Recept: Fish n' Chips för vegetarianer

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
What! Tänker ni kanske nu. Vadå fisk? Ja, så tänkte jag också när jag bläddrade i Karoline Jönssons kokbok "Det gröna skafferiet" där receptet på hennes farmors falska Fish n' Chips fanns med. Hemligheten är helt enkelt att panera mannagrynsgröt och fritera. WHAT! Kanske ni tänker igen och i så fall är vi fortfarande på samma sida för det var nog min exakta reaktion. Men jag menar, ett spännande recept är alltid värt att testa hur resultatet än blir och om det dessutom blir lyckat så måste man såklart dela mig sig av det!
 
*Sniff sniff* hann Leeloo säga innan hon blev bortputtad. Husdjur i maten är verkligen nej tack.
Men på bilden ser ni alltså huvudingredienserna.
 
För fyra portioner kokar man upp 2 dl mjölk och 2 dl vatten och sedan vispar man i 1 dl mannagryn och lite salt. När gröten tjocknat till sig brer man ut den på ett bakplåtspapper i en form och ställer den sedan för att svalna. Det bästa är att bre ett rätt tunt lager, så att det håller ihop men ändå inte blir för tjockt lager gröt. Dela sedan i storlek som känns rimlig.
 
Knäck ett ägg i en skål och blanda 2 dl panko med 1/2 dl finhackad lök i den andra. Vänd "fisken" i ägget och sedan i pankon.
 
Det blir mest klumpar efter en stund så mitt tips är att bara använda 1 dl panko åt gången och fylla på efter hand. Låt sedan fisken vila lite.
 
För under tiden ska vi skära två stora bakpotatisar i jämna, smala stavar. Hetta därefter upp olja i en djup kastrull och fritera i omgångar tills den fått fin färg. Jag körde tre omgångar men om man inte passar sig i slutet blir de så mörka som på bilden för då går det rackarns fort. Att fritera är lite läskigt så se till att du inte lämnar grytan med olja ens för en sekund och ha alltid ett lock till kastrullen så du kan kväva elden om det skulle börja brinna.
 
Fritera därefter fisken på samma sätt och servera sedan med aioli och citronklyftor.
1 Dejan JUL:

skriven

Shitt det ser helt godumligt ut!

2 Småstadsfrun:

skriven

Sjukt coolt måste jag säga! Äter inte kött men fisk, skaldjur är i o för sig ok för min del. Min mormor höll också på mycket med "gammal" gröt. Själv gör jag fortfarande pudding i ugnen på det som blivit över. Har väl blivit lite störd kanske. Fast din "fisk" är bra mycket häftigare än min pudding..

3 Sara ~ Candis:

skriven

Men duuuu vad hungrig jag blev nu :P

4 Victoria:

skriven

Tack så mycket. Vi bor väldigt fint tycker jag. Väldigt fotovänligt om jag bara hade orken & motivationen att ta fotopromenader.
Fick faktiskt riktigt mk men det smälte på 2 dagar :/

What…så spännande det såg ut. Vad det gott?

5 Emmy:

skriven

WHAT! Spännande... Mannagrynsgröt?! Hm, blir att testa någon gång! :-)

Ps. Har en minitävling på min blogg nu där man kan vinna ett presentkort från Nelly.com värt 200 kr! Kika gärna in och anmäl dig!

6 Julia :

skriven

Panerad gröt är typ det konstigaste jag någonsin hört om. Jag MÅSTE testa.

7 Dreadhead.:

skriven

Detta låter så HIMLA flummigt och därför måste jag prova!! Det ser ju helt fantastiskt gott ut!! nomnom. Let's try!

8 carolina:

skriven

de lät himla gott :) va de super svårt:?

9 Sofia:

skriven

De låter spännande :-)

10 Robex Lundgren:

skriven

mums

11 MATILDA:

skriven

Åh vad gott! Vattnas i munnen på mig :D

12 Peasyeasy:

skriven

Vilken bra idé med fish and chips för vegetarianer! Tror du de går bra att steka istället om man inte har fritös? :)

13 Sara & Elin:

skriven

Åh herre, hur otroligt gott ser inte detta ut att vara?! En revolution för oss vegetarianer!

14 Olivia:

skriven

åh. så. gott. Så fint upplägg också!

15 Stickan!:

skriven

Åh, detta är ju en ren dröm! Gud så gött det ser ut :-)

16 ♡ Daniella:

skriven

Låter ju helknasigt, men det ser riktigt gott ut! :)

17 Julia Müller-Sandvik:

skriven

Så himla coolt, visste inte att mannagrysgröt kunde stelna sådär :D

18 Tokyoyo:

skriven

Åh, har också tjuvkollat i boken och sett receptet. Spännande! Men tål inte mannagryn.. undrar om det går att göra glutenfritt på nåt sätt? Kanske med polenta.. men hur blev smaken?

19 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Haha, det låter ganska vidrigt faktiskt, men du får det att se himla gott ut.. Åh varför bor du inte här så jag hade kunnat komma och smaka allt läskigt:P

20 Johanna:

skriven

Vilka fantastiskt fina bilder du tar!!

21 Josefin:

skriven

Det här ska verkligen testas!! =)

22 Rebecca:

skriven

Ser jätte gott ut. Måste jag verkligen testa, är ju ändå vego :D

23 Jasmine:

skriven

Spännande! Resultatet ser trevligt ut och din uppläggning är fin. :)
Kram

24 Sofia:

skriven

Wow låter jättespännande. Ser fantastiskt ut också. :)

25 Thea:

skriven

Vilka fina bilder! Trots att jag precis ätit blev jag lite hungrig igen, hehe ;)

26 lovisa:

skriven

men va? det här var ca det knäppaste jag hört i matväg! måste ju såklart därför testa.

Svar: Haha jag vet! Så sjukt :D
Sandra Lundin

27 sussie:

skriven

Min näsa är fortfarande i rynkstadiet... Man bah "eeeeh, läste jag rätt? Mannagrynsgröt?" Helknasigt. Älskar ju att äta de flesta djursorter (vad grovt det lät) men det är ju alltid kul med variation. Får se om man vågar på sig detta, annars är det ju bara ett jätteroligt alternativ för vegisar.

28 Sandra:

skriven

Det här ser ju faktiskt väldigt gott ut men eftersom jag är alldeles för harig av mig när det gäller fritering kommer det nog inte bli av... Tyvärr! Hoppas du mår bättre idag, läste ditt inlägg igår men hann inte kommentera. Kramar

29 Oliwia:

skriven

Silka fina pommes! Ställ gärna en fråga i min frågestund :) ha en bra kväll!

30 Longevity - en blogg om hälsa:

skriven

Mannagrynsgröt var ett bra tag sedan. Hmm undrar om det kan bli gott som "fisk" :P

31 Lina:

skriven

Var det gott? :)

Svar: Haha ja jag tyckter det :)
Sandra Lundin

32 Tokyo-Kitsune:

skriven

Wow, detta måste provas! Min kille äter inte fisk :)

33 nicolinda.blogg.se:

skriven

WHAT?! Haha, exakt min tanke! Mannagrynsgröt?! Damn girl. Aldrig hört! Vad kul, verkligen spännande recept. Läckra foton på detta också, Lovely!

Vad tycker du personligen om smaken och konsistensen? Skulle vara kul att se. Jag läste hela inlägget men det står bara att resultatet blev lyckat, inga fler detaljer.. :)

34 Annster:

skriven

Ser gott ut :)

35 Emma:

skriven

ser gott ut :D

36 Sara Ekman:

skriven

Vad gott :D

37 Caroline:

skriven

Såg riktigt gott ut och bilderna är otroligt fina!

38 Sriwanna Salomonsson:

skriven

men åh vad hungrig jag blev nu! Kul att det faktiskt är mannagrynsgröt haha

39 Mohammedi's | Art, model & designer:

skriven

p.s tävling på bloggen, delta gärna. Du vinner ett par valfria hörlurar från den populära märket, sudio! :D

40 Linnea:

skriven

Åh, gott!

41 maria at inredningsvis:

skriven

MMMMMM SER GOTT UT :) SUPERBRA tips :) jag älskar allt med mat så glad jag hittade din blogg

Ny post ute..IKEA badrum värda att minnas :)

ha en kanonhelg


LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

Kommentera här: