Recept: Avokadoglass

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
Alltså glass, vilken grej det är! Kanske en av de godaste sakerna jag vet och därför en av mina ständiga punkter på listan med förhoppningar inför sommaren. Men det blir ju nästan ett måste i värmen, eller vad säger ni? Att göra egen glass är inte bara roligt utan också väldigt enkelt. Man kan mixtra bäst man vill med de ingredienser man har hemma och för ett tag sedan råkade det i mitt fall vara två avokados. Några timmar i frysen senare och jag insåg att jag gjort den godaste glassen jag någonsin smakat. Så len och krämig och både fyllig och söt  i smaken men samtidigt också syrlig och fräsch. Bästa kombon helt enkelt!
 
 
Jag vet att flädersaft kan smaka annorlunda beroende på vem som gör den och det kanske inte är vad alla har hemma heller. Men jag använder detta istället för citron eftersom jag för tillfället försöker ta slut på den saft jag redan har i frysen så att jag med gott samvete kan göra en ny sats under de kommande veckorna. Så har ni ingen flädersaft hemma går det bra att byta ut den mot lika mängd citronjuice.
 
Avokadoglass
 
2 avokados
4 msk flädersaft eller pressad citron
1 dl florsocker
1,5 dl vispgrädde
 
Gröp ur köttet ur avokadon och mixa den ihop med flädersaften och sockret. Vispa grädden kraftigt för sig och blanda sedan ihop med avokadoröran. Häll i glassmaskin eller i en form som du lägger i frysen och sedan rör om i då och då.
 
 
För att göra det hela lite mer spännande doppade jag rånen i vit choklad vilket visade sig vara ännu ett smart drag. Full pott på det här receptet alltså!

Kommentera här: