Recept: Havrekakor med blåbär

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
 
När det kommer till inspiration så funkar jag faktiskt bäst med så lite input som möjligt. Det framgick kanske av det inlägget jag skrev i veckan om att hitta sig själv men de bästa idéerna kommer alltid till mig när jag är så fri från intryck som möjligt. En härlig skogspromenad eller i sängen precis innan sovdags ger mig ofta mer bra påhitt än att surfa runt på internet. Jag ska skriva mer om det en annan dag för det här inlägget ska inte alls handla om inspiration i sig, jag ville bara nämna att detta stämmer nästan alltid. Det enda undantaget är faktiskt när det kommer till mat och bakning.
 
Jag kan trolla fram saker av det som finns i kylskåpet när det kommer till maträtter men när det gäller bakning är jag faktiskt mycket sämre. Därför är Pinterest min räddare i nöden för där äter jag mig mätt med ögonen och måste sedan kila ner i köket och testa recepten jag blev så frestad av. Förra veckan hittade jag ett recept på havrekakor med blåbär som såg så otroligt goda ut och när det är helg finns det ju inte mycket som hindrar en från att ställa sig och vispa i skålarna. Det ursprungliga receptet hittade jag här och i dem ingick även chokladbitar, jag hade inte detta hemma så jag ersatte det med lite jordnötssmör och det passade verkligen bra det med. Vissa ingredienser blir i gram eftersom jag har översatt det från engelska, har ni inte en våg får ni spana in länken ovan och själv försöka översätta från cups.
 
 
Havrekakor med blåbär
 
113 g smält smör
71 g socker
63 g farinsocker (jag använde sirap eftersom jag inte hade det hemma)
101 g mjöl
136 g havregryn
85 g choklad/jordnötssmör/nötter eller annat smarrigt
125 g frysta blåbär
 
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1/2 tsk kanel
1/4 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 185 grader. Smält smöret ordentligt och häll det sedan i en skål och låt svalna. Häll sedan i båda sockersorterna och vispa ihop till en jämn smet. Tillsätt ägget och vaniljsockret och fortsätt att vispa tills smeten är tjock och len. Skikta i mjöl, salt, kanel och bakpulver och blanda till en jämn smet. Använd sedan spatel för att blanda ner havregrynen och chokladen (om du valt att ha det i). Som sista grej vänder du ner de frysta blåbären.
 
 
Klicka sedan ut på bakplåtspapper genom att  forma 1,5 matskedar stora bollar. Ifall du vill ha platta kakor trycker du till bollarna lite annars låter du dem vara och får lite högre kakor. Låt dem gräddas i ugnen i ungefär 12-13 minuter och ta ut dem när kanterna är hårda men mitten fortfarande är en aning mjuk. Låt svalna och njut sedan av en supersnabb och smaskig kaka!
 

Kommentera här: