Första parkett på dårhuset

 Jag har precis läst ut en bok som heter "Ett liv för lite". Det är en fin och mycket välskriven bok (kommer mer om den i slutet av månaden) och det har tagit mig så himla lång tid att läsa ut den. Jag har nämligen behövt lägga ner den flera gånger för att brottas med tankar och minnen som dyker upp i mig själv. En av huvudpersonerna, David, lider nämligen av en psykisk sjukdom och att leva sig i den världen gör att jag själv slungas tillbaka till en låst avdelning där jag matades med mediciner flera gånger om dagen.
 
"Hur går det egentligen med DIN psykiska sjukdom då?" frågar den kvinnliga släktingen mig efter att vi avhandlat en annan bekants mentala hälsa. Jag vet att hon inte menar något illa med frågan men det blir så absurt att prata om det på detta sättet, speciellt eftersom jag skulle önska att ingen visste om det. Jag svarar som det är; jag tror på fullaste allvar att jag är frisk. Inte frisk som i tillfrisknad utan frisk som i att jag aldrig varit sjuk. Men det låter fjuttigt. Det känns som en omöjlig situtation att tvätta bort stämpeln som psykiskt sjuk om man fått den av en läkare, för han borde ju veta bäst. Eller hur?
 
Våren  2011 försvann i några konstiga månader där jag både försökte sköta dagjobb i skola och nattjobb i bar på samma gång. Kasst umgänge, dåliga vanor och en 22-årings förvirrade och omdömeslösa val gjorde att sommaren och hösten blev en karusell av jobbiga känslor och förtvivlan. Till slut blev det helt enkelt för mycket och jag gick in väggen och tappade orken totalt. Jag satte mig på en spårvagn mot Östra sjukhuset tillsammans med Viktor och satt sen i väntrummet på psykakuten hela natten för att desperat söka någon slags hjälp. När jag väl kom in till läkaren och förklarade hur jag mådde sa han med detsamma "Jag tror att du är bipolär och jag vill att du ska bli inlagd". Den natten fick jag min första dos medicin och efter det spenderade jag nästan ett år i ett moln av trögflytande sörja.
 
Jag vill skriva det här inlägget med stora och målande ord för att ni ska förstå hur det egentligen är att befinna sig på ett sånt ställe. Hur hemskt det faktiskt är att höra andra människors ångestfyllda vrål, paniska gråt, maniska tjattrande och se deras förtvivlade blickar. Men jag kan inte. Jag är helt tom när det gäller den upplevelsen för jag minns nästan ingenting. När jag läste om David dök det upp en minnesbild om att jag befinner mig i något slags träningsrum men att jag inte gör något annat än att sitta på en tjock madrass. Försökte jag träna under tiden jag var där? Det flimrar förbi brottstycken av människor ute på rökplatsen och hur man var tvungen att sitta vid samma matbord som de andra intagna som alla stirrade tomt framför sig. Men jag minns ändå ingenting. Det är ingen underdrift och lögn att man sover mycket på ett sånt ställe, för medicinerna gör en så drogad att man inte kan ta sig för något annat. Man dåsar bort och kan inte dra sig ur det. Läkarbesök och psykologsamtal avlöste varandra och detsamma gjorde medicinerna. Myrkryp i hela kroppen var symptom man fick, sömnlöshet kunde man räkna med. Det byttes och laborerades och till slut stod jag på lithium och ett gäng andra mediciner som skulle tas livet ut. Ständiga kontroller väntade på mig när jag kom ut från sjukhuset för att hela tiden hålla koll så att doserna varken blev för höga eller för låga.
 
Men det var svårt att försöka leva ett normalt liv i skuggan av så starka medel. Efter varje tablett somnade jag och kunde omöjligt sköta någon form av arbete eftersom jag var helt väck i hjärnan flera timmar efter varje dos. Jag hade inga känslor kvar, kunde varken skratta eller gråta och allt kändes bara precis likadant hela tiden. Trots att jag åt så lite jag bara kunde så stod vågen på över 20 kg plus efter några månader och att träffa andra människor var en enda plåga. Inte på grund av vikten utan för att varje rörelse från mig kändes som slow motion, jag orkade inte hänga med i någon annans tempo när mitt eget var nästan obefintligt. Och den ständiga huvudvärken så fort jag glömde att dricka.
 
Det värsta var inte ens att spendera en månad på psykavdelningen eller att proppa sig själv full med mediciner. Det värsta var att det inte fanns något stöd att få när jag väl kom ut. Jag hade blivit tilldelad en läkare som skulle hjälpa mig men hon fanns aldrig tillgänglig att tala med och när hon väl ringde upp var det alltid med förmaningen om att "det kommer ordna sig". Så efter att ha levt som en sengångare under ett års tid bestämde jag mig för att det var nog. Jag hade läst på rejält om bipolär sjukdom och kände inte alls igen mig i sjukdomsbilden. Man måste helt enkelt ha haft maniska episoder i sitt liv för att kunna diagnostiseras eftersom depression är en sjukdom som även kan vara helt fristående. Visst, jag har lätt för att gå igång på saker och kan lätt engagera mig otroligt mycket i ett projekt jag tycker är roligt. Men jag kände mig aldrig som en superhjälte, hade aldrig störda sömnvanor och även om jag hade förträngt mycket av de dumma och jobbiga saker jag gjort i mitt liv så hade jag inga massiva minnesluckor. Det enda jag kunde känna igen mig på var depressionen, den djupa dal som jag hamnat i på grund av utmattning efter alldeles för mycket jobbåtaganden och dumma beslut.  Jag var helt övertygad om att jag fått en stämpel som bipolär när jag inte ens hade behövt en diagnos.
 
Så jag slutade ta mina mediciner (det här rekommenderar jag dock bara att man gör i samråd med sin läkare) och talade om det för min närmsta familj så att de skulle kunna hålla koll på mig ifall något gick snett. Jag talade inte om det för någon läkare och trots att det snart gått två år har jag fortfarande inte hört något från den (superbra stöd som sagt!). Men det viktigaste för mig var att fick glädjen, kreativiteten och inspirationen tillbaka. Alla känslor poppade upp, en efter en, och även om jag pendlar mellan höga toppar och djupa dalar så välkomnar jag det. Jag vill äga alla mina känslor och tackla dem efterhand som de dyker upp. För det är väl så livet ska vara, fyllt av både med och motgångar.
 
Jag är otroligt tacksam att jag fick hjälp den där natten på psykakuten och trots att jag inte tycker att man såg det rätta problemet så kom jag i alla fall därifrån och tog mig upp ur det mörka hålet jag befann mig i. Det sista jag vill är att förolämpa någon som lider av en eller flera psykiska sjukdomar och allt jag skriver grundar sig på mina egna erfarenheter. Att tro att man har blivit feldiagnostiserad KAN vara en del av sjukdomsbilden, då man själv intalar sig själv att man är frisk - men jag tror inte att det är så i mitt fall. Jag har aldrig skrivit något om den här tiden i mitt liv tidigare och jag hoppas att ni kan handskas med informationen på bästa möjliga sätt. Det fanns en väldigt fin vårdare på psysket som jag tänker på ibland och en gång såg vi varandra på spårvagnen i Göteborg. Vi hälsade inte men han tittade på mig och såg så glad ut över att jag faktiskt verkade må riktigt bra. Det känns så fint att veta att medicinerna egentligen bara är en sån liten del av allt, handen som sträcker ut dem tillhör oftast en människa med ett väldigt fint hjärta som är där för att hjälpa. Jag är så tacksam att min historia hittils har haft en lycklig fortsättning.
 
1 Ida:

skriven

Tack för att du skriver det här <3 Det känns viktigt att försöka förstå hur det kan vara.

Svar: Men åh, tack själv för din fina kommentar!
Sandra Lundin

2 Sara, där foto & ord ryms:

skriven

Vill räcka ut en hand till dig och trycka den hårt. Vilken upplevelse. Låter nästan snudd på osannolikt att bli diagnoserad med en sådan sjukdom så pass lättvindigt. Jag blev själv diagnoserad depression och har erfarat en pyskisk vård som varit otroligt bristande och fått piller i handen istället för erbjuden terapi med verktyg för att leva. Det finns psykisk vård för psykiskt sjuka i samhället, men nästan ingenting för de som mår psykiskt dåligt. Det är ju en stor skillnad där emellan. Och farligt när en människa som kanske egentligen lider av att må psykiskt dåligt, genom t.ex. utmattning och depression, får en psykisk diagnos och helt fel hjälp. Stor kram och tack för delandet.

3 Mikaela:

skriven

Vården överlag känns inte bra och trygg, men psykvården har jag fått uppfattningen om är sämst av de alla. Så himla knäppt av läkaren att efter ett besök vilja sätta en diagnos på dig? Samtidigt läser jag om personer som får kämpa i flera år för att få en diagnos. Det är verkligen ett lotteri idag, vården. Man får ha en rejäl dos med tur för att hamna hos någon vettig person känns det som. Sjukt att det ska behöva vara så. Jag är glad att du mår bättre idag i alla fall <3

4 frida:

skriven

alltså nä, blir så arg på att vissa måste leva så. och på att det är så svårt att få rätt hjälp. och det svåraste verkar vara att diagnostisera, det finns liksom ingen tydlig mall för hur man ska må för att ha en viss psykisk sjukdom.
men det känns så himla bra att du ändå tog dig ur den och att du inte håller tyst om det!
du verkar vara en så sprudlande glad och kreativ person!! puss på dig

5 linda:

skriven

Alltså. Så jävla starkt skrivet. Skickar en internetkram till dig.

6 K-S:

skriven

Jag vill ge dig en applåd för det mod som krävs av dig för att skriva om detta. Skönt att du mår bättre idag! Kram

7 Beatrice:

skriven

Just sånt här är anledningen till att jag inte vågar gå och undersöka om jag har en diagnos eller inte, och då tänker jag just på bipolär. Det finns så många olika sorter, och min pappa har en. Han är även diagnostiserad med en form av autism (finns så många, och jag vet inte vilken det är helt ärligt, den diagnosen är så himla ny). Alla säger att jag är så lik honom, och när vi har pratat om det, så stämmer det mesta, men hans dalar har varit värre än mina. Men jag är så rädd för tabletter och vill aldrig behöva ta dem dagligen. Pappa har fått bra hjälp, visst, men vad händer om jag får en helt annan sorts läkare, någon som inte alls vill lyssna och förstå? Nej, usch. Jag vill inte veta, samtidigt som det hade varit skönt att veta. Jag tror det är vanligare med psykiska sjukdomar än man tror. Och det är så svårt att sätta ord på det här. Men jag är just bara rädd.

Svar: Svarar här istället för i din blogg eftersom det kanske är ett känsligt ämne.
Har din pappa någon läkare han träffar kontinuerligt? Kan du inte försöka få tid hos samma läkare i så fall? Känns som att de också borde tycka att det bästa är att gåå till samma när ni ändå är far och dotter. Det bästa med att få en diagnos måste ju vara att man kan veta varför man agerar och reagerar på vissa sätt och att man då eventuellt kan förebygga svackor, beteenden och annat som kan komma med sjukdomen. Men en nackdel tror jag är att man lätt börjar identifiera sig med sin sjukdom, och har man hittils levt med den utan att ha ett ord för den så känns det ju onödigt. Jag förstår att det känns läskigt eftersom man aldrig vet vilken typ av vård eller stöd man får, men du kanske ska ha det lite i bakhuvudet ifall du stöter på problem eller svårigheter på grund av den eventuella diagnosen. Kram!
Sandra Lundin

8 Timeoftiger:

skriven

Det är bra och viktigt att du skriver om detta och dessutom nyanserat. Det blev lite hastig diagnossättning förstår jag, men oavsett stör jag mig på det att uppföljningen i regel verkar vara så nonchalant- ja, obefintlig! Det är ju viktigt att sträva efter att sätta ut medicinerna någon gång eftersom de påverkar en så mycket, precis som du skriver!

9 Charlotte - Stories by me:

skriven

Så många gånger man känt för att åka in när man är deppig.. Men jag skulle aldrig våga för det du skriver, se andra som är "sjuka på riktigt". Känns bara som mitt är fjuttigt isf i jämförelse. Vet ju att jag oftast mår bättre dagen efter eller två dagar efter det. Stor kram! Du är inte ensam.

10 Sara:

skriven

Så skönt att fler vågar prata om sånt här. Det behövs för att omgivningen ska förstå och kunna stötta dem som behöver hjälp.

Svar: Tack för dina fina ord!
Sandra Lundin

11 Erika:

skriven

Vad skönt att du vågar berätta. Starkt av dig. Och dessutom kan jag tycka det är "skönt" att någon bekräftar att det där med att det är så mycket mer värt att faktiskt känna NÅGONTING än ingenting alls. För jag har själv sådana perioder där jag hade gjort vad som helst för att slippa känna dalarna. Det är när dalarna blir till stora svarta hål och man ser inte hur man någonsin skulle kunna ta sig ur. Men en dag gör man det. Och då är man ändå glad för att man kan känna den där glädjen, hur liten den än är. Då kanske det faktiskt är värt att "stå ut" med det där jobbiga.

12 Agnes - Cashew Kitchen:

skriven

<3

13 Ellen:

skriven

Har varken tid eller ork att kommentera egentligen, måste bara säga snabbt att jag älskade detta inlägget. Fantastiskt skrivet och så jävla viktigt!

Svar: Vad fin du är. Tack snälla!
Sandra Lundin

14 Jess:

skriven

Väldigt intressant läsning, för att inte tala om hur modigt det är av dig att dela med dig av det så öppet. Psykisk ohälsa och sjukdom är så svårt, jag vill egentligen inte skriva för mycket för det finns inte riktigt utrymme, jag tror ändå det räcker med att jag är innerligt glad för dig att du mår bra idag och att du hittat sådant som gör dig glad i kreativitet och inspiration. Kram!

15 Emelie:

skriven

KRAM!! Och tack för att du tar upp det här. Själv har jag aldrig vågat åka in till psykakuten när det kanske skulle behövts. 6 år av kasst bemötande i primärvården takes its toll. Plus att man är ju "duktig och klarar sig själv"...

Svar: Usch ja, det är ju hemskt att det ska vara så. Om du någonsin skulle ta dig dit så är rådet att åka på dagen istället för på natten för då är det minst väntetid ;) Tack för dina fina ord. Kram!
Sandra Lundin

16 Maria:

skriven

Åh, vilken tuff erfarenhet. Men samtidigt bra och viktigt ämne. Jag tror att det skulle vara bra för hela samhället om fler kunde prata om sånt här så det inte fortsätter vara lika stigmatiserat. Speciellt med tanke på hur många som har psykisk ohälsa idag. Internetkram till dig!

17 Mattlo:

skriven

Tack för att du delar!

18 felicia:

skriven

så bra skrivet <3

Svar: Tack snälla :*
Sandra Lundin

19 henrietta:

skriven

bra skrivet! låter vansinnigt att bli diagnostiserad så snabbt. nästan som en mardröm. jag känner igen mig i den bristande kontakten med sjukvården som du beskriver. har själv ätit antidepressiva i flera år och den enda kontakten jag har med min läkare är då han förnyar mitt recept. ingen uppföljning för att höra hur det går för mig. som tur var har jag ett otroligt bra samtalsstöd. kan inte tänka mig hur det skulle vara att stå helt själv.

Svar: Visst är det väl sjukt att man bara skriver ut mediciner och tror att det är det enda som behövs? Det är ju ett jättejobbigt tillstånd som i alla fall jag kände mig väldigt vilsen i. Tur att du hare bra samtalsstöd i alla fall :) Kram!
Sandra Lundin

20 Sabina:

skriven

Blir ledsen när jag läser detta men samtidigt så stolt över dig!!
Älskar dig så mycket och du är så duktig!! ❤️❤️

Svar: <333
Sandra Lundin

21 Frida:

skriven

Åh vad starkt av dig att dela med dig, och tack för att du gjorde det. Att visa upp även de sidorna av sig själv som man kanske inte naturligt vill ta upp i bloggen är så himla modigt gjort, och som läsare och människa betyder det mycket att se och läsa. Jag har själv ingen erfarenhet av just det du beskriver, men att få läsa och lära av andras upplevelser är så viktigt för att kunna skapa förståelse. Och nu förstår jag lite mer, och i framtiden kanske kan använda det till att hjälpa någon annan - genom att förstå, eller visa sympati, eller bara finnas. Så tack så mycket för det. Och återigen, så himla starkt av dig att dela med dig.

22 sandra:

skriven

Åh, måste verkligen läsa om det här inlägget hemma i lugn och ro. Man kan inte bara snabba sig förbi det under en liten rast på jobbet. KRAM

23 mamma:

skriven

Du är så otroligt stark!
Är så stolt över att vara din mamma!! <3
Önskar bara att jag varit med dig där inne varje varje dag!!
Så skönt att Viktor var en klippa och fanns där mitt i allt det jobbiga!! Ge honom en STOR KRAM från mig för det!! <3

Svar: <333
Sandra Lundin

24 Den där Victoria:

skriven

Oj, vilket inlägg, vilken stark person du är som delar med dig av din erfarenhet.

Kram

25 hanna, förbanna:

skriven

<3

26 Sandra:

skriven

Tack för att du delar med dig! Jag tror att det är jätteviktigt att vi börjar prata om sådant här, att det lyfts upp. Bra att du mår bättre nu i alla fall! Skulle gärna höra dig berätta mer om detta i podcasten men förstår om du inte vill det samtidigt. + att du kanske inte tycker att det passar riktigt. Men det skulle vara intressant och viktigt att få komma ut mer liksom.

Svar: Får se om jag kan få in det på något sätt i framtiden, är fortfarande lite nytt för mig att yttra mig om detta. Men tack för alla dina fina ord!
Sandra Lundin

27 Beatrice:

skriven

Tack för ditt fina svar! Önskar att det vore så enkelt som att pappa bara gick hos läkare (åh, det finns fler saker än bipoläriteten och autismen, heh... lång lista, lång historia, jag väntar bland annat på besked om en ärftlig cancer-form), men han går hos flera om jag inte fattat fel, och de finns i tre olika städer, både hemma, och de två närmsta. Och tyvärr bor jag 2,5 timmar bort med tåg, så det är svårt att ta sig... Annars hade det förstås varit det enklaste! Det eller att ha gjort en utredning innan man flyttade hemifrån... Men då var det liksom inte aktuellt än, tyvärr.
Jag tror det löser sig i slutändan, jag har precis som du en helt fantastisk pojkvän som jag bor med, och han låter mig gråta i oändlighet när det behövs. Kram, fina du!

Svar: Så skönt att höra att du har ett så fint stöd hemifrån, det är ju verkligen guld värt i en sån situation. Hör av dig om du skulle vilja prata mer om det någon gång! Kanske inte har alla svaren men kan ändå känna igen mig i mycket och förhoppningvis stötta lite :) Kram
Sandra Lundin

28 Flora:

skriven

Vad stark du är som skriver om det här! Så himla viktigt. Heja dig. <3

29 Amanda:

skriven

jag har också varit inlagd otaliga gånger och allt jag fått är mediciner tyvärr....sen ett och ett halvt års terapi sen kunde jag inte få mer...men har fått mycket genom min dagliga verksamhet och teatern som finns där :D
Det räddade mitt liv!

30 Nastasja:

skriven

Jag har helt missat det här inlägget och sitter här helt ställd efter jag läst det. Du är så himla stark! Vet inte mer vad jag ska skriva än att du är så modig och en stor inspirationskälla <3

31 Sara - litetarkiv.blogg.se:

skriven

I tisdags fick jag veta att jag troligtvis är bipolär. Kom att tänka på det här inlägget av dig. Tvivlar verkligen på om jag vill ta mediciner om det förvandlar en till en zombie. Låter helt fruktansvärt att bli behandlad som du blev behandlad.

Kommentera här: