Länkkärleken

Här kommer en liten fortsättning på kopieringsdilemmat jag skrev om igår. Men innan jag skriver mer om det vill jag börja det här inlägget med att måla upp ett litet scenario. Du surfar runt och hittar till en sida full med inspirerande och vackra bilder. Under dem står det såhär Källa: Pinterest. Känner du igen dig? Jag har i alla fall sett det allt för ofta och okej, alla bilder har gått att hitta på Pinterest - men vem har tagit dem då? Foto är ett hantverk som får alldeles för lite cred och bilder som någon gång har lagts upp på internet sprids vind för våg och till slut är det ingen som minns vem upphosvmannen var. Att skriva Källa: Pinterest är likadant som att skriva att källan är google, internet eller till och med världen. Det räcker inte som information och bara för att något finns en liten sökning bort betyder det inte att det är upp till vem som helst att använda bilden som sin egen.
 
Jag vill skriva det här utan att låta småsint så snälla försök ha det in mind när ni läser. Men jag tycker att det är superviktigt att man faktiskt tar sig tid att ge cred till de man inspireras av eller på något sätt härmar. Man kanske inte behöver göra det i exakt alla fall men jag tycker ändå att det är viktigt att man uppmärksammar andras talanger och idéer. Låt mig ta några exempel för när jag tycker att länkkärlek är på sin plats:
 
  • Om man lägger upp någon annans bild på sin blogg/instagram/pinterest eller whatever ska man ALLTID länka till den som tagit bilden.
 
  • Om man ser ett recept hos någon och kopierar det rakt av tycker jag att det är vanligt hyffs att nämna vem man inspirerats av.
 
  • Detsamma gäller om man följer någon annans DIY-inlägg (obs bara ett exempel - finns mång andra typer av inlägg som ingår här) då är det inte svårt att ge personen som "kom på det" en liten länk som tack. Inte för att man är besatt av att bli länkad utan för att det känns trevligt att ge tillbaka på något sätt.

  • Om jag trillar in på någons blogg och på en bild ser att de ätit pannkakor, blir sugen på det och själv lagar det till frukost tycker jag inte att man behöver länka. Men om personen som sagt har lagt upp ett speciellt eller innovativt recept som man kör rakt av tycker jag att man kan nämna var man hittade det.

Som sagt, lite snårig djungel det där (för självklart kan man även helt oventandes ha blivit inspirerad av något man sett och läst - men det är inte riktigt de gångerna jag pratar om här) och kanske har ni en annan syn än mig. Men anledningen till att jag skriver det här är för att jag trillade in på en blogg som hade kopierat mitt andra poddavsnitt rakt av. Skrivit ut allt innehåll men skrivit såhär i texten "JAG har kommit på ett smart sätt...".  Trots att det säkert finns andra som har jobbat på samma sätt som jag kring sin blogg så märktes det så tydligt att all den här informationen och inspirationen kom från de 30 minuterna jag hade kämpat med att spelat in. Men jag nämndes inte någonstans i texten, ingenstans kunde man ana att idén kom från någon annan. Jag låter kanske bitter men blir på något sätt ledsen när man inte får cred för det man gör. Jag får inte betalt för att podda men lägger ändå ner flera timmar i veckan för att producera de där avsnitten så den lilla betalningen jag skulle kunna tänka mig för slitet är i alla fall lite cred för mödan. Som sagt, att få fler följare tack vare en länk är inte vad som driver mig så det handlar inte om någon galen sökning efter bekräftelse. Det kanske är så att man i viss mån får skylla sig själv som lägger ut allt innehåll gratis på internet men jag tycker ändå att det borde vara självklart för andra att faktiskt ange källa. Ibland känns det som att vissa personer är rädda för att ge kärlek till andra och som att de vill framstå som masterminds som kommer på allt själv. Jag tycker att det tyder på någon slags osäkerhet och tyvärr finns det ju många fall som är så mycket värre än det jag beskrev ovan. För jag menar att få ett avnistt/inlägg rippat är ju inget mot det här som måste vara fruktansvärt frustrerande. Har ni varit med om någon sånt och hur känner ni inför det?
 
Jag är i alla fall inte rädd för att nämna varifrån min inspiration kommer och tänker länka skiten ur mina inlägg så länge som ursprungsidén har fötts hos någon annan. Bara så ni vet! Så för att väga upp det här negativa med något positivit kommer här två bloggar som jag tycker förtjänar lite extra kärlek på grund av att de är så otroligt välgjorda och fina: Storiesbyme & Cashewkitchen
1 Mikaela:

skriven

Precis sådär tycker jag med. Vad jag vet har ingen kopierat mina grejer rakt av, än så länge. Att kopiera rakt av, som ditt poddavsnitt, är bara så fult. Då kan man istället länka och skriva det här avsnittet var så bra, hon tar upp X och Y och såhär tänker JAG kring det. Dvs att man lägger till lite egna tankar också, eller alternativt beskriver vad det handlar om kort men tipsar läsaren om att lyssna för att få reda på allt. Det tycker jag är det schysstaste sättet iaf.

Svar: Håller helt med!
Sandra Lundin

2 Maria Ekblad:

skriven

Jag tror att det dels handlar om okunskap, men också om att folk inte har något internet-hyfs. Därför är ju sånt som till exempel din podd så bra, för jag tror om man börjar prata mer om ämnet så kanske det blir fler som lär sig. Hur många gånger har man inte sett Källa: Pinterest/Google/Weheartit? Fast samtidigt förstår jag att det är jättefrustrerande och jag hade också blivit arg!

3 Silje:

skriven

Er så enig i dette innlegget. Og selv om jeg har hatt en god del forelesninger om dette på skolen, tror jeg vi alle trenger en påminnelse om dette med kildehenvisning!

4 Mikaela:

skriven

Det svåra är bara när man kopierar något omedvetet, vet att det har hänt att jag har "fått en idé" målat, och sen senare hittat originalbilden längst ner i någon av mina pinterestboards. Att jag liksom glömt att jag sett det någon annanstans först. Såklart blir det inte en exakt kopia då, men kan bli rätt snarlikt... Men det är såklart inte samma sak som att kopiera någons text eller bild rakt av, men i alla fall.

5 Annica:

skriven

Åh vad bra skrivet! Och vad bra att du uppmärksammar det! Jag tror det är ofta som det sker oavsiktligt för att vissa inte tänker på det, men med att uppmärksamma det på det här sättet och med att vara noga själv kanske fler och fler länkar till ursprungskällan. Men det finns ju dom som gör det medvetet också, som med din pod, det är ju bara sjukt dåligt!

6 Camilla:

skriven

Det verkar som att din uppfattning om var "gränsen" går för sånt här är ganska lik min egen. Är även jag så förbannat trött på alla dessa "källa: Pinterest", speciellt när det finns ett så fantastiskt verktyg som google bildsök(!) så lättillgängligt. Använder det alltid när jag undrar över en bilds ursprung och i typ 97 fall av 100 hittar de precis vad man letar efter. Sen får man oftast många träffar och måste därför leka lite detektiv för att hitta första publicering, men då har man åtminstone försökt.

Har väl egentligen inte varit med om någon medveten stöld av mitt material, men när jag var yngre (dvs typ sju år sedan) var jag väldigt hästintresserad och hade en bra kamera = fotade mycket tävlingar på min hemmaklubb. En tjej som tävlat frågade om hon kunde låna en bild till en annons då hennes häst skulle säljas och det tyckte jag var helt okej. Hade ändå inga ambitioner att tjäna pengar bilderna jag tog så det kändes bra liksom. Tjejen fick en lågupplöst bild som skulle fungera kanon i en annons. Dock visade det sig att annonstidningen också gillade bilden och frågade henne om de fick använda bilden på omslaget för den månadens tidning och hon sa ja utan min vetskap (för det var ju hennes fina häst!!! IIIIH!!!!).
Detta ledde till en karusell där jag försökte ringa, maila, skicka brev etc etc etc till tidningen för att få upprättelse och betalt för mitt omslag enligt SFFs Prisguide, men telefonnumret ledde till en kvinna som inte visste vad jag pratade om och mina meddelanden fick aldrig svar. Så vips hade jag blivit publicerad på ett omslag utan ersättning med en bild som var alldeles för lågupplöst för att det skulle se bra ut.
Suck.
Känns egentligen ganska överflödigt att nämna att tidningen inte fanns kvar bara några månader senare.

7 Sandra Leone:

skriven

Otroligt bra inlägg. Tycker att det är så fint att länka till varandra, hur stort eller litet det än är.

8 Charlotte - Stories by me:

skriven

Men åh vad gullig du är! :) Blir helt generad. Jag samlar tex pinspo inspo och lägger dom i en mapp på pinterest o länkar till den mappen där källorna finns. Vet, kanske inte helt rätt och riktigt det heller men där brukar man iaf kunna klicka sig in på var bilden är ifrån. Tack tack igen fina du <3 ha en bra kväll.

9 K- S:

skriven

Jag tycker du tänker rätt och är fin som ger credd till de som förtjänar det, vilket är så det bör vara!

10 Thea:

skriven

Håller med! Det borde vara en självklarhet att ange källan!

11 Elin:

skriven

Helt rätt! Synd att det måste nämnas, har själv varit med om att en blogg snodde hela min text där jag beskriver MINA åsikter om något.. Fult faktiskt.

12 Malin:

skriven

Bra inlägg, finns ju uppenbarligen så mycket okunskap kring detta. Mer kunskap åt folket! Kram

13 Sara Ekman:

skriven

Jag håller med, tycker man ska skriva om man lånar en bild av någon, var man hittar recept osv :)

14 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

Men usch vad frustrerande! Det är ju så lätt att bara ge lite cred till upphovspersonen och sen är det fritt fram att inspireras hejvilt! Det är en av de finaste grejerna med det här communityt, att alla delar, länkar, inspireras, tipsar om varandra, men det kräver ju en viss vett och etikett.
Och tack fina för länken och de fina orden! <3
Kram!

15 MATILDA:

skriven

åh gillar den första bilden SÅ mycket!

16 Petra:

skriven

Håller verkligen med om allt. Jag lägger ibland upp bilder från Pinterest, och i början så länkade jag helt enkelt till bilden där (pga lathet) men har numera börjat klicka mig in på originalkällan och länkat till den istället.

Jag har själv börjat designa saker som ska börja säljas snart och det skulle kännas skittråkigt om någon snodde det jag gjort för egen vinning. Självklart inspireras jag av andra men det betyder ju inte att jag kopierar det någon annan har gjort. Inspiration är just inspiration.

17 Timeoftiger:

skriven

Du tar upp ett viktigt problem. För en med god självkänsla (ibland i alla fall) är så svårt att förstå hur många människor, unga men även gamla, känner av någon form av kronisk osäkerhet och otillräcklighet. Man vet inte vem man är och därmed vet man inte vad man har. Det blir som en livsstil att vara en kopia. Man kan komma ganska långt med det men aldrig hela vägen ut. Men alla vi har någonting unikt och det gäller att ta reda på och utforska vad det är. Jag hoppas att alla förstod det så hade behovet av att kopiera av andra försvunnit.

18 Timeoftiger:

skriven

Du tar upp ett viktigt problem. Många unga, men även äldre, har så låg självkänsla, att de inte vet vem de är och därmed inte vad de har. Det blir som en livsstil att vara en kopia. Man kan få kortvarig framgång på det, men det håller inte hela vägen ut. Vi alla har någonting unikt och enastående inom oss, och den dagen människor förstår det och börjar utforska sig själva, försvinner behovet att kopiera andra. Att inspireras är en annan sak, och då blir man automatiskt generös med länkandet! Vi människor behöver faktiskt varandra, hur kul skulle det vara att vistas här på jorden ensam???

Svar: Superbra kommentar! Precis så känner jag med. Du är så klok!
Sandra Lundin

19 hanna, förbanna:

skriven

det absolut värsta måste ju vara "källa: Google".
Det var någon som liknade det vid att man har läst en bok och istället för att nämna boken och författaren skriver "källa: Biblioteket", typ. Det var nog snyggare uttryckt än såhär, men äh, principen.

20 Matilda:

skriven

Önskar alla hade denna medvetenhet och kunskap om internethyfs. Så himla bra att du belyser det. Hoppas att det kan bidra till lite mer respekt och vänlighet här i vår del av internetvärlden!

21 Klara:

skriven

JA JA JA! Det typ viktigaste vi fick lära oss på gymnasiet var ju att källhänvisa. Always!

Hittade en av mina bilder på en annan tjejs blogg en gång, och kände bara "jaha?!" Hon hade inte frågat om lov innan hon tog bilden, utan ramlade på inlägget av ren slump. Bara bildstölden kändes tråkig, så jag kan ju bara föreställa mig hur det måste kännas om någon kopierar något man lagt ned så mycket tid på som en podd!!

Svar: Eller hur, känns som att det borde vara vida känt vid det här laget men tydligen inte.
Sandra Lundin

22 Beatrice:

skriven

Det här är så himla viktigt! Lägger genast till det i mappen för ett inlägg jag jobbar på med höstens bästa inlägg.

För övrigt tycker jag det kan vara okej att hänvisa till sin egen Pinterest under en bild, med en direktlänk till själva pinnen kanske? Eller i alla fall rätt board så man kan hitta den. Repinnar bara saker som har bra källa, så vet liksom om att hänvisar jag till Pinterest så är det till RÄTT pin eller board, eventuellt min egen sida om jag har lagt upp något för länge sen typ... Men om man klickar och det bara kommer upp förstasidan på Pinterest? Inte okej. Alls. Och då är Pinterest mycket bättre än Weheartit, eftersom källan på Pinterest oftast är en riktigt sida, men på Weheartit är typ 90% från Tumblr, och på Tumblr finns inga källor alls.... Vilket gör det mycket svårare att hitta bilden? Försökte för länge sen, men hittade aldrig upphovsman till de bilderna, så gav helt enkelt upp.

Svar: Vad roligt att du tycker det!Ja men precis, det går ju såklart att länka till bilden för där finns ju källan. men att bara skriva Pinterest hjälper ju ingenting. Håller med om att vissa sidor har gjort det alldeles för svårt för att hitta ursprungsbilden vilket ju bara spär på det här tråkiga beteendet.
Sandra Lundin

23 A.:

skriven

Vill absolut inte försvara någon (och såklart håller jag fullständigt med dig) MEN när det gäller att-sno-andras-ideer-utan-att-ge-cred grejen så kom jag på en sak: när jag var liten brukade jag trä blåbär och hallon på ett grässtrå och trodde att jag var den enda i hela världen som hade kommit på en sån briljant idé ;) hoppas att du förstår vad jag vill säga med detta...

Svar: Du har helt rätt i detta, så är det ju. Allt är uppfunnet tusen gånger om men att ta någon annans saker och låtsas att det är ens eget känns som en annan sak. Som sagt, svår balansgång det där.
Sandra Lundin

24 Alicia:

skriven

WORD! Skönt att du skriver om det - alltfler skulle behöva tänka på det. Inte minst är det ju ett lagbrott att dela en bild utan att fråga upphovsägaren om lov - och de flesta skulle väl se det som en självklarhet att det tillståndet endast ges i utbyte mot tydlig källhänvisning.

Jag håller inte med om att, som någon nämnt ovan, det är okej att länka till sin egen Pinterestboard som källa, hur utförlig den än är. Då blir det ju mer att jag gör dubbel reklam för min goda smak på bekostnad av den som först skapat verket jag inspirerats av och som nu får mindre plats.

Nä fy, jag kan också spotta fradga när jag tänker på detta. Och allra värst är i såna ögonblick som det du nämner, när någon helt fräckt knycker (nej stjäl, för det är stöld det handlar om) någonting rakt av (ord, bild eller design gör detsamma) och uppger sig själv som upphovsperson. ARGH!

Men ser ett oerhört stort pedagogiskt värde i din text, och inser att jag borde skriva en egen. Upphovsrätt är någon slags allmänbildning som gått förlorat i och med att bilddelningen eskalerat de senaste ~15 åren.

Kommentera här: