Recept: Bananglass

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
Yes, soligt väder ahead! Det betyder att jag har varit smart nog och förberett en smaskig bytta med glass som står i frysen och väntar på att bli avnjuten. Tyvärr ska Viktor iväg med jobbet i åtta dagar så jag kommer själv få sitta och gluffsa, men vad gör väl det?
 
En stor glassfavorit är Ben & Jerry´s Chunky Monkey, altså det finns inte många sorter som kan slå den! Jag vet inte varför bananglass blivit en så stor favorit hos mig när det annars inte är en solklar favoritfrukt. Hur som helst så kommer här min variant på den fantastiska glassen och jag måste säga att den här inte kom allt för långt efter. Så otroligt god och väldigt enkel att göra.
 
 
Bananglass
 
1 dl mjölk
1 dl socker
1 dl grädde
1 tsk citronjuice
200 g mogen banan
 
Jag tillsatte även 70 g hackad mörk choklad och 70 g jordnötssmör(istället för valnötter som det egentligen är i den riktiga Chunky Monkey)
 
Mixa banan med citronjuice och socker.
Tillsätt sedan mjölk och grädde och mixa till en smidig smet. Häll i den hackade chokladen och rör runt lite. Kör allt i glassmaskinen eller ställ in i frysen om du inte har en glassmaskin. I så fall bör du röra runt i smeten med jämna mellanrum så den inte fryser fast. När glassen nästan är färdig häller du i jordnösstmöret och drar ett mönster i glassen så att det blir som ett rippel.
 
 
Receptet kommer från Allt om mat.
 
1 Veronica:

skriven

Låter riktigt gott!

2 Charlotte:

skriven

åh! vilket recept! :P

3 Maja:

skriven

Jag älskar också bananglass! Ska bli kul att testa detta recept! :)

Svar: Sååå gott :D
Sandra Lundin

4 Johanna:

skriven

Det ser jätte gott ut!!

Svar: Tack :) är verkligen supergott!
Sandra Lundin

5 Tokyoyo:

skriven

Mmm.. bananglass är typ min bästa sort! Men det ska vara på riktigt, typ italiensk gelato eller som här hemmagjord. Får ta och prova detta recept!
(ok Chunky Monkey från B&J är ju också god!)

Kommentera här: