Recept: Chai Chiapudding

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Fredag igen! Är det verkligen okej att skriva varje vecka hur snabbt man tycker att tiden går? Äh, jag gör det ändå.. Det är ju inte klokt hur fort veckorna far förbi! Både fint och sorgligt på samma sätt /Den eviga nostalgikern.
 
Min längtan efter den kommande högtiden blir större och större för varje dag och tankarna på glögg och lussekatter känns både kittlande och förbjudna. Jag frågade Viktor om vi inte kunde tjusvarta redan i helgen och han slog ner mitt förslag med argumentet om att det är dumt att starta för tidigt med en sån sak. Man vill ju inte tröttna. HA! Som om jag skulle tröttna? Hur som helst, för att hålla min besatthet efter julsmaker i schack fick morgonens chaipudding smak av en kryddblandning som brukar vara okej året om, nämligen chai. Om det blev lyckat? SÅ gott! Här nedan hittar ni alltså receptet på en helt fantastisk chai chiapudding (säg det många gånger om ni kan!) som jag absolut tycker att ni ska mumsa på en dag i helgen.
 
Chai Chiapudding
 
2 dl valfri mjölk
1 tepåse/tekula chaite
kanel
vaniljpulver/socker eller frön
lite sirap eller annan sötning
3 msk chiafrön
 
Värm mjölken på spisen tillsammans med ditt te. Tillsätt kanel, vaniljen och sötning om du väljer att ha det. Låt det dra ihop sig en liten stund och ta sedan av från plattan så att det kan svalna. Blanda i dina chiafrön, häll alltsammans i en skål/glas/burk och ställ in i kylen tills den stelnat. Servera med frukt och bär eller ät den bara som den är.
 
1 FrökenTV, bloggen om tv och film:

skriven

tack för tipset

2 Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Och hur många gånger har jag inte tänkt att jag ska testa sådan där pudding överhuvudtaget, men jag tycker det ser så läskigt ut haha.... Men kanske något att göra till sambon:)

sv: Tack snälla du♥ Ja, det är ju inte direkt så att jag springer till vården om jag inte verkligen behöver den. Jag brukar för det mesta stå ut genom allt hemma, men nu var det verkligen mer än jag klarade och ja... Jag får väl helt enkelt försöka härda sig mot smärta ännu mer hemma:'(

3 MATILDA:

skriven

älskar chiapudding :)

4 Boel:

skriven

Spännande den ser ut haha :D
Hoppas du får en fin fredag!

Sv: Tack :D Ja, verkligen skönt håller med dig :)

5 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Gott!! Äter chiapudding prick varje morgon, med kokosmjölk och vanilj. Men ska prova denna smakkombo!

6 småstadsfrun:

skriven

Haha det var minsann en riktig tungvrickare "chai chia". Men alltså allvarligt talat, den varianten måste jag testa! Står varendaste kväll och rör ner mina frön i mjölken så det är klart till frukost. Har provat lite olika smaker men gillar bäst vanilj med lite honung. Men du, den här ska jag testa ikväll! Jag är helt såld på chai nämligen ...

7 Ina:

skriven

Haha jag veet hur det känns. Jag får verkligen anstränga mig för att inte sätta upp adventssaker och ha glöggfika nu på söndag :-)

8 nicolinda.blogg.se:

skriven

Smakar detta som själva chaitet alltså? Jag blir chockad varje månad på tidens flöde, hahaha.. Seriöst. Jag nämner samma sak varje start av ny månad. Folk tror att jag är en sån där "påpeka vädret person" men det är inte så för mig, jag blir faktiskt förvånad över tiden. Men jag måste sluta nämna det, haha!

SVAR: Jag föredrar också den vasen till vänster. Vill helst ha den. Den är 20 cm hög och ganska bred, den till höger är 12,5 cm plus smal. Sant, bra tips. Håller utkik :)

9 Elin:

skriven

Eller hur;) tack så hemskt mycket!

Planer inför helgen?

10 Sandra Leone:

skriven

Vilket bra recept. Det ska jag verkligen prova!

11 AnnaKK:

skriven

Oj, vilken lustig liten pudding!? :-) Jag är helt ovetandes om vad chai och chia egentligen är. Känner ju visst igen namnen, men hur de smakar vet jag inte. Borde så klart pröva, så jag vidgar mina vyer!!! :-)

För övrigt blev jag så vansinnigt sugen på pepparkakor och glögg när jag läste detta inlägg. Hade inte heller tänkt tjuvstarta, men tror jag ska göra det iallafall!! MUMS!!!

Ha en härlig helg! :-)

12 Jess:

skriven

Tröttna på glögg och pepparkakor, han vet ju inte vad han snackar om ;) Själv tänkte jag börja så smått i morgon och göra saffransskorpor, tänker att det får bli min mjukstart innan advent och allt drar igång på riktigt.

Och du, tack för utförligt svar om loppisen! Du får gärna ge mig adressen om du har tid, så får jag se om det blir att vi åker eller inte :)

13 Thea:

skriven

Vad gulligt det blev med grankvisten ovanpå!

14 Charlotte - Stories by me:

skriven

Alltid varit nyfiken på att göra sån sen jag såg det på pinterest :) Får helt enkelt testa detta recept då jag ÄÄÄLSKAR chai! Tack :)

15 Alice:

skriven

åh vad gott, det måste jag testa!

16 kmstyle:

skriven

åh, älskar ju chai så måste testa det här!:)

17 Vicky:

skriven

alltså. har FORTFARANDE inte testat chiapudding. ofattbart! nu blev jag sugen igen. kanske nästa gång jag går och handlar då. :*

18 Julia Müller-Sandvik:

skriven

MMMMH, jag älskar chaite... eller nää, är det chailatte jag har testat kanske... jag förstår hur som helst att det måste passa ypperligt i puddingen :D

sv: Nej, tycärr inte, har bara fått 40 nya följare under 2014. Men jag har inte direkt försökt aktivt under året heller, men jag önskar att jag kunde typ... säga upp mig och riktigt satsa på bloggen!! :D

19 Josephine - Living in London:

skriven

Har aldrig vågat mig att testa på, men det ser gott ut! Haha, får ta och testa! :D

20 Joy Malou Schubert:

skriven

- Jaha! :) Är fröna hårda, knapriga eller mjuka?

Svar: De blir typ mjuka av mjölken men inte slemmiga utan har fortfarande lite textur :)
Sandra Lundin

21 Kim:

skriven

Ser riktigt gott ut! Älskar chai så det låter som en idé att testa. :D

22 nicolinda.blogg.se:

skriven

- Jaaaha okej, tack för ditt svar! :D

Kommentera här: