Recept: Världens godaste citronkaka

 
Jag kan tänka mig att de flesta av er kommer att äta någon slags dessert innehållandes jordgubbar under dagens midsommarfirande. Har jag rätt? Jag håller tummarna för att det blir så för min del också, men är inte säker då vi är bortbjudna och inte behöver stå för maten själva.

Hur som helst så vill jag ändå passa på att tipsa er om en annan godsak som jag absolut tycker att ni bör testa, i alla fall om ni gillar frisk och syrlig smak i söta bakverk. Citron är verkligen en av mina favoritsmaker och jag kan sitta och äta klyftor nästan som om de vore godis (men bara nästan för efter en stund protesterar smaklökarna på min tunga och blir alldeles sträva) och det här receptet fann jag för något år sedan då jag kort och gott googlade "godaste citronkakan". Ursprungsreceptet kommer härifrån men i vanlig ordning har jag översatt det till svenska mått bara för er.

Det som gör den här kakan så exeptionellt god är att den vanliga citronsockerkakan har fått en sås som liksom marinerar kakan till att bli saftig och syrlig. Låt inte mina kassa och ofokuserade bilder avskräcka er från att testa den här godsaken men pass på, den tar slut i ett nafs!
 
 

Världens godaste citronkaka

6,5 dl mjöl
2,5 tsk bakpulver
1 krm salt
5,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
6 rumstempererade ägg
1,5 dl vispgrädde
skal från 2 citroner
15 msk smält och avsvalnat smör (vet ej hur jag ska omvandla det här måttet)

0,75 dl vatten
1 dl socker
saften från 2 citroner

Börja med att ta fram äggen så att de håller rumstemperatur och passa samtidigt på att smälta smöret så att det hinner svalna. Sätt ugnen på 175 grader.
 
 
Blanda ihop mjöl, salt och bakpulver i en skål och ställ den åt sidan. Häll i sockret i en annan bunke och tillsätt sedan citronskalet. Detta arbetar du in i sockret med dina händer så att det får en härlig doft av citron. Tillsätt äggen och vispa det pösigt. Tillsätt vaniljsockret och sedan grädden. Byt till en spatel och vänd ner mjölet i några omgångar och gör sedan samma sak med smöret. Smörj två brödformar och häll i smeten, låt sedan detta stå i ugnen i upp till en timme (beroende på ugn) men försök passa lite på den så att den inte behöver stå för länge. Man kan behöva lägga på en bit folie över kakorna efter ungefär en halvtimme för att de inte ska få för mycket färg. Låt dem sedan svalna en stund i formarna och vält sedan ut dem på ett galler.
 
Koka upp vatten, socker och citronsaft till såsen och stick sedan små hål i kakan (jag gör det underifrån med hjälp av ätpinnar) och sedan penslar du över såsen på kakan så att den letar sig in i de små hålen.
1 lovisa:

skriven

har nu kikat igenom hela din "guide"-kategori plus läst ett flertal andra inlägg. jag måste nog säga att din blogg är min nya favoritblogg. följer direkt. keep it up! kram lovisa

Kommentera här: