Recept: Fläderblomssaft

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
 
Nu äntligen blommar flädern nog på alla ställen i landet och det doftar ju så otroligt gott! Som jag sagt tidigare så väntar tyvärr inte naturen på någon så ifall ni vill göra en egen sats med välsmakande saft så är det hög tid att börja nu. Det är verkligen retligt när man kommer ut och ser att busken redan hunnit blomma över.
 
Att göra saft är riktigt enkelt och förra sommaren hittade jag ett recept på den här bloggen som jag lagade efter i år igen. Det blir nämligen hur gott som helst!
 
 
Flädersaft
 
40 klasar fläder
2 liter vatten
2,5 kg socker
50 g citronsyra
3 citroner
 
Börja med att koka upp vatten och socker i en riktigt stor gryta. Koka tills allt socker är upplöst och ta sedan kastrullen från plattan. Under tiden sköljer du blommorna riktigt noga och ser till att inga grenar hänger med, det ska bara vara blommor. Lös sedan upp citronsyran i en del av vattnet och häll sedan detta i kastrullen samtidigt som du blandar runt det. Riv citronskal med rivjärn och pressa i saften av alla tre citronerna. Lägg i blomklassarna i sockerlagen och se till att de hamnar under ytan. Sätt på ett lock och placera kastrullen på ett svalt ställe i fem dygn. När saften är färdig blir det 4 liter outstpädd saft som med fördel förvaras i matlådor i frysenR, glöm bara inte att sila den först!
1 Hemma Hos Felicia:

skriven

låter supergott!! :D

2 Sara Ekeberg:

skriven

Åh, satan så gott! Riktigt länge sedan jag drack flädersaft.

Kommentera här: