DIY: kuddfodral med granar

OBS! Du vet väl att min blogg har flyttat? Du hittar den på: ATILIO.METROMODE.SE 
 
 
Här kommer ännu ett projekt man kan göra själv som är inspirerat av en produkt ute i butikerna. Jag skymtade nämligen några otroligt fina kuddar i skyltfönstret när jag cyklade förbi en av butikerna här i byn och har i efterhand förstått att de kommer från Fine Little Day (där jag typ skulle kunna önska mig allt i julklapp!). Anledningen till att jag försöker göra en egen variant istället för att bara gå och köpa en är för att jag dels vill minska min konsumtion så mycket som det bara går (både pga av pengar och miljön) och dels  för att det är otroligt roligt att hitta alla de där kreativa lösningarna som gör att man kan knåpa ihop något fint själv.
 
Det här projektet kan låta maffigt men förutom att färgen ska torka så gör du det snabbt på någon timme, att sy ihop fodralet är dessutom det som tar minst tid. Så frukta ej att dina obefintliga sykunskaper (om de nu är just obefintliga) ska hejda dig från att göra en egen kudde.
 
För att göra ett eget kuddfodral med granar behövs tyg, tygfärg, penslar och en julgransform.
 
Jag började med att mäta ut den mängd tyg som behövdes för att det skulle kunna bli ett fodral. Sedan la jag helt enkelt tyget på golvet (ha något under som skyddar mot fläckar) där jag målade på granarna. Först  ritade jag i konturerna med blyerst men det blev så pilligt så i slutändan la jag bara på formen på tyget, tryckte ner kanterna hårt och målade med svart färg direkt inuti formen och det tyckte jag funkade bäst.
 
Man kan såklart mäta ut avstånden om man vill men jag körde bara på känsla.
 
När färgen torkat låter du tyget ligga kvar med den målade ytan uppåt. Måtta sedan med kudden ungefär hur mycket tyg du behöver. Min bild är lite missvisande för du ska försöka få den tygdel du ser på bilden mitt på kudden istället för nere i kanten. Vik sedan över den andra biten och se till så att tyget överlappar varandra.
 
Ta bort kudden och se till så att alla kanter är raka. Den stämplade ytan ska inte synas någonstans utan ska vara helt invikt i ditt lilla paket.
 
Nåla den vänstra och den högra sidan.
 
Sy dessa två sidor.
 
När det är gjort vänder du fodralet ut och in och trär i kudden. Det här är ett fodral utan dragkedja och med en liten  ficköppning på baksidan. Mitt favoritsätt eftersom det är så snabbt och smidigt. Så på ett kick fick man lite extra julpynt!
 
Jag hade tänkt fota bilderna till det här inlägget idag eftersom väderprognosen visade sol, men den behagade inte komma fram så istället fick det bli ljusmys. Inte så illa det heller om jag ska vara ärlig!
1 Anna María:

skriven

Superfint och kul att du gjorde ett projekt med färg! Sen jag gjorde min tröja har jag fått sug att måla på typ allt :)

2 Mikaela:

skriven

Smart att använda en pepparkaksform som schablon!

3 Klara:

skriven

Vad gulligt julig den blev! Precis lagom!!

4 Beatrice:

skriven

Superfint! Vad är det för tyg? Ett gammalt lakan eller nåt? Mycket fyndigt i såna fall! Och supersmart med pepparkaksformen som mall för mönstret. Riktigt bra idé!

5 Matilda:

skriven

Åh! Älskar dina diy-inlägg! Vill också göra en fin kudde!

6 Jess:

skriven

Det där är mitt favoritsätt att göra kuddfodral på, så löjligt enkelt men bra! Och alltså, Gösta är ju hur fin som helst där han ligger i soffan <3

7 Annica:

skriven

Åh vad snyggt! Vilken bra idé att trycka eget tryck, nu kom jag ju på masssa grejer att göra! :)

8 SARA EMILIA:

skriven

Åh så fint!

9 Petra:

skriven

Åh vad fint!
Kom på att man kanske kan göra en stämpel med en potatis med hjälp av pepparkaksformen? Om man trycker i formen i en delad potatis och sedan skär bort försiktigt runt kanterna så borde man ju få ut formen.
Nu måste jag köpa tyg och färg och testa!

Svar: Ja, jag tänkte göra det först men blev lite lat ;) Haha ser gärna hur resultatet blev om du testar!
Sandra Lundin

10 Sara Ekman:

skriven

fint :)

11 hanna, förbanna:

skriven

sv: Ja! Det har blivit en riktigt mysig tradition att fara på! :D Byggnaden på bilden är Kastelholms slott, Ålands enda slott :D
Alltså ... SÅ. GOTT! Överåt mig på Fazers mintchokladpraliner på cirka tio minuter ;)

vilket fint tryck du gjort! Och jag blev kär i färgen på soffan <3

12 Elinmargaretas:

skriven

Super fin den blev!

13 minea:

skriven

ÅH VAD FINT det blev!! och den katten alltså<3<3 så himla söt :')

14 Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

skriven

Smart sätt det där, att bara sy ihop ändarna och ha en "snabblucka" på baksidan:) Påhittiga du!

15 Alicia:

skriven

Alltså underbart! Skulle kunna tänka mig att göra motsvarande med grisen eller bocken (som är mina favorit-pepparkaksformar). Jag har haft lite problem med att textilfärg "kryper" i tyget, alltså söker sig utanför mallarna även om en har tejpat eller målar noggrant. Inga såna bekymmer i detta projekt? Kanske hänger mer på vilket tyg en väljer.
För övrigt: din katt är så jäävla fin! Helt magisk!

Kommentera här: