sväva iväg i egna tankar och därför fokuserade jag på att läsa de kapitel som intresserade mig mest.
 
Har ni sett videon med basketspelarna och gorillan? Daniel Kahneman skriver även om detta fenomen i sin bok så låna den eller köp den om synvillor och mind games är något som intresserar dig.
 
- I en recension i Svenska Dagbladet hittade jag det här citatet "I den depressiva tonen äger den måhända ett slags perfektion." och tyckte det beskrev den här boken så väl. Den handlar om William Stoners liv från ung pojke och fram till hans död. På samma sätt som den behandlar allting, hans innersta väsen och alla yttre omständigheter så handlar den knappt om någonting. Jag vet inte hur jag ska beskriva denne man på bästa sätt men han har liksom ingen ambition till att söka något större än det han har. Han har en galen hustru, en för honom nästan främmande dotter och en nemesis på universitetet som förpestar hans tillvaro. Trots detta gör han absolut inget åt saken, allt får bero och han verkar nöjd och tillfreds med det. Som ni kanske märker så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken, jag vill tipsa om den men vet liksom inte riktigt vad det är jag tipsar om. Har ni läst den? Dela gärna med er av era åsikter i så fall!

4. Läser du helst facklitteratur eller skönlitteratur?
Läser helst skönlitterära böcker och om jag får vara ännu mer specifik så får de gärna vara självbiografiska (men helst inte memoarer). Fast det får gärna vara påhittat med magiska historier också så länge känslorna känns äkta och lärdomarna något som man kan ta med sig in i sitt egna liv.
 
5. När läser du helst böcker?
Det är utan tvekan när jag ligger i badkaret och det har blivit en sån njutbar stund för mig att jag kan duscha på morgonen och sedan bli lässugen och sjunka ner i badet på kvällen ändå. Supertråkigt för min torra hud men jättehärligt för mig.
 
6. Nämn en författare som gjort stort intryck på dig.
Måste nog säga James Frey. Älskar hur hans meningar kan pågå i en evighet innan han sätter punkt och hur de ändå går så fint att läsa. Gillar inte att läsa böcker med korta meningar hela tiden, blir liksom inget flow i min hjärna. Sen skriver han om jobbiga och udda saker men som ändå blir så himla, himla fint. Tycker han får släppa nytt någon gång!
 
7. Har du någon gång läst en bok och tänkt det här kunde jag ha gjort bättre? I så fall, vilken?,
Jag försöker att inte jämföra andras arbete med mitt eget och tänker aldrig riktigt i de banorna. Klart man kan ha tänkt så någon gång då man läst en bok som man inte alls begriper sig på och som känns som ren smörja. Men aldrig att jag på riktigt skulle kunna sätta mig och skriva en bättre bok. Kanske den där Vad säger rävensom är en direkt översättning av låten What does the fox say. Den historian skulle jag nog ha kunnat utveckla till en lite roligare barnbok ;)
 
 8. Vilken bok skulle du själv ha velat skriva, och varför?
Skulle gärna ha skrivit Den vidunderliga kärlekens historia eftersom den är så himla annorlunda och så otroligt fin och jag skulle älska att ha hela den historian och det språket inom mig. Fast egentligen skulle jag nog välja hela serien om Harry Potter. Hade inte varit besviken på mig själv om jag hade spottat ur mig alla de där böckerna :P

9. Bästa filmatiseringen av en bok?
Måste nog säga Fight Club, Into the wild och Kalle och chokladfabriken. De två första för att de är mina bästa filmer någonsin och den andra för att den är så himla härlig med sina färgchocker och knasig johnny depp + att min absolut favorit Helena Bonham Carter är med <3
 
10. Vilken var din favoritbok när du var barn? Tycker du fortfarande om den?
När jag var riktigt liten var det Allra käraste syster av Astrid Lindgren. Grät VARJE gång systern försvann och tycker än idag att den är otroligt sorglig. Gillade även böckerna om Kulla-Gulla och blev så inspirerad att jag på kvällarna brukade leka att jag var fattig genom att rulla ner persiennerna, klä på mig den mest gammalmodiga klänningen jag ägde och sen sova på golvet. Som sagt - jag gillar ju böcker som känns äkta och köpte faktiskt böckerna på loppis för några år sedan. Får rota fram dem och börja läsa om för att se vad jag tycker om dem idag!
 
Om ni också vill svara på frågorna får ni gärna länka till ert inlägg så jag kan läsa alla bra tips!
1 Maria:

skriven

Åh vilken fin lista! Jag håller helt med om badet. Min hud gråter men älskar bada+läsa!

2 Linda:

skriven

mysiga bilder!

3 Olivia:

skriven

Så himla bra inlägg, bra tänk, bra boktips! :))

4 Amanda:

skriven

Jag är på väg att flytta till USA för att jobba som au pair. Jag är just nu i matchningsprocessen och väntar på att hitta den perfekta familjen! Kika gärna in på min blogg och följ med på mitt äventyr :)

5 hanna, förbanna:

skriven

sv:verkligen! Höstens färger <3

haha, ja, det är lite pyssel kvar då det bara och endast var en stockstomme med tak när vi köpte det, ungefär ;)
Tror det blir runt 100 kvadratmeter på två våningar när det är klart. Ja! Jag vill flytta nu! :D

kanske jag också tar och svarar på den här listan, om jag nu mot förmodan skulle få tummen ur... ;)

6 Boel:

skriven

Härligt inlägg :D

Sv; Tack!

7 Victoria:

skriven

Tack så mycket :)

Eller hur, det roliga är när man vet att de också tycker det är roligt att vara på besök. Hur långt ifrån bor din bror? Min bor 32mil bort så ses inte så ofta.

8 MALIN:

skriven

Vilken rolig lista!

9 Filippa M [mode & foto]:

skriven

SV: Vad kul att du gillar de, super bra med inpackning och kämpa på :)

Superbra tips!! Ha en fortsatt bra kväll, kram

10 Julia Müller-Sandvik:

skriven

sv: Härligt!! MÅSTE TESTA!!! Men imorgon i så fall, för på lördag blir jag vegan på obestämd tid :D

Älskar att läsa. Den vidunderliga kärlekens historia är helt och hllet perfekt!

11 MALIN:

skriven

Svar: Prova det nästa gång, hur gott som helst!

12 Sofia | Avocado Baby:

skriven

Åh Stoner, tyckte också om den väldigt mycket. Har du läst En av oss sover? Helt fantastisk! Sara Stridsbergs nya är också magisk.

Och ett tips till alla badfreaks med torr hud: droppa lite mandelolja i vattnet.

13 Mikaela:

skriven

Jag läste så himla himla mycket när jag var yngre, hade alltid en bok framför mig. Men nu när jag pluggar och läser så jäkla mycket kurslitteratur så orkar jag liksom inte läsa något annat, förutom på sommaren. Måste försöka hitta tid och ork, för egentligen älskar jag ju att läsa.

14 K- S:

skriven

James Frey, toppen!

15 AgnesBlixa:

skriven

vilken super härlig lista sååå inspirerande och helt klart ett måste att göra själv någon gång. Yeee Kram!

16 sussie:

skriven

Undeebart inlägg. Tack för tipsen :)

17 Charlotte:

skriven

Fy vad jag verkligen bör läsa mer. Sååå dålig på att ta mig den tiden men när jag väl hittar en bra bok läser jag ut den på en dag. Ska kika på listan lite närmre när jag inte har sååå brådis till jobbet ;)

18 Clara:

skriven

Rös till när du nämnde Inte som andra döttrar av Deborah Spungen.

Till er som inte läst den: Utan tvekan den bok som berört mig mest. Verklighetsbaserad historia om flickvännen till Sid Vicious i Sex Pistols som svartmålats av media, mamman berättar om hennes uppväxt och familjens relation, om dotters psykiska sjukdomar och hur hon gång på gång försöker krossa sin familj. Man får sådan inblick i varför vissa människor är som de är, hur det är att kämpa och inte minst som redan nämnt: vad bra man har det egentligen.

Jag läser den ungefär en gång om året. Lika bra varje gång.

LÄS LÄS LÄS

Svar: Ja, superbra av dig att skriva lite mer om den boken! Har också läst om den flera gånger och jag tycker fortfarande att den är lika bra/intressant/hemsk. Har du läst något av James Frey? Inte riktigt samma men som jag skrev i min boklista så älskar jag verkligen hans skrivspråk.
Sandra Lundin

19 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Kul inlägg. Jag tar mig typ aldrig tid för att läsa, men när jag väl gör det så ligger jag helst i badkaret hihi:)

Kommentera här: